niet slapen

Hoi allemaal
Ik heb een zoontje van 4 maanden. 's Nachts slaapt hij als de beste (10-12 uur achter elkaar), maar overdag slaapt hij niet langer dan 20-30 minuten. Ik krijg hem daarna niet meer in slaap. Op het CB werd mij min of meer verteld dat ik niet moest klagen want hij slaapt snachts toch goed!! Daar ben ik ook reuze blij mee maar ik zou het toch wel prettig vinden als hij overdag een aantal keer wat langer zou slapen. Nu haal ik hem er na een half uur maar uit want hij slaapt dan toch niet meer. Maar het gevolg is dat hij nog steeds moe is en dus veel huilt.
Ik probeer een vast ritme aan te houden, eten-spelen-slapen. Het CB zegt dat dit het beste is. Doen jullie dit ook of voeden jullie voor het slapen.
Wie weet raad???
Alvast bedankt
Groetjes
 
Hoi Sandra kan me voorstellen dat je graag wil dat hij ook overdag goed slaapt zeker als hij anders alleen maar huilt.

Hier hebben we vanaf dag 1 een vast ritme omdat ik denk dat dat het beste is. En het werkt hier heel goed.

Misschien is het een idee om het ritme anders om te doen dus wakker-spelen-eten. Zo ging het hier en na de borst(fles) gaat ze naar bed en dan is ze lekker loom en met een volle maag slaap je beter.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes joyce mama van Mara 6 en een halve maand.
 
Hoi Sandra,
Ik heb voor mijn zoontje ook altijd een vast ritme gehad. Ik deed hem altijd na de fles naar bed. Dus meer het schema van spelen-eten-slapen. Nu is mijn zoontje bijna 10 mnd en slaapt nog maar een keer op een dag, maar hij krijgt wel voor die tijd een plakje brood en opvolgmelk erbij.
Misschien lukt het je nog om een vast ritme te krijgen.
Groetjes Renate
 
tja ik snap dat je zou willen dat je baby overdag ook nog zou slapen, maar je moet je bedenken op het wel reeel is. Als je baby verder vrolijk e.d. is heeft hij/zij geen slaap nodig. Zo ook mijn dochtertje, zij slaapt 's nachts gemiddeld 15 uur achter elkaar en hoef niet van haar te verwachten dat ze overdag dan ook nog uren slaapt, soms per ongeluk doet ze dit wel. Nogmaals als je kindje verder tevreden is, heeft het geen slaap nodig overdag, ze geven het echt wel aan hoor, als ze moe zijn. Doordat mijn dochtertje overdag nauwelijks slaapt ligt ze elke avond rond 6 uur half 7 in bed. Dan neem ik die wakkere uurtjes overdag maar voor lief

gr sandra
 
Hoi Sandra,

Mijn zoontje (nu 2,5) sliep ook altijd erg weinig overdag. Alleen als ik met hem ging wandelen of autorijden. Tot mijn grote verbazing ging hij steeds meer slapen naarmate hij ouder werd. Toen hij ruim een jaar was sliep hij meestal 1,5 uur 's middags. Nu is hij 2,5 en slaapt hij gerust 3 uur 's middags en dan gaat hij toch 's avonds weer gewoon om 20.00 uur naar bed. Dus: er is nog hoop!
Inmiddels heb ik ook een dochter (9 maanden). Zij slaapt vanaf het begin veel meer overdag. Ik heb bij haar vanaf het begin de 3 R's consequent toegepast (en niet onbelangrijk, ik ben zelf veel relaxter, waardoor zij dat ook is). Maar wellicht een tip: mijn dochter slaapt van 19.00 tot ongeveer 06.30 uur. Daarna is het flesje, aankleden, lekker spelen (in of uit bed) en dan omstreeks 10.00 uur een fruithap en daarna lekker naar bed. Ze geeft dan nog niet aan dat ze moe is, maar zodra ze ligt, slaapt ze (en vaak wel ongeveer 2 uur. Dan is het boterham eten en om ongeveer 14.00 uur een fles. Meestal gaat ze dan om 15.00 / 15.30 nog even slapen (half uur of uur). M.a.w. als je wacht tot je kind gaat huilen van de slaap, is het misschien wel te moe en slaapt het niet meer. Probeer je zoontje eens wat eerder op bed te leggen, dus als hij naar jou gevoel nog niet moe is. Misschien speelt hij eerst wat en valt hij dan vanzelf in slaap.
Succes ermee!
 
Is je kind ook ontevreden als hij wakkerligt?
Als ik mijn dochtertje naar bed breng, dan doe ik dat volgens een vast ritueel. De slaapkamer donker maken, slaapzakje aan, mobile even aan. Verder heeft ze altijd was ongevaarlijke speeltjes in haar bed. Soms wordt ze even wakker, gaat dan een kwartier spelen en kletsen en dan valt ze opnieuw in slaap. 's Nachts slaapt ze meestal aan een stuk door. Maar als ze overdag even een kwartier wakker is, dan hoef ik haar echt niet uit bed te halen. Dat doe ik wel als ze er al echt een behoorlijke slaaptijd op heeft zitten, maar als ze net een half uurtje heeft geslapen, dan laat ik haar rustig liggen.
 
Hoi Sandra,
Mijn dochtertje is nu 11 maanden en slaapt nog 1x per dag zo'n 2 uur. Maar dit was ook anders in het begin. Ze deed alleen hazeslaapjes van een kwartiertje. Wij hebben haar toen ingebakerd (kijk eens op www.inbakeren.nl). Ze was nl. overdag veel te druk met haar armpjes. Tot 8 maanden hebben wij haar met slapen dag en nacht ingebakerd en ze sliep echt supergoed. Het afwennen heeft wel weer even geduurd (weer de hazeslaapjes zonder de inbakerdoek), maar nu slaapt ze prima. Succes!
 
Terug
Bovenaan