niet willen eten en drinken. help!!!!

mijn dochtertje is een lieve en makkelijke meid van 2 1/2. maar sinds een paar maanden eet en drink ze heel slecht. Ze is heel klein en tenger (10 kilo en 87 cm.) en heeft waarschijnlijk niet veel nodig maar ik maak me er erg druk om.
Op een dag eet ze 2 broodjes en evt. een fruitje, heel soms een tussendoortje. en een toetje maar haar avond eten ho maar. drinken krijg ik er net aan 400ml naar binnen. ik heb al van alles geprobeert zoals: negeren aan tafel. dwingen, het gezellig aanbieden. negatieve negeren positieve benadrukken en structuur. wat dat betreft ben ik best consequent maar als het op eten aankomt weet ik het gewoon niet meer met haar. Het lijkt wel of ze steeds minder eet en het voor haar een machts spelletje wordt. Wie heeft de gouden tip en kan mij helpen want hier wordt ik heel ongerust van. groetjes miekie
 
Hoi Maaike,

Ik ken iemand van wie het dochtertje dit ook heel extreem heeft gehad. Haar werd vanuit het ziekenhuis aangeraden (dietist geloof ik) om met een beloningssysteem te werken.
Als ze 1 hapje neemt, mag ze een speelgoedje uitkiezen om bij zich te hebben aan tafel, en zo ga je dan door. Je kunt het mischien ook met duplo of zo doen; na elk hapje komt er een blokje bij en zo bouwen mama en kindje samen een toren, spelenderwijs gaat ze dan mischien toch eten. Dit kun je dan steeds meer afbouwen natuurlijk, na 2 hapjes 1 blokje, na 3 hapjes 1, enz.
Je zou ook met een stickervel kunnen werken; als het velletje dan vol is, mag ze bijvoorbeeld een ijsje (als ze dat lekker vind) na het eten, of leest mama een leuk verhaaltje voor, of krijgt ze een klein cadeautje...
Ik hoop voor je dat het weer een van die moeilijke peuterfases is.....

En ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Vr.gr.
Mirjam Klok
 
Hoi,
onze dochters van 5 en 2 wilden de laatste tijd allebei niet goed eten. Vooral de warme maaltijd. Ik werd zo zat van het gezeur, boos worden hielp ook niets. Toen heb ik een kruisjeskaart gemaakt. Als ze zonder mopperen hun bord leegeten mogen ze een kruisje zetten en als de kaart vol is krijgen ze een klein kadootje. (kaart is voor twee weken)
Het werkt echt uitstekend! Ze hebben allebei al 1 kaart vol en het is veel gezelliger aan tafel. En trots dat ze zijn als ze een kruisje mogen zetten. Ze maken er nu een spelletje van wie het eerst z'n bord leeg heeft. Zo'n 1x per week hebben ze echt geen zin en dan zeggen ze al bij voorbaat: "ik krijg vandaag geen kruisje"
Dan denk ik: die andere 6 dagen is het lekker wel goed gegaan!
Echt het proberen waard zo'n kaart.
Succes! Groetjes Annemarie
 
Terug
Bovenaan