Niet willen luisteren

Hallo!

Wie heeft er advies voor mij!!!

Mijn dochter van 3,5 heeft heel erg haar eigen willetje, ze  is  erg opstandig en brutaal, ze is  vaak bezig me uit te proberen,  ze luisterd  bijna niet.
Ik ben  concequent, nee is nee,  helaas  probeerd ze altijd aan het langste eind te trekken, waardoor er een strijd onstaat.
Hoe kan ik deze strijd vermijden, hoe kan ik  haar duidelijk maken dat ik de volwassen ben en dat ze naar mij moet luisteren.

Bijvoorbeeld:
Ik zeg dat iets niet mag, dan zegt ze jij mag dat ook niet.
Als ze  een brutale mond opzet, zeg ik dat ze haar brutale mond moet houden,  waarop zij reageerd dat ik dat ook moet doen.  

In de thuis situatie zet ik haar op haar kamer,  doe de deur dicht, die zij vervolgens weer opent, ik loopt terug zet haar op de grond en doe de deur weer dicht. Meestal helpt dat, soms probeerd ze me zo erg uit, dan gaat ze express voor me neus op de grond een plas doen. Ik weet in zo'n situatie niet meer wat ik moet doen en de moed zakt me dan in mijn schoenen, mijn geduld raakt dan op. slaan doe ik niet, maar het schilt vaak weinig.

Soms als ik haar straf geef, naar haar kamer stuur, dan lacht ze me gewoon uit. (dat gevoel heb ik dan)

Als er een situatie in de auto onstaat, door een brutale mond, kan ik haar niet naar haar kamer sturen, dan  weet ik me geen raad als ze een brutale mond opzet, vaak probeer ik het dan te negeren.


let wel,ik weet dat ze heel lief kan zijn, ze kan heel goed luisteren, dan beloon ik haar ook,  laat haar dan duidelijk weten dat ze het goed doet!
Ik laat haar ook vrij door veel dingen zelf uit te proberen, zoals haren kammen, aankleden, zelf haar kleding uit te laten kiezen, haar te betrekken  bij het eten koken, ik laat haar haar boterham zelf smeren omdat ze dat zo graag wil.

Wie heeft  hier ook ervaring mee en heeft  er advies voor mij, want af en toe zakt de moed me in de schoenen!

groetjes Manoux

 
 
Hoi Manoux,

Misschien niet leuk om te horen, maar je voorbeelden doen me een beetje denken aan de kinderen in de opvoedprogramma's die je tegenwoordig op tv ziet. Wat een moeilijke situatie!

Ik ben geen expert, maar als ik je verhaal lees, lijkt het erop alsof jouw dochtertje toch niet goed weet, ondanks dat je consequent bent,  waar de grens bij jullie thuis ligt. Ze gaat  steeds een stapje te ver. Jij bent niet altijd de baas en je krijgt niet het respect van haar dat je verdient.  Haar gedrag  levert haar waarschijnlijk ook wat op (jouw negatieve aandacht?), en  dat is  leuk en daarom doet ze het telkens weer.  Kun je een reden bedenken waarom ze zich zo gedraagt? Is het aandacht vragen?
Je kind moet leren dat bepaald gedrag een bepaald gevolg heeft. Dit is ook een onderdeel van consequent zijn.  Dus  altijd bijv. 1 keer waarschuwen en daarna na haar  kamer. Daar mag ze pas weer af als ze sorry heeft gezegd en beloofd zich te gedragen.  Eerder niet!  Het beste is om zoveel mogelijk  goed gedrag met iets positiefs te belonen in plaats van negatief gedrag met een straf, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.    

Mijn zoon is  ook ondeugend. Hij is ruim 1,5 jaar en bij hem werkt in de gang staan goed  en als ik wil dat hij iets doet en hij wil niet luisteren, bijv de tanden poetsen, dan stel ik hem iets in het vooruitzicht dat hij heel leuk vindt, samen een boekje lezen. Maar dan moet er eerst gepoetst worden. Niet poetsen is echt geen boekje lezen. Maar zover is het nog niet gekomen want hij kiest toch eieren voor zijn geld en we gaan braaf poetsen.
De afgelopen maanden heb ik met mijn zoon een moeilijke periode gehad qua luisteren. Op een bepaald moment wist ik het echt niet meer. Op het CB heb ik dit besproken en zij hebben mij toen enorm goed geholpen. Ik heb een extra gesprek gehad, een heleboel schriftelijke info en ik kon een cursus gaan volgen. Tot dusver heb ik dat laatste nog niet gedaan omdat het nu goed gaat. Maar ik heb nog wat achter de hand voor de komende jaren!

Tip: bespreek het gedrag van je dochter met het CB of je HA. Zij hebben heel veel adviezen voor deze opvoedperikelen.

Groet en succes
Lies

 
Hallo,
Nou ik weet hoe het is,   mijn dochter is momenteel ook erg uitdagend en niet willen luisteren. Bij mij  helpt het om haar in het strafhoekje neer te zetten, dat is dus een vaste hoek in de bijkeuken bij ons. Als ze na 1 waarschuwing niet luistert dan in de hoek, de deur dicht na de bijkeuken. Dan laat ik ze even 2-3 minuten zitten en vraag haar om dat niet weer te doen en lief te zijn. Dan krijg ik meestal een kus en is weer (even)  lief. Niet altijd natuurlijk, maar als ze dan weer niet luistert gaat ze er direct weer heen. Mijn schoonzusje( heeft SPW gedaan) zegt  dat het beter is om ze voor straf niet naar de slaapkamer te sturen. Dat moet een plek zijn om te slapen, niet voor straf. Vandaar dat ik de strafhoek heb geintroduceerd, een strafmatje ( vlg Jo Frost, opvoedprogramma) moet ook prima zijn. Nou veel sterkte met het opvoeden, ik weet hoe vermoeid het soms is om je kind continue te moeten corrigeren of bestraffen, maar als ze dan weer een tijdje lief zijn krijg ik weer nieuwe energie. groetjes tineke
 
Terug
Bovenaan