Niet zelf willen eten

Hallo,
Mijn dochter is 2 1/2. Qua eten lust ze alles. ons probleem is dat ze niet zelf WIL eten. Ze wil nog steeds dat wij haar voeren, dan gaat haar bordje in no time leeg. Wanneer we het haar zelf laten doen gaat het erg langzaam en moeten we om de paar minuten zeggen dat ze weer een hap moet nemen.
Wie heeft er tips om haar zelf te laten eten?!!
Alvast bedankt!

groetjes Jolanda
 
Je kan haar beloning beloven als ze zelf haar bordje leeg eet dat ze dan bijvoorbeeld zelf een toetje mag uitkiezen. Of iets minder aardig de keuze geven zelf eten of geen eten en duidelijk vertellen dat als jullie klaar zijn de tafel wordt afgeruimd en bij iedere hap die ze neemt zeggen, dat heb je goed gedaan en verder niet zeggen dat ze weer een hap moet nemen en als jullie klaar zijn dan ook echt afruimen en ook haar bord weghalen ook al is die niet leeg. En dan ook niets anders meer geven, behalve een gewoon toetje als ze die normaal ook krijgt. De eerste keer vond ik het zielig voor mijn dochter en heb ik haar toch nog maar een boterham gegeven, de keer daarna vroeg ze zelf om die boterham toen haar bord vol was afgeruimd, toen dus helemaal niets anders meer gegeven, daarna nog een keer een vol bord afgeruimd en sindsdien zorgt er wel voor dat ze genoeg eet want ze weet dat haar bord anders echt weg gaat zonder dat ze iets anders krijgt!
 
Ik vind je dochter best jong om helemaal zelf te eten. Ze kunnen het natuurlijk best op deze leeftijd, maar of het echt al moet...
Ik weet natuurlijk niet of het om warm eten of ook om brood gaat.
Ik vond dat mijn zoontje toen hij 3,5 a 4 jaar was echt zelf moest eten. Zijn brood at hij keurig, maar bij zijn avondeten ging er echt geen hap in.
Ik heb het heel lang geprobeerd op de manier van vlinder, maar het interesseert hem niets als hij niet eet, want hij vindt warm eten echt niet lekker.
Hij is nu 4,5 jaar. En meestal stop ik dus nog steeds happen in zijn mond. Met wat afleiding eet hij dan in ieder geval iets. Eigenlijk vind ik hem ook wel erg groot om dit nog te doen. Maar aan de andere kant....wat kost het mij voor moeite. Over een poosje proberen we het gewoon weer opnieuw. Ik zou er met 2,5 jaar dus nog geen drama van maken.
 
Terug
Bovenaan