Niet slapen zonder speen

<p>Hoi,</p><p>Mijn dochtertje is bijna 3. Deze week zijn we gestopt met de speen. Eerst een boekje hierover gelezen en daarna heeft zij zelf zonder problemen haar speen in de vuilnisbak gegooid. Maar waar ik al bang voor was, gebeurt. Mevrouw gaat niet slapen overdag. Met speen sliep ze zo 3 á 4 uur overdag. Dit heeft ze echt nodig. Maar nu sinds we gestopt zijn, ligt ze alleen maar te zingen en te kletsen. Met als gevolg een oververmoeide peuter in huis. 's Nachts zonder speen geeft overigens geen problemen. </p><p>Ik heb al een beloningssysteem met stickers geïntroduceerd. Maar dit zet dus ook geen zoden aan de dijk. Zij heeft echt het zuigen aan haar speen nodig overdag om in slaap te komen.</p><p style="text-align: left;">Wie herkent dit en/of heeft er tips?</p>
 
Tja ik heb nooit een probleem gemaakt van een speen. Toen ze 3,5 was, konden we hem een keer niet vinden en ging ze toch zonder problemen slapen. Ze vergat hem daarvoor al af en toe. Ze was er dus in 1x vanaf. Snap wel dat je nu niet meer terug wil naar de speen, maar mocht je hem toch weer geven: ze stoppen er vanzelf wel zelf mee. 
 
Oei lastig en ook de reden dat ook nog niet durf te stoppen met de speen bij zoon van 2,5. Hoor veel vaker dat ze dan stoppen met middagslaapje. 
Ik ben bang dat je even voor jezelf moet bedenken wat voor jou zwaarder weegt, het stoppen met de speen of het slaapje......
 
Het punt is dat haar tandjes al enorm naar voren staan door haar speen. De tandarts zei ook al dat ze echt moet stoppen. En ze slist. Dus dat was ook de reden om te stoppen. 
Ik vind het echt heel moeilijk. Juist ook omdat ze 's avonds wel prima in slaap valt. Het is niet dat ze huilt om haar speen. Ze maakt er nu alleen een feestje van. 
Lastig!
 
Haai 
 
Mijn dochter ondertussen bijna 6 had ook een speen tot haar 2de. Ook problemen met de middagslaapjes want ongeveer een maandje heeft geduurd. Ik zou gewoon adviseren even afwachten en aan haar eraan laten wennen zonder speentje. Hoort trouwens vaker wanneer de speen wegvalt dat het middagslaapje een ding word haha. Even doorzetten hihi. 
 
De speen is onderdeel van haar slaaproutine. In de middag heeft ze die dus blijkbaar nodig. Kan je een andere routine creeeren zodat ze dat met slapen gaat associëren? 
 
Terug
Bovenaan