niet willen slapen, zichzelf uitputten

• Onderwerp starter ANONYMOUS_USERNAME
  • Startdatum
A

Anoniem

Guest
Dag mama's,

Ik ben de trotse mama van een mooie zoon van nu 7,5 maand oud. Hij is vanaf zijn geboorte al een slechte slaper geweest, maar sinds een dag of 4 is het echt drama en ben bijna de wanhoop nabij.

Hoop dan ook te kunnen putten uit jullie ervaringen/advies.

Zijn schema ziet er normaal gesproken zo uit:
5.30 fles 200cc met bambix
Daarna slapen tot 6.30 als hij naar KDV moet; anders wordt hij tussen 7 en 7.30 uit zichzelf wakker.
9.15 fruithap
9.45/10.00 naar bed, slapen ca 1,5 uur
11.30 boterham, daar drinkt hij dan ongeveer 60cc opvolgmelk bij
14.30 liga of soepstengel  met sap of water
15.00 naar bed, slapen half uurtje
16.00 paar happen groente (wil hij nog steeds echt niet)
18.00 papfles 200cc
Daarna naar bed voor de nacht (later haalt hij echt niet) en wil dan tussen 22.30/23.00 nog een late fles.

De late fles probeer ik er af te krijgen, maar dan komt hij weer 's nachts :(
Enfin, de laatste 4 dagen wil hij overdag helemaal niet meer slapen! Ondanks oogjes wrijven, gapen, oortje trekken, etc. Wat ik ook probeer hij wil niet slapen. Niet thuis en al helemaal niet op het KDV.

Gevolg: van de vermoeidheid eet hij niet genoeg overdag. Hij is oververmoeid aan het raken, valt daardoor  's avonds moeilijker in slaap (dat was nooit een probleem)  en daardoor ook weer onrustige nachten. Zoals gezegd, hij was altijd al een slechte (weinig)  slaper maar dit maakt me toch wel wat ongerust. Bij het CB en de huisarts wordt het een beetje weggewuifd,  maar ik zie de walletjes onder  de ogen van mijn ventje... Dit is toch niet normaal voor  zo'n jonge baby?

Wat vinden jullie? Is mijn schema misschien niet goed?

Groet,
Veronique

Hoi Veronique,

Moeilijk is dat he als ze niet willen slapen. Ik weet dat onze meid dit rond de 8 maanden ook een tijdje heeft gehad. Ze sliep dan vaak alleen haar ochtendslaapje om de rest van de dag wakker   te blijven. En dan vooral zorgen dat ze niet omviel van de slaap.
Bij ons is dit vanzelf overgegaan. Ik heb haar wel steeds in bed gelegd, ook al sliep ze dan niet. Ze lag dan vaak in bed te vertellen of te spelen. Zo kreeg ze dan toch nog een beetje rust.

Ons schema   ziet er als volgt uit, maarja ieder kind is anders.
7.30 uur fles 180 water, 6 schepjes voeding en pap
rond 9.15/9.30 uur naar bed. Ze slaapt dan vaak tot 10.30 uur en soms ook tot 11.00 uur
Om 11.00 uur krijgt ze haar fruithapje.
Tussen 12.30/13.00 uur boterham met thee
Om 14.00 uur ligt ze dan in bed en slaapt meestal tot 15.30 uur. De ene keer wat langer de andere keer wat korter.
Om 16.00 uur eten we dan nog een koekje of iets dergelijks.
Om 17.30 uur middageten
Om 19.30 uur avondfles met 180 water en 6 schepjes voeding. En om 20.00 uur ligt ze in bed.

Ik weet niet of je er iets aan hebt. Het viel me op dat jouw zoontje 's morgens om 10.00 uur op is en dan pas om 15.00 uur weer naar bed gaat. Misschien zit daar wel teveel tijd tussen. Ik weet het ook niet hoor ik probeer gewoon met je mee te denken. Het kan ook een fase zijn.

Veel succes groetjes Anninas

Hoi Veronique,
hier nog zo'n wakkere baby: Mijn zoontje is bijna 1 en heeft sinds een paar dagen bedacht dat hij 's middags niet meer wil slapen. Hij zit er  de hele middag  tegen te vechten, en is dan met het eten niet meer te genieten.
Ons schema:
7.00 halve fles de andere helft pap
9.30 fruit daarna slapen, vaak tot 11.30 of 12.00
12.00 boterham met halve fles melk
14.30 sap met koekje
18.00 avondeten met water (hij eet bijna helemaal met de pot mee)
19.00 naar bed

Gelukkig slaapt hij om 19.00 uur gewoon lekker in, we horen hem de hele nacht niet.
Ik ga er maar vanuit dat het wel weer overgaat. Ik blijf hem 's middags gewoon op bed leggen, want ik geloof niet dat hij al met 1 slaapje af kan. Hij heeft dat echt nog nodig.

Succes!
Linda

hoi hoi

sverre is nu 15 maanden en wilde ook niet slapen wij ligde hem wel weg. en wat we ook deden is warm eten geven om ongeveer 12.00 inplaats vaan brood en dan in de avond een bord pap.

wij deden dit omdat hij zo moe was om savonds te eten dat het er smidags er beter in ging.

hooperlijk heb je er wat aan doei doei lucy

Hoi,

Volgens mij niks mis met jouw schema. Lijkt een beetje op die van mijn dochter.
En rond die leeftijd sliep mijn dochter ook slecht. Is volgens mij een fase. Nu slaapt ze weer beter/normaal.
Wat ik ook zou doen is je  baby wel naar bed brengen, ook al slaapt hij/zij niet. Hij/zij rust dan in ieder geval uit.

Oh nog even een reactie.
Ik zag dat je je baby om 16.00 uur al een groentehap geeft. Kan je dat niet beter later geven (tussen 17.00 en 18.00 uur) en daarna de papfles?

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik leg hem inderdaad wel gewoon op bed, hij doet daar vanalles zoals babbelen en spelen maar slapen ho maar.
Ik vind het wel moeilijk om te zien dat hij  zo vecht tegen zijn slaap en zichzelf uitput.  Hopelijk is het inderdaad een fase...

@ Irene. De groentehap is beetje probleem, hij eet nog steeds heel weinig groente maakt niet uit vers of potje, aardappeltje of rijst erbij. Na 2 of 3 hapjes gaat de mond stijf dicht. Het gekke is alleen dat als ik de groentehap  rond 17.00 geef, hij om  18.00 uur de papfles niet meer wil. Omdat hij dan doodop is gaat hij dan naar bed, valt in slaap maar wordt dan na 3 kwartier alweer wakker omdat hij dan toch honger heeft.
Mijn idee was daarom om de groente wat vroeger te geven in de hoop dat hij het lekker gaat vinden en meer gaat eten zodat de groente dan naar later kan verschuiven.
Maar alle tips zijn welkom!

gr. Veronique

Terug
Bovenaan