niet willen eten / spelen met eten 11 maand

Hallo Moeders,

Onze zoon is inmiddels bijna 11 maanden oud, sinds drie weken zitten we in een nieuwe fase: spelen met eten. zelf willen eten, het versmeren in de handen, in de mond, uit de mond, in de mond en ga zo maar door. er zijn ook dagen dat hij niet zelf wil eten en helemaal niets wil. slaat het weg met z'n handen en zet het op het mopperen. Hij kijkt dan wel verder hoe wij eten en moppert de hele maaltijd. Ik heb al veel geprobeerd: alleen eten, samen eten, eten voor de telletubbies, eten met speelgoed, helemaal geen eten geven, alternatieven in veelvoud zoeken aan eten!!!

Herkennen julllie dit, is het een fase van het een of ander?
Wat doen jullie, andere eten aanbieden tot je een ons weegt en 5 opties onaangetast hebt staan of geven jullie dan helemaal niets.
een extra melkfles voor het slapen of echt helemaal niets totdat hij vanzefl honger krijgt?

Mogen jullie kinderern van deze leeftijd spelen met eten? In hoeverre corrigeer je het gedrag van in de mond uit de mond e.d.

Ik hoor graag van jullie!

Beste mams van Thijs,

Ik zou zeggen: gewoon laten gaan. Het "voelen" aan het eten hoort ook bij het kennismaken. Eet hij "met de pot mee"? Ons zoontje (bijna 1 jaar) eet zelf, ik leg stukjes neer en dan stopt hij het in z'n mond. Tussendoor geef ik hem hapjes en met nasi   / rijst geef ik hem zelf te eten. Ook hij werkt het soms uit z'n mond om ermee te spelen. Dit gaat vanzelf over. Natuurlijk maak ik me ook zorgen of hij genoeg binnenkrijgt, maar tot nu toe gaat het best goed. Hij weegt 11 kilo dus aan het eten ligt het niet. Dus ik zou zeggen, zoveel mogelijk laten gaan, zelf laten ontdekken...

Groeten, Tasch

(mijn reactie brak af...., ik en computers...)
Ik herken me helemaal in je verhaal. Onze zoon is nu anderhalf en is nog af en toe moeilijk als het om eten gaat.
Ik heb toen een gouden tip gekregen, en ik zal hem je doorgeven:
Een eigen bordje met een prakje en een lepeltje geven, zo kan hij leren eten, eerst zal hij ermee spelen / smeren. Dit hoort er helemaal bij. Ondertussen gaf ik hem zijn eten van een ander bordje. Zo at hij ongemerkt toch zijn portie op. Je zult het ook een keer los moeten laten, hij krijgt vanzelf wel weer honger wanneer hij niet wil eten. Ik heb nooit een extra fles gegeven, zo leert hij er ook van. (anders krijgt hij het gevoel dat hij heeft gewonnen) Het helpt echt nog niet om als 'straf' geen vlees of toetje te geven, hier snappen ze nog niks van.
Kijk maar eens wat hij op een dag naar binnen krijgt: best veel hoor!
Oh ja, na 3 uur 'smiddags krijgt hij alleen maar drinken, geen fruit of koekjes meer, dit helpt ook aardig.
Probeer je er geen zorgen om te maken, dit is moeilijk, maar het komt echt allemaal weer dik in orde!
Succes, groetjes van Ruth

Terug
Bovenaan