nieuw hier en gelijk een vraagje

Hallo meiden, ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen.
Ik ben Britt, 29 jaar en wij willen al dik twee jaar heel erg graag een kindje. Maar.... jullie raden het al... dat lukt tot nu toe niet.
Ik slik Clomid en we hebben net onze 3de IUI behandeling gehad.  En daar komt gelijk mijn vraag: Bij die 3de IUI vertelde de gyn. dat het zaad van mijn man dit keer heel erg slecht was. 1e keer was het 5,5, de 2de keer 26,6 en nu (maar) 0,2!!
Hebben jullie dat ook wel eens meegemaakt, dat het zo verschillend is?
We zijn nu echt heel erg ongerust geworden. Hopelijk weten jullie meer.

Alvast bedankt, Britt

Hoi,

Ja dit hebben wij ook wel eens meegemaakt. Een 'gezonde' man heeft zo'n 60/100 miljoen goed  beweeglijke zaadcellen. Als het een stuk minder is wordt er vaak voor IUI gegaan. Wij hebben er inmiddels 6 gehad en hebben daar ook verschillende scores bij gehad. Het mannelijk zaad kan minder goed zijn door bv stress, veel warmte(heet bad, zonnebank, strakke broeken), door roken en drinken enz. Wat ook funest is voor zaad is koorts. Als een man flinke koorts heeft gehad dan is het vaak gedaan met de voorraad van die keer.Tevens is het zo dat het mannelijk zaad een cyclus kent van 3 maanden. Het kan dus zijn dan je man net aan het eind van zijn cyclus heeft gezeten en dat hij zijn nieuwe voorraadje weer op moet bouwen. In dat geval zul je zien dat het de volgende keer een stuk beter is.
Geen reden tot zorgen hoor want dit komt vaak voor. Het kan echt de volgende keer zo weer helemaal in orde zijn.
Zorg er gewoon voor dat je man een beetje gezond leeft en dat hij niet in warme baden gaat zitten enzo.

Succes,
gr.Inge

Terug
Bovenaan