Niet willen luisteren

Hallo allemaal,

Ik hoop zo dat jullie mij kunnen helpen. Mijn zoon van 2,5 jaar wil niet luisteren. Hij is zo opstandig. Ik heb al van alles geprobeerd. Op de stoel in de gang. Na een tijdje beloofd hij altijd dat ie weer luistert maar vijf minuten later is het weer mis. En dit is niet 2x per dag maar soms wel 10x per dag.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen!!!

Even een paar tips:

* Geef hem elke dag een paar keer 1 op 1 aandacht. Positieve aandacht dus!!! Samen spelen, bouwen, lezen, kleuren ed... Het kan zijn dat je in een negatieve spiraal bent beland en dat hij dit gedrag gebruikt om toch aandacht te krijgen.
* afleiden helpt op deze leeftijd nog heel goed. Zeg: 'Nee dat doen we niet, maar kijk eens hier... dat is leuk, zullen we... "
* negeer bepaald gedrag. Onze dochter gaat tijdens het bidden aan tafel vaak gillen omdat we er 1 keer om gelachen hebben, nu probeert ze het elke keer, Nu negeren we het gewoon. Als we niet reageren op welke manier dan ook geeft ze het vanzelf wel op.
* bepaal wat je wilt straffen en negeren. Zo krijgt loïs straf als ze na een waarschuwing toch gooit met haar tuitbeker. Maar als ze gilt, negeren we het!
* straf altijd op dezelfde manier: bij ons werkt de strafhoek goed. 2 minuten time-out en dan even herhalen wat er van haar verwacht word (dus: je moet je beker op tafel zetten ipv te gooien, op een positieve manier neerzetten dus ipv je mag dit of dat niet doen) en dan een knuffel en weer lekker spelen.

Succes met je rakker... zwaar is het af en toe hè??? Soms ben je blij als ze lekker op bed liggen! Even rust in de tent en lekker tijd voor jezelf! Neem die tijd ook hoor... daar wordt je een leukere moeder van!

Terug
Bovenaan