Nieuw en zenuwachtig voor wat komen gaat

Hallo dames,

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Roos en mijn man en ik zijn nu ruim een jaar bezig om zwanger te worden. Na een jaar vond ik het tijd worden om naar de huisarts te gaan en die heeft me doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik had altijd gehoopt dat we op de natuurlijke manier zwanger zouden worden en ik moet er nu heel erg aan wennen dat we de medische molen ingaan.

Ik heb me hier aangemeld omdat ik toch graag wil praten met vrouwen die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt.

In mijn omgeving zijn er een aantal vrouwen die bewust de keuze hebben gemaakt om geen kinderen te krijgen en vrouwen die binnen een maand zwanger waren.

Ik weet absoluut niet wat ik van de afspraak met de gynaecoloog kan verwachten. Ik weet alleen dat ik een temperatuurcurve mee moet nemen. Misschien kunnen jullie mij wat meer hierover vertellen?

Veel liefs,
Roos

Welkom op dit aan de ene kant minder fijne maar wel gezellige forum.

Eerste keer is een gesprek, bloedprikken en een inwendige echo waarschijnlijk. (niks heftigs nog) Man zal waarschijnlijk zaad na moeten laten kijken en ze zullen waarschijnlijk je cyclus willen gaan volgen en eventueel een baarmoederfoto maken. Mocht je zelf geen eisprong hebben dan krijg je hormonen om die op te wekken. Als je al wat langer bezig bent in het ziekenhuis met de hormonen volgt meestal IUI. (of als het zaad niet helemaal optimaal is) Mochten er problemen duidelijk worden of je hebt de IUI ook al gehad dan volgt IVF of ICSI. Zou me voor het eerste gesprek nog niet al te druk maken hoor. En je groeit er vanzelf in.

Zoals supertje al schrijft hierboven. Het is niet iets heel spannends de eerste keer. Natuurlijk is het dat wel omdat je niet weet wat je moet verwachten.
Je schrijft over een temperatuurcurve ik denk dat dit per ziekenhuis verschilt. Deze hoefde ik niet mee te nemen. Moest vooraf een vragenlijst invullen en opsturen. In het gesprek gewoon wat informatie gekregen over hoe ze werken etc. En ging er uit met een reeks afspraken. Sperma onderzoek, bloedonderzoek en echo's op bepaalde dagen. (inwendige echo's, zeg maar een soort dildo brengen ze bij je naar binnen. Ik vind dat niet vervelend of pijnlijk ofzo valt erg mee.) Ook moest ik een baarmoederfoto laten maken (HSG) Ze spuiten dan contrastvloeistof in je baarmoeder om te kijken of je eileiders doorlopen. Dit was voor mij de meest vervelende maar ook daarover zijn verschillende meningen.
Na deze onderzoeken weer een afspraak om de uitslagen door te spreken en plan van aanpak door te nemen.
Wanneer er niets gevonden word sturen ze je veelal voor 6 maanden naar huis om het nog te proberen.
Mocht er wel iets aan de hand zijn dan word gekeken naar de behandeling die het best bij jullie past. Ook wanneer je HSG niet helemaal oke was kun je een kijkoperatie krijgen.
Nou ja en de behandelingen zijn verschillend. Soms eerst starten met hormonen om je eisprong/cyclus op orde te krijgen. IUI (inseminaties, dit word zo'n 6x gedaan) en IVF/ICSI (word zo'n 3x gedaan)

Nou ja heel verhaal. Hoop dat je er iets mee kunt. Niet teveel over piekeren he! Komt goed!

Enne helaas welkom op dit forum.. Maar gezellig is het wel en je kunt er lekker spuien :D

Zelf heb ik net 2 IUI achter de rug en we zijn nu 2 jaar bezig.

Groetjess

Sorry voor de wat late reactie. Bedankt voor jullie berichtjes.Ik laat het maar even op me af komen. Aan de ene kant hoop je natuurlijk dat ze niets vinden, aan de andere kant verklaart dat ook niet waarom we nog steeds niet zwanger zijn.

Ik zal jullie vast op de hoogte houden!

Groetjes

Terug
Bovenaan