Niet zelfstandig in slaap kunnen vallen - 6 mnd

<p>Hi!</p><p>Ik begin een beetje wanhopig te worden. Mijn dochter wordt volgende week 6 maanden maar kan niet zelfstandig in slaap vallen. Ik geef borstvoeding en de afgelopen maanden heeft ze vooral veel op me geslapen, of samen met me in bed.</p><p>Snachts slaapt ze (veilig, maternale houding) bij mij in bed. Ik ben niet voor laten huilen, heb daar gewoon geen goed gevoel bij. </p><p>Heb veel gelezen en overal staat dat je je kindje wakker maar slaperig in bed moet leggen. Helaas werkt dat niet bij die van ons. Eerst gaat ze lopen feesten, en als het haar te lang duurt slaat dat om in huilen om vervolgens door te gaan naar hysterisch als ik haar niet op pak.</p><p>Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ze pakt overigens geen speen. Alle gangbare tips als slaapritueel inbouwen etc doen we al.</p><p>Ik ben op zoek naar andere borstvoedende moeders die met het zelfde probleem hebben gelopen en die mij hier wellicht bij kunnen helpen.</p><p>Alvast bedankt ?</p>

Herkenbaar, hier had ik zo goed als exact hetzelfde verhaal.
Ik heb het hier vooral losgelaten en geaccepteerd en er eigenlijk altijd slapend in bed gelegd. Bijna nooit bij mij geslapen eigenlijk (behalve bij echt dramatische nachten)
Ze is nooit echt een goede slaper geweest. 
Wij zijn op een gegeven moment wel begonnen met de slaapjes overdag meer zelf in slaap te laten vallen. (Geen idee wanneer, denk met 8/9 maanden??)  Pas 3 weken terug durfde ik de stap ze zetten om er in de avond in bed in slaap te laten vallen ipv te wiegen. (Sliep eindelijk goed, vond het nog wel best zo om eerder in te zetten)
Valt nu ieder slaapje in bed in slaap (is ondertussen wel al 16 maanden), maar wel met een flesje drinken (melk, limo, water zoiets). Gebruikt het flesje nu soms ook soort van als speen, wil ook geen speen. 
Ben trouwens rond de 10 maanden gestopt met borstvoeding. Ben ook niet van het huilen en alles. Ze zal nu vast der flesje drinken als slaap asosiatie hebben, maar dat vind ik prima

Hoi
Heel herkenbaar! Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en sinds een paar weken pas lukt het haar om zelfstandig in slaap te vallen.
Ik geef ook borstvoeding en in de nacht sliep ze ook vaak bij mij. Omdat ze dus ging huilen zodra ik haar in haar bedje deed. En als ze bij me lag en borstvoeding gaf viel ze zo in slaap. Maar daar ben ik dus mee gestopt, haar bij mij te laten slapen. Het koste wel wat moeite, maar zorg dat ze alleen maar in haar eigen bedje slaapt. Want dan zal ze langzaam aan gaan wennen dat het haar plek is om te slapen. En dan zal ze ook makkelijker in slaap vallen.
Ik ben ook geen voorstander voor laten huilen. Ik gaf haar borstvoeding in haar kamer en als ze bijna sliep legde ik haar in bed. In het begin ging ze hard huilen, en ik pakte haar weer op gaf weer borst en leg haar weer terug. En zo kon ik wel doorgaan. Maar sinds ik haar laat huilen, huilt ze 5 a 10min en dan slaapt ze. En dat werd steeds minder en nu kan ik haar wakker in bed leggen. Maar niet voordat ik eerst rustig in haar kamer ga zitten en voeding ga geven. 
Ik denk dat je haar duidelijk moet maken waar ze moet slapen, in haar kamer ipv bij jou. Als ze dat door heeft zal ze zich makkelijker in slaap laten vallen. 
Succes! 

Hoi
Heel herkenbaar! Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en sinds een paar weken pas lukt het haar om zelfstandig in slaap te vallen.
Ik geef ook borstvoeding en in de nacht sliep ze ook vaak bij mij. Omdat ze dus ging huilen zodra ik haar in haar bedje deed. En als ze bij me lag en borstvoeding gaf viel ze zo in slaap. Maar daar ben ik dus mee gestopt, haar bij mij te laten slapen. Het koste wel wat moeite, maar zorg dat ze alleen maar in haar eigen bedje slaapt. Want dan zal ze langzaam aan gaan wennen dat het haar plek is om te slapen. En dan zal ze ook makkelijker in slaap vallen.
Ik ben ook geen voorstander voor laten huilen. Ik gaf haar borstvoeding in haar kamer en als ze bijna sliep legde ik haar in bed. In het begin ging ze hard huilen, en ik pakte haar weer op gaf weer borst en leg haar weer terug. En zo kon ik wel doorgaan. Maar sinds ik haar laat huilen, huilt ze 5 a 10min en dan slaapt ze. En dat werd steeds minder en nu kan ik haar wakker in bed leggen. Maar niet voordat ik eerst rustig in haar kamer ga zitten en voeding ga geven. 
Ik denk dat je haar duidelijk moet maken waar ze moet slapen, in haar kamer ipv bij jou. Als ze dat door heeft zal ze zich makkelijker in slaap laten vallen. 
Succes! 

Hoi
Succes! 

Hey!
Onze zoon is ook net 6 maanden en kan dat ook niet, hoor! De vraag is eigenlijk waarom hij dat al zou moeten kunnen? 
Hier heeft hij ook altijd bij ons geslapen tot vorige week. Hij wordt te beweeglijk en niemand slaapt dan nog. :) Ik moet dus er wel uit om hem te voeden, maar ja... Dat is dan maar zo.
Wakker in bedje leggen leidde hier olk echt wel uiteindelijk tot hysterisch worden. Laten huilen doen we ook niet. Ja, na een paar dagen gaat dat werken, omdat ze dan niet meer huilen om jouw nabijheid (want dat werkt dan toch niet) maar de stress in hun lijfje blijft wel aanwezig. Cortisol, het stresshormoon, staat sommige ontwikkeling zelfs in de weg.
Dat baby's dat moeten 'leren' is een verouderde opvatting over baby's en kidneren opvoeden. Ik beloof je plechtig dat ze dat echt op een bepaald moment vanzelf zal gaan doen of aangeven dat het kan. Het is net als doorslapen. De ene baby doet dat al veel eerder dan de andere. Mijn nichtje kon pas zelfstandig inslapen toen ze 1,5 jaar was.
Je doet iig niks verkeerd, je luistert naar de noden van je dochter. Als ze jouw geborgenheid nog nodig heeft om in slaap te vallen en jij vindt het oké om die te geven, mag je dat echt gewoon blijven doen.
Verder hoor ik van nog meer mama's dat 6 maanden een pittige periode was op vlak van slaap. (Ik mijn hoofd is eigenlijk het hele eerste jaar één grote slaapregressie). Rond de 6 maanden maken ze in hun ontwikkeling een sprongetje mbt 'relaties': je baby gaat nu bijv. Beseffen dat jij kunt beslissen van haar weg te lopen en dat zij je niet achterna kan. Soort verlatingsangst dus. Dat kan het zelfstandig inslapen ook in de weg staan.
We hebben wel gemerkt dat hij het heel fijn vindt om in onze armen te liggen terwijl we voorlezen. Zo valt hij nu 90% van de tijd in slaap. Op 5 maanden kon ik hem zo naast me leggen, wakker, voorlezen en meneer viel in slaap. Maar nu dus even niet meer. Komt vast wel weer.
Succes en veel goeie moed!

Een succes verhaal hier van zo'n samen slapende borstvoedende moeder.
Met 9/10mnd ging onze zoon steeds vaker lang doorslapen. Hij leek toen z'n draai gevonden te hebben in zelf in kunn slapen. Vanzelf. Rond 10-11 maanden ging hij ook steeds meer en vaker in zijn eigen co liggen, ipv in de maternale houding. En vanaf 11mnd hebben we de co gesloten en slaapt in eigen ledikant tegen ons bed aan. En slaapt door (klokje rond).
Geen slaaptraining, zelf laten afbouwen. Het kan dus echt en het komt goed ?!
Wel zet ik sinds de hete zomer een flesje water in z'n bedje. Hij pakt dat dan 's nachts. Als je alleen dorst heeft. Als ie een tiet wilt volstaat de fles niet. Maar zeker in de hitte was water vaak genoeg voor hem.
Er zijn ook fijne fb groepen met mama's die zo denken en doen: borstvoedingsforum, kiind, en veilig samen slapen (AP) ?

Jij als moeder kent jou kind het best. Trek je dus niks aan van wat de boeken zeggen want ieder kind is anders. Ze "moeten" nog niks kunnen. Dat gezegd hebbende.. Ik ben bij mijn zoon gaan kijken naar welke factoren ervoor zorgen dat die wel slaapt. Bij hem bleek dat rolluiken dicht. Eerst moest ik het hele slaapje naast zijn bed blijven liggen (stond naast de mijne) En langzaam kon ik afbouwen naar weggaan als hij sliep. Nu leg ik hem weg en kan meteen weglopen. Het komt goed! Denk maar zo.. je baby ligt echt niet als die 18 is nog bij je om in slaap te vallen 

Terug
Bovenaan