Niet willen eten

Alex heeft het al een tijdje in zijn hoofd dat hij geen groente wil eten. Nu weet ik dit meestal wel te verstoppen door te pureren en door zijn gehakt of door de tomatensaus heen te doen.
Maar nu heeft hij besloten helemaal geen avondeten te willen. En aan zijn geschreeuw daarna te horen heeft hij wel honger... Ik geef hem dan ook niks anders, omdat hij dan kan leren dat hij wat lekkers krijgt als hij zijn eten laat staan.

Heeft iemand nog tips? Hoe doen jullie dat met je eigenwijze dreumes?

Pffffff ik ken het!

Wij hebben een tweeling van ruim 1,5 en ons zoontje is ook enorm bezig! Ik heb hem vanavond laten meekijken tijdens het koken en aan hem gevraagd of hij vanavond lekker mee ging eten. Hij zei keurig ja. Hij begon weer te piepen met eten maar toen hebben we hem zelf laten eten! Hett was een geklieder maar we hebben het toch gedaan.

We aten pasta met gehakt en groente, hij heeft voornamelijk gehakt op en zijn zusje groente en pasta. Ik wil natuurlijk ook liever dat hij gewoon groente eet. Ik heb alleen geen zin in iedere avond gehuil aan tafel.

We proberen het gewoon iedere avond, maken er geen al te groot probleem van en tot hij weer beter eet krijgt hij gewoon extra fruit!

Mijn zoontje eet wel alles, maar moet nog steeds alles best gepureerd hebben. sTUKJES SPUUGT HIJ DIRECT UIT. ook de boterham is niet zijn favoriete ding.

Nu moet ik wel erbij vermelden dat hij de afgelopen 8 weken ook 8 tanden erbij heeft. 4 hoektanden en 4 kiezen.

Misschien ligt het daar ook wel aan...

@nathalie: Alex wil absoluut niet gevoerd worden, dus hij "eet" al ruim een half jaar zelf. Dat helpt idd wel. Ik zal ook eens proberen om hem bij het koken te betrekken. Maar ik weet niet of hij dat al snapt.

@heppy: aan die tandjes en kiesjes moeten ze zeker even wennen! Je kan stukjes banaan proberen of overrijpe peer. Dat is lekker zacht. Als Alex bezig is met tandjes krijgt hij voornamelijk banaan op een dag ;)

Mijn ervaring is ook meer drama rond het tandjes krijgen, daarna al gauw weer een normale eter. Wel is het soms zo dat Diederik zodra we aan tafel gaan 'dwars gaat liggen'. Ik denk een combi van vermoeidheid en honger en dan wil het gewoon niet meer. Afleiding is hier het beste middel. Ik zing liedjes, er komt een muisje aangelopen.... en gekke bekken trekken. Soms leg ik de gevulde lepel voor hem neer zodat hij die zelf kan pakken. Vaak als hij eenmaal geproefd heeft gaat het erin als koek en knapt hij binnen een minuut op. Tsja... wat het is...!?

Ik zou er ook niet teveel aandacht aan besteden, vooral prijzen als hij wel iets goed in zijn mond stopt en als hij het toestaat om van een lepel te happen als jullie voeren. Succes!

Zou best kunnen van die tandjes, Bij Seth voelde ik woensdag een grote bult. Hij krijgt zijn eerste kies (Noor heeft er al 4).

Alleen ontbijtkoek en andere dingen die hij heel lekker vindt gaan er wel prima in! Ik vermoed dat het bij Seth een combinatie is van niet willen eten en een zere mond!

Hier gaat het met ups en downs; de ene avond eet hij veel en makkelijk, om de avond erna weer één groot huil-gil-wil-niet showtje op te voeren...
Frustrerend, maar ik focus me maar op dr avonden dat hij wel goed eet.

Warren eet nu al een maand helemaal zelf, dat gaat op zich best goed. Wij proberen ook zovaak mogelijk 'samen' te koken, hij vindt t reuze interessant en 'snoept' zo al flink wat rauwe groente, linzen/bonen en andere bijna gare dingetjes. Hij ha zo vorige week een halve bak kerstomaatjes weg zitten werken, prima toch? En ja, dan eet hij minder aan tafel, maar als hij al zoveel goeds op heeft doe ik niet moeilijk.

Het zijn vooral de avonden dat hij uit de crèche komt, dan is hij eigenlijk te moe (en dus overbeweeglijk en heeeel ongeduldig) dat eten niet goed gaat...

Hoe moeilijk het soms ook is, ik heb mezelf écht afgeleerd een strijd om eten te voeren. Ik wil dat hij een 'gezonde' relatie opbouwt met eten, en dus niet dat het een straf/beloon 'item' wordt.

En mijn schoonmoeder drukt mij vaak op 't hard: "wacht maar tot hij 15/16 is, dan vreet hij 3x per dag je koelkast LEEG"...

Liefs,
Evje

Hoi Evje,

Ik deel je mening: eten moet geen issue worden. In principe leven kindjes in deze leeftijd 'van de lucht' zoals onze arts op het CB zei. Ze hebben alle dagen veel voedsel helemaal niet nodig. Prima als ze goed eten, geen halszaak als het een keer minder is.

Wat niet wegneemt dat ik het me heel goed voor kan stellen hoe frustrerend het is als je er geen fatsoenlijke hap in krijgt... Hier gelukkig dat probleem niet, dus misschien heb ik makkelijk praten? Nou ja, succes voor diegenen die hier wel echt last van hebben!

Terug
Bovenaan