Niet voldoende slapen op het kinderdagverblijf

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik heb 2 kinderen, een dochter van bijna 4 en een zoon van 1.5 jaar. <br />Beide kinderen gaan 4 dagen per week naar de kinderopvang.</p><p>Onze jongste zoon heeft helaas al sinds het begin problemen met slapen op de kinderopvang, hij wordt snel wakker van geluiden en slaapt daardoor zeer kort. Zo kort dat hij te weinig slaap krijgt... </p><p>Hij slaapt nu overdag nog maar 1 uur... Savonds/snachts slaapt hij van 19:30 tot 06:30 </p><p>We merken dat hij oververmoeid is in de avond uren, alles is snel teveel voor hem maar hij blijft doorploeteren (het is een bezige bij) </p><p>Op de dagen dat hij thuis is slaapt hij tussen de middag gemiddeld 2,5 tot 3 uur... </p><p>Ik heb met de kinderopvang al vanalles geprobeerd maar het is maar een kleine locatie (op de basisschool) met 2 groepen, dus 2 slaapkamers. Er is geen optie om hem op een aparte kamer in bed te leggen. We zijn een beetje ten einde raad. Iemand eerder in een soortgelijke situatie gezeten? Advies?</p><p>Het probleem zit hem niet in het ''in slaap vallen'' maar vooral in het rustig kunnen blijven slapen. (lees: geluiden, afleiding, etc)</p><p>XX</p>
 
Ach, wat vervelend voor je zoontje en jou. Je zit er vast over in, anders had je dit topic niet gemaakt. 
Mijn slaapt vaak ook korter op het kdv dan thuis. Wordt inderdaad ook sneller wakker van alle geluiden daar en hij kan z'n rust er wat minder goed vinden dan thuis. Hij is net als jouw zoontje een bezige bij en alles is veel te leuk daar! Nu gaat mijn zoon maar 1 dag, dus het is niet zo'n probleem.
Wat de leidsters daar wel vaak doen is onze zoon in een buitenbedje leggen. Daarin slaapt hij vaak toch wat dieper en hij ligt alleen en ze leggen 'm gewoon een keertje vaker op bed, al is het maar om te rusten. Hij doet thuis nog 2 slaapjes (heel soms 1, hij is 10 maanden), op het kdv vaak 3.
Ik zou zelf, denk ik, op zoek gaan naar een ander kdv, als bovenstaande niks is. Hij is er toch 4 dagen in de week. 
 
Onze jongste slaapt thuis best onrustig als zijn oudere broer rond rent (en regelmatig schreeuwt). In de zomer met de hitte had ik altijd een ventilator aan in de kamer in de hoop dat de lucht een beetje zou blijven circuleren. Toen merkte ik dat hij er heel erg goed op sliep. Beetje “white noise” idee. Misschien kun je zoiets nog proberen. Danwel met een ventilator op de muur gericht vlakbij aanzetten of gewoon een apparaatje wat achtergrondgeluid afspeeld waardoor geluiden uit het kdv wat genuanceerd worden. Weet niet of ze daarvoor open zouden staan. 
 
Hier hetzelfde, beide kinderen slapen nauwelijks op het kdv terwijl ze thuis nog echt lange slaapjes doen. Gelukkig gaan ze meestal maar 1 dag in de week en kunnen ze de volgende dag bijslapen. 
 
Ik werk op een kinderdagverblijf en het is idd zo dat kindjes daar vaak minder slapen dan thuis. Mijn eigen dochter ging ook naar een kinderdagverblijf maar ze slaapt daar ook zo slecht en we hebben besloten haar per 1 november naar een gastouder te doen. Daar is het kleinschalig en liggen er max 2 kindjes op 1 slaapkamer ipv 10 zoals op het kinderdagverblijf. 
Je kindje gaat 4 dagen naar de opvang, ik snap dat hij dan vaak oververmoeid is. Hij heeft geen dagen tussendoor dat hij lekker thuis is en bij kan slapen.
De leidsters kunnen hier weinig aan doen. Ze kunnen jouw kindje niet alleen op een kamer leggen en alles opzij zetten voor jouw kindje, want er zijn nog zoveel andere kindjes die waarschijnlijk ook slechter slapen dan thuis. Dat is gewoon zo op een kinderdagverblijf. Het ene kind gaat daar beter mee om dan de ander. Ze doen waarschijnlijk al zo zachtjes mogelijk als ze andere kindjes uit bed halen, maar sommige kindjes gaan huilen en praten en tja, helaas wordt dan iedereen wakker..
Ik denk dat het een keuze is tussen accepteren, kiezen voor andere opvang/gastouder waar het rustiger is of een dag minder naar de opvang of alleen de ochtend? 
 
 
Mijn dochter slaapt op het kinderdagverblijf ook minder, maar gaat maar 1 dag dus tankt de andere dagen bij.
Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf en heb daar ook ervaring met slecht slapende kindjes. Ik weet niet hoe de slaapkamer indeling is, maar ik kam me voorstellen dat ze de kindjes die 1x slapen samen leggen en de kindjes die 2x slapen ook. Misschien kunnen ze jouw zoontje later in bed leggen, wanneer de rest wakker is? Maar aangezien hij nog zo jong is zal hij dat waarschijnlijk niet volhouden..
Op welke dag blijft hij thuis? Misschien is het een idee om hem woensdag thuis te houden zodat hij na 2 dagen bij kan slapen ipv na 3 of 4 dagen? Kinderen die 3 dagen achter elkaar komen zijn bij ons de derde dag vaak ook echt heel moe.
 
Volgens mij is het al genoemd, maar buitenbedje al geprobeerd? Bij ond kdv hebben ze er 2 en mijn kindje slaapt er heel erg goed in, met name toen hij wat kleiner was nog sliep hij kort en slecht in de slaapkamer met de andere kindjes. In het buitenbedje sliep hij rustig 1,5 tot 2 uur per slaapje, toen nog 2x per dag. 
En anders zou ik op zoek gaan naar ander kdv. Wij hadden ook de eerste maanden een andere en daar sliep hij vrijwel niet. Het was te druk denk ik als kleinste in een verticale groep. Huidige kdv heeft kleinere groep en kindjes schelen max 6 maanfen dus ongeveer in dezelfde fase allemaal.
 
Ook ik werk op een kinderdagverblijf. Het is niet te doen om met ieder kindje apart rekening te houden en wij hebben zelfs maar 1 slaapkamer. Ook heb ik zelf een dochter die naar kdv gaat (bij mij dus) en zij slaapt daar ook slecht. Ik weet hoe frustrerend het voor je is! Maar als je kindje er zelf ook overprikkeld door raakt zou ik toch iets gaan veranderen en in gesprek gaan bij je eigen werk. Ik weet dat dit makkelijk praten is, maar het is of je kindje die oververmoeid is of je moet jezelf in bochten wringen maar dan hou je er uiteindelijk wel een tevreden en fitter kind aan over. Besef ook dat hij ook niet optimaal kan ontwikkelen als hij lange periode zo vermoeid is. Laat maar weten wat je gaat doen, ik ben benieuwd! Succes
 
Terug
Bovenaan