Niet willen eten!

Hey,

Mijn dochter is vier en eet geen hap 's avonds, enkel pasta! Als ik aardappelen en groentjes met vlees serveer. Krijg ik braakneigingen en een heel ongezellige sfeer aan tafel. Niet allen mijn dochter van vier, maar mijn andere dochter van drie weigert om maar één hap te doen. Nu hebben we de groene bollen tactiek (als ze goed eten een groene bol, als ze slecht eten een rode. Na 12 groene bollen krijgen ze een beloning, na 12 rode bollen moeten ze een straf uitvoeren) toegepast en met weinig succes. Nog altijd geen hap door de keel te krijgen. In begin maakte ik mij geen zorgen, maar na een jaar zonder groenten en vlees begin ik mij toch zorgen te maken. Ik heb ook al met beloningen aan tafel gewerkt maar na enkele maanden van proberen hebben we ook dat maar laten gaan. Weet iemand nog iets wat ik kan doen om mijn dochters terug te laten eten?

Tasha X
 
Hallo bezorgde moeder,

Aan jou las ik over bollensysteem (groen positief en rood negatief) werkt dus niet.
Blijf volhouden en geef niet op. Want de kinderen zijn niet de baas maar JIJ! (en je man natuurlijk) Anders hebben de kinderen macht van jou en dat is niet goed.
Deze bollensysteem gaat dus gewoon door en bij 12 groene bollen krijgt ze beloning en bij 12 rode bollen iets anders dan straffen. Ik zou maar iets afpakken waar ze er aan gehecht is (bijvoorbeeld tv kijken, computeren, lievelingsspeelgoed) 1 week niet kijken/spelen. Ze moeten ook iets terugverdienen als ze in 1 week wel iets hebben gegeten zonder mekkeren dan mag ze tv kijken/computeren of iets terug wat jij iets hebt afgepakt. Mocht kind blijven koppig niet willen eten dan pakt jij nog meer iets af van kind.
Dan schrikt kind dat iets leuks niet mag spelen en wilde graag terug, dan moet kind dus beter gaan eten. (kind gaat zelf nadenken en begint te beseffen).
Ik heb heel andere systeem ingevoerd (bij ons is puntensysteem)  voor mijn 2 kinderen en het is ook zo als er iets negatief is dan pakken wij iets af en na 1 week als het positief dan krijgen ze weer terug. En als er zoveel positief punten hebben gespaard om de 2 maanden mogen iets uitzoeken met afgesproken bedrag of door sparen (hoe meer sparen hoe mooier kado krijgen)
Vooral mijn zoon heeft heel lang geduurd totdat door heeft, hoe langer negatief hoe meer leuke dingen afpakken. ja, natuurlijk dat vind hij helemaal niet leuk dat is precies zelfde dat wij ook niet leuk vinden wat hij negatief gedaan heeft. Dat werkt heel goed.
Een tijdje heel positief (gelukkig maar) en begint weer fout dan begint weer iets afpakken. net zo lang volhouden dat WIJ zijn de baas en niet kind!
Ik heb ook duidelijk gezegd tegen de kinderen dat mama en papa willen jullie helpen stimuleren, leren en voor je best wil.  Het gaat steeds beter en kinderen worden ook steeds wijzer en ouder!
Ik wens je heel veel succes.
Mocht je vragen hebben, roep mij gewoon op!

Ratje72
zwaar slechthorende moeder met 2 horende kinderen.
 
Tascha,

Nog iets vergeten te zeggen over eetgedrag.
Bespreek tijdslimiet (bv 20 minuten tijd) om alles op eten.
Begin niet teveel eten opscheppen.
Mocht kind nog niet klaar met eten  dan blijf kind aan de tafel en jij (en de rest) van de tafel en afruimen.
Dat zal kind niet leuk vinden maar dat heeft ook geholpen met mijn dochtertje van 5.
Het hangt ook af hoe moe is ze en/of als ze blijven klieren en mekkeren dan pakken wij haar bord af en naar bed einde verhaal voor haar. Dat vond ze heel erg.
Het heeft wel geholpen en als ze goed eet en zonder mekkeren krijgt ze ook extra puntjes van ons en ook beloning toetje/ijsje erbij. Niet bord leeggegeten dan geen toetje/ijsje.
Ook geef ik na 16.00 uur GEEN snoepjes/koekjes/chips meer geven anders hebben ze geen honger meer.
De belangrijkst punt is dat vaste ritueel etenstijd-bedtijd etc.. dat geeft meer rust voor kind en ouder(s)

Succes.
Ratje72
 
Hoi Tascha,
Ik las ergens anders dat jouw oudste een glaasje cola krijgt tijdens het eten.
Misschien een idee om daar mee te stoppen?
Verder denk ik dat je idd consequent moet zijn, dus doorgaan met je systeem, maar er niet teveel heisa van maken.
Wat hierboven stond vond ik een goed; een tijdslimiet geven en ze zelf uit laten zoeken wat ze met die tijd doen. Dus niet gaan zitten hameren dat ze moeten eten, maar na die tijd gewoon het bord weg halen en een rode bol geven.
Begin met kleine beetjes, alles wat ze ervan eten, is mooi meegenomen.
Succes
Sil
 
Ja, mijn dochters van 3 en 4 krijgen een glaasje cola, enkel als er gegeten wordt, anders krijgen ze een glaasje water. Dus daar vullen ze hun buikje niet mee. Ik ben echt geen overbezorgde moeder. Dit is al twee jaar bezig. Daarvoor aten ze alles (of toch bijna). We hebben er ook nooit een punt van gemaakt als ze eens niet aten. Maar vorige week, begon Tia (de oudste) ook te kokhalzen als ze een boterham aan 't eten was!!! En dat baart mij wel zorgen. Ik heb absoluut geen dikke kindjes (kan ook niet), dus echt veel reserve hebben ze niet. Vooral Tia is heel bleek en heeft blauwe kringen onder haar ogen. Daarom maak ik mij zorgen. Ze probeert ook systematisch dingen uit haar menu te schrappen. Zoals; ze lust heel graag pasta met gehaktballen. Ze lust geen tomatensaus (dit heeft ze nooit gegeten, wel geprobeert, maar ze lust het echt niet), dit vind ik niet erg. Maar nog niet zolang geleden wou ze plots geen gehaktballen meer eten. Ik heb haar daar wel op aangedrongen, ze zijn uiteidelijk wel binnen geraakt en nu heeft ze er geen probleem meer mee. Maar zo zal ze dat met andere dingen ook hebben gedaan, maar ik heb dat nooit (en mijn man ook niet) op gelet tot voor kort. Daarom de groene - rode bollen. Maar niet met veel succes!

X Tasha
 
Misschien een idee om het eens bij een professionele instelling aan te kaarten?
Hier hebben we een zogenaamd peuterbureau, als onderdeel van het cb.
Want als ik je verhaal zo   lees, lijkt het me een hele lastige situatie, vooral omdat ze eerst alles wel aten.
Water vult overigens wel hoor. Het is bewezen dat alle vloeistof wat je binnen krijgt, de maag ook gewoon vult.
Ik wens je heel veel succes ermee.
Sil
 
Hoi

Mijn vriendin had ook een zoontje die enorm slecht ineens at,zij had ook van alles geprobeerd.Toen zijn we samen is op zoek gegaan voor een oplossing en deze werkt bij haar nog steeds.Ze helpen mee met het maken van bijvoorbeeld pizza (zelf deeg maken en dan de ingredienten die zij lekker vinden mogen ze erop doen.Lekker toetje uitzoeken als ze dan hun eten op hebben dan mogen ze dat toetje.Samen een menu maken wat ze die week gaan eten de ene dag beslis jij de andere mogen zij hun zegje doen.Het is wel geven en nemen zeg je dan de ene keer jou zin de andere keer zij.Soms zul je ook wel eens iets moeten eten wat zij wel lekker vinden en jij niet dik dit dan lekker aan dat jij dat eigenlijk ook niet zo lekker vind maar dat afspraak is afspraak ik moet ook mijn bord leeg eten.
En dat van die tijdslimiet is ook zeker een goede,ook zeggen wij als ze niet meer willen" dit nog op eten dan mag je een toetje" zo eten ze soms toch iets meer als zij van plan waren.En als je zorgt dat ze overdag gezonde dingen eten zoals fruit of komkommer dan krijgen ze hun vitaminen toch binnen.Mijn vriendin heeft met oudste weleens gedaan geen snoep als jij niet eerst wat gegeten hebt,als hij sávonds zijn bordje goed had gegeten dan mocht hij de volgende dag iets te snoepen.Als hij dan s'avonds weer niet at volgende dag weer niets op een gegeven moment had door dat als hij iets at hij mocht snoepen en dat vindt toch elk kind wel lekker.  

Succes met jullie strijd en hou vol!!

Groetjes Angelique      
 
Hallo iedereen

Ik heb een Vraagje,

Mijn zoontje is 4 jaar. Hij wil niet naar de kapper,
 
Ik heb bijna alles geprobeerd   maar niets helpt.


Heeft iemand hier   kinderen die niet naar de kapper willen gaan.

Ik hoor het graag


Groetjes
 
Terug
Bovenaan