niet willen eten 's avonds

A

Anoniem

Guest
Hoi Mama's
Karlijn van 15 maanden eet 's avonds niet meer..... Eerst voerden we haar altijd, maar sinds een week of twee mag ze het zelf doen. Ik zorg er wel voor dat het makkelijk eten is, dus in kleine stukjes die ze zelf kan pakken.
De eerste maaltijd was een succes maar sindsdien at ze steesd minder totdat ze (nu al een dag of vier) letterlijk niets meer eet. Het eerste hapje weigert ze al direct, ongeacht wat het is. We proberen haar nu maar weer te voeren, misschien lag het daar aan maar niets helpt. Ze is al niet de dikste (ze zit onder de curve met net 8 kg) dus alle tips zijn welkom. Brood gaat wel redelijk, wel minder als voorheen maar toch nog gemiddeld een boterham per maaltijd. Het CB zegt dat we er zo min mogelijk mee moeten bemoeien, en dat proberen we ook. Als ze nou 1 dag niet zou eten, dan is dat tot daar aan toe, maar nu vier dagen achter elkaar, en de andere dagen misschien 1 of 2 hapjes vind ik te ver gaan. Maar ja, ik kan het er ook niet in kijken!
Ik denk dat ze aan het peuterpuberen is geslagen, ik merk dat ook aan andere dingen.
Wat kunnen we doen (niets?) en moeten we het echt maar laten gaan?

Liefs
Jeanette

Hi Jeannette,

Ik begrijp precies hoe je je voelt! Kyan ruim 14 maand heeft hetzelfde!
Ook hij heeft niet zo heel veel reserve: vandaag op CB 9090 gram bij 75.5 cm
Wij proberen er ook zomin mogelijk aandacht aan te besteden en zelf met smaak te eten.
Soms nog even met een lepeltje een hapje proberen te voeren, daarbij vooral niet zijn lepeltje pakken  maar een andere!
Vervolgens gewoon afruimen en met het toetje beginnen en proberen we of hij daar wat van wil zoniet maken we niet direct een papfles (die krijgt hij ook nog voor het slapen gaan) maar een poosje erna. Zodat hij voor ons gevoel niet de link kan leggen van hé als ik niet eet dan krijg ik lekker pap!

Meestal als dat rond een uur of 6 is bieden we ook gewoon nog de 8uur fles aan. Doen we dat niet lopen we het risico dat hij spontaan 's nachts voor een voeding komt, terwijl hij anders lekker doorslaapt! Het CB kon zich hier goed in vinden, altijd fijn!
Ik merk wel dat als er tanden aankomen dat het avondeten direct het minst favoriet is! Brood gaat dan nog wel redelijk en yoghurt vaak ook nog wel.
Als je er niet zeker van bent dat ze genoeg krijgt zou je natuurlijk een beetje extra pap kunnen maken, rond de 14-15 maand hebben ze ook een sprongetje in de ontwikkeling en willen ze dus even terug naar af, vandaar dat ik niet moeilijk doe over een papfles meer of minder.
Maar zoals ik zeg niet direct ipv de voeding zodat hij niet bewust voor de pap gaat!

Veel succes,
Want zoals je al schrijft: je kunt het er niet inkijken, maar oh wat zou het fijn zijn als dat kon of niet?
Ik zit me hier ook regelmatig te verbijten en de gespeeld vrolijke mama uit te hangen

Groetjes Saskia

hoi hoi

sverre is een vlinke eten mar laatst wilde hij echt niet eten dus wij he wat gek. wij denken zelf dat hij aan zijn max te moe zat en die verdomde kiezen en tanden komen door. zo zielig.

doei lucy

Hallo,
Ik heb hier thuis ook een slechte eten.
Vaak at hij maar 1/2 boterham per dag. Ik was blij als ik er wat meer in kreeg. Ik heb vanalles geprobeerd.
Hij zou nu ook halfvolle melk mogen maar omdat hij zo slecht eet krijgt hij nog opvolgmelk zodat hij toch alle vitaminen binnen krijgt.
Jesse gaat vanaf januari naar het KDV en daar eet hij beter dan thuis.
Met avondeten is het vaak een paar stukjes vlees en soms wat aardappelen maar groente krijg je er helemaal niet in.
Ik heb me erbij neergelegd en wat hij eet eet hij en leg er nu de nadruk niet meer op.
Ik heb hem sinds een week nu zijn eigen lepel en vork gegeven en dat vind hij wel leuk dat hij daar mee kan eten.
Ik dacht de vorige keer op het CB hij zal wel niks zijn bijgekomen omdat hij zo slecht eet en wat denk je toch meer als 1 kilo aangekomen in 3 maanden.
Ik maak me nu geen zorgen meer en als hij honger had dan sliep hij ook niet dus ik kijk gewoon naar wat hij wil eten.

Jesse is trouwens 16 maanden, ben ik vergeten erbij te zetten

Even nog als tipje voor de mensen die er toch wat meer over willen lezen.
Check even de site van Wij jonge ouders (kinderinfo.nl)  pak de optie dreumes en zo kom je bij verschillende onderwerpen zoals eten weigeren, kieskeurigheid e.d.
Ik vond het zeker interessant!

Groetjes Saskia

Echt een fase van mijn eigen ik ontdekken. Mijn dochter is redelijk stevig en at altijd en heeft nu eidelijk de nee fase ontdekt dus eet ook heel weinig voor haar doen. Mijn oudste dochter at vanaf 1 jaar al bijna nix meer savonds en nu nog steeds niet maar die is licht dus die probeer ik vooral te stimuleren met van alles en nog wat maar meestal lukt dat niet...

gr
Marielle

Terug
Bovenaan