Niet uit fles willen/kunnen drinken...tips?

Hallo moeders,

Ik geef inmiddels 4,5 maand borstvoeding aan mijn kleine meid en wil dat nog een hele tijd blijven doen maar ik moet binnenkort weer gaan werken en dan zal ze ook uit een flesje moeten kunnen drinken.

Ik ben dit inmiddels twee weken aan het oefenen, maar zonder succes.Ze snapt gewoon niet wat ze moet doen met die speen in haar mondje. Ze accepteerd hem wel een tijdje in haar mond maar wordt uiteindelijk heel boos en gaat huilen. Echt zuigen op de speen heeft ze nog niet gedaan. Het is echt heel lastig.

- Ik ben begonnen met de AVENT fles heb inmiddels ook een             aantal dagen de Bfree fles geprobeerd, zelfde probleem.
- Heb met de borstvoedingsinfolijn gebeld,  zij adviseerde om een     drinktuitje van AVENT te gebruiken voor babys vanaf drie maanden maar dan zonder antileksysteem. Dit wordt een grote knoeiboel ze verslikt zich steeds en dus ook uiteindelijk huilen.
- Alleen met en lepeltje krijg ik de voeding er in, dit kost wel heel  veel tijd.
- Ik heb zowel kunstvoeding als gekolfde melk geprobeerd, maakt geen verschil.    

Kent iemand dit probleem en misschien nog een tip voor wat ik kan proberen?

Alvast bedankt,

Liefs Sascha.

Hoi Sascha,

Sophie is nu 12 weken en wij hebben in het begin problemen met het fles drinken gehad.
In het ziekenhuis ging het goed met een speciale prematuren speen, deze was kleiner en was kers vormig.
Ze kon niet aan de borst dinken maar dit hebben we wel vanaf het begin geprobeerd.
Thomas heeft vanaf het begin de fles gekregen omdat hij naar de neonatologie moest.
Toen we met z'n drieën toch naar huis mochten merkte ik dat thomas heel anders dronk dan Sophie.
Sophie wilde absoluut niet de fles, terwijl het aan de borst gewoon niet ging, ze had niet genoeg kracht om uit de borst te drinken.
We zijn zelfs naar het ziekenhuis terug gegaan om die speciale spenen op te halen zodat ze toch voeding kreeg.
Ik had Avent flessen en op  een gegeven moment wilden daar geen van beide meer uit drinken, gelukkig had ik nog 2 goedkope flesjes waar die ziekenhuis speenjes op pasten en het ging weer prima.
Ik heb vervolgens twee Difrax flessen opgehaald, ik vond de spenen het meest op die van het ziekenhuis lijken, en het gaat weer prima.

Die Avent flessen heb ik dopjes op gedaan en deze gebruik ik nu om de voeding in te maken en te bewaren in de koelkast.
Ik doe dit altijd een paar uur van te voren omdat het tijdens voedertijd erg druk is met twee tegelijk.
Die avent flessen zijn heel mooi, maar je kunt er alleen avent spenen op doen.
Ik gebruik dus kersvormige spenen, je kunt ze in verschillende maten kopen, ze zijn helemaal rond en hebben dus geen plat stuk aan de onderkant.

Wellicht heb je iets aan mijn verhaal.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Hoi Sascha,

De leeftijd waarop je kindje voor het eerst heeft kennisgemaakt met het drinken uit een flesje kan nog wel eens te maken hebben met het weigeren op zich. Het drinken uit een flesje vereist een andere techniek dan het drinken aan de borst.  Daarnaast associeert  je kindje de borst met voeding, maar  ook met al het andere wat dit contact met jou biedt (lichaamswarmte,  troost, geborgenheid etc.) en is daar naarmate ze ouder werd erg gehecht aan geraakt. Uiteraard heeft ze die associatie niet met een flesje.
In principe wordt aangeraden om vanaf de leeftijd van vier tot zes weken te beginnen met het oefenen,  omdat een baby op  het borstdrinken dan vaak al dermate goed onder de  knie heeft dat de kans op zuigverwarring nog maar  erg klein is. Bovendien staat de baby op die leeftijd nog open voor een nieuwe manier van voeden en zal ze dit gemakkelijker accepteren.

Wellicht kun je uit de voeten met het overzicht van tips in geval van flesweigeren, die te vinden is op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties? Dit is de directe link naar de betreffende pagina: bvforum-flesweigeren.

Hopelijk staat daar de gouden tip voor jullie bij, succes!

Groetjes van Yvonne

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben inderdaad laat begonnen met het introduceren van de fles, waardoor het nu heel lastig is. Maar ja, de borstvoeding liep zo goed en het is al zo druk met twee kleintjes... (2jr, 4,5 maand)

Ik ga de nieuwe tips uitproberen en kan weer even vooruit!
We hopen op succes!

Groetjes Sascha.

Hoi,
De difrax S flessen hebben wel een goede speen vond ik zelf. Die van avent had mijn dochter ook meer moeite mee.
Ook de dodie flessen gingen goed.
Nu zag ik toevallig in de winkel en volgens mij was dat van nuby een speen en die lijkt volgens hun qua vorm veel op een tepel.
Ik heb op mijn werk ook wel eens een kindje gehad die uit een "nep"borst dronk.
Het was een plastic ding wat op een borst leek. Ik weet niet precies hoe dat heet.
Hopelijk heb je er iets aan. Succes

Geef je de flessen zelf of geeft iemand anders de fles. Wat gebeurt er als jij er helemaal niet bent? (maar wel dicht bij genoeg mocht het na bijv. een half uur, of wat je zelf redelijk vindt,  nog niet lukken).
Misschien drinkt ze wel als jij niet in de buurt bent.

IK heb qua speen goede ervaringen met de tommy tipee, maar ik weet dat daar de meningen erg over verschillen. Het is een zachte lange speen, hij zuigt af en toe wel vacuum, maar Daniel kon er goed mee overweg. Ik vind hem zelf ook wel het idee hebben van een tepel(in uitgerekte stand). Waar je bij deze speen wel goem op moet letten, is dat je hem ver genoeg in de mond stopt, ne zoals de tepel tot achter in de mond komt als ze er op zuigen.....  

succes, ik hoop dat het gaat lukken
Yvette

Yes Yes Yes!!!!

Lotte heeft haar eerste flesje op!!

Pff wat ben ik blij en wat heeft het veel moeite gekost....

Ik heb de Difrax s fles vanmorgen gekocht en nu had ze het ineens door en begon te zuigen. Na twee weken en de laatste dagen drie keer per dag oefenen is het gelukt.
Ik ben kei trots.

Bedankt voor de tips!

Groetjes Sascha.

Terug
Bovenaan