Nieuw hier

Hoi
Ik ben nieuw en ik hoop niet dat jullie me gaan veroordelen om wat ik nu ga vertellen. Ik schrijf dit, in de hoop dat ik een beetje steun en advies krijg.
Ik rook af en toe eens een jointje samen met mijn man. Mijn man deed dit al eerder en ik ging op een gegeven moment meedoen omdat ik accute pijnklachten kreeg en er beter door kon slapen.
Normaal gesproken rookten we alleen in het weekend voor de gezelligheid maar de laatste tijd ook vaker doordeweeks. Toen ik in Juli zwanger raakte ben ik meteen gestopt zodra ik het wist.
Dat ging prima, en ik had er ook totaal geen moeite mee om te stoppen. Het was tenslotte voor een goed doel. Ik heb echter in september een miskraam gehad en nu heb ik steeds vaker het idee dat dat kwam doordat ik te laat stopte met blowen. Het knaagt aan me, dat ik niet stopte toen ik het voornemen al had om zwanger te worden. Na mijn miskraam ben ik er uit pure ellende weer mee begonnen, maar sinds een paar weken willen we weer proberen om zwanger te raken. Dus ik moet weer stoppen, want het leven van een ongeboren kind is veel belangrijker dan drugs. Maar toch kost het me behoorlijk veel moeite en dat vind ik heel irritant. Want ik wil niets liever dan een mooi gezond kindje krijgen. Maar als mijn man aan het blowen is, krijg ik steeds de neiging ook mee te doen (ook voor de gezelligheid). Gelukkig heb ik het nu al een dag volgehouden, ik hoop dat het morgen makkelijker gaat. Ik blijf maar denken aan het vooruitzicht van een gezonde zwangerschap en het feit dat ik er zelf vanalles aan doe om daaraan bij te dragen.
Sorry voor dit lange relaas, maar ik wilde het graag even kwijt.

Tja, eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik moet reageren want ik ben bang dat ik toch een beetje ga oordelen.

Allereerst snap ik je gevoel heel goed hoor en ik hoop echt dat je het vol kunt houden om je niet te laten verleiden.
Ik denk niet dat je jezelf schuld kunt aanpraten wat de miskraam betreft, want je was gewoon direct gestop zodra je het wist. Een miskraam kan zoveel oorzaken hebben.

Maar hier komt dan toch het oordeel.
Hebben jullie er al een beetje over nagedacht hoe jullie dat dalijk gaan doen als er eenmaal een kindje is? Mijns inziens lijkt me het me dan toch dat jullie BEIDEN het blowen toch op een lager plan zullen moeten zetten. Zeker als je zegt dat het toch ook doordeweeks gebeurt. Kijk , ik wil niet preken, maar er is toch medisch aangetoond wat wiet allemaal met je doet, hoe verantwoordelijk je ook wilt zijn.
En bovendien, als je zegt dat JULLIE er voor willen gaan, waarom is je man dan niet solidair met je door ook te stoppen?

Nogmaals, ik wil je echt niet veroordelen, maar ik ben nou eenmaal eerlijk en dat zijn de meeste meiden hier. Je denkt er in ieder geval duidelijk over na en ik vind niet dat je onverantwoord bezig bent. Het enige advies wat ik je dus kan geven is dat je het wellicht samen met je man kunt doen, want samen sta je nog altijd sterker!

Sucses en hopelijk komt het gauw allemaal goed!

Ariane

Hoi,

Ten eerste vind ik het natuurlijk onwijs erg voor dat je een miskraam hebt gehad. Ik blow dan niet maar heb wel altijd gerookt. Ik ben ook pas gestopt toen ik wist dat ik zwanger was en dat kostte inderdaad geen moeite maar ik grijp wel naar een sigaret als ik eenmiskraam heb gehad. Ik heb het ook eerlijk aan mijn dokter voorgelegd en hij reageerde er gelukkig goed op. Ik rook nu af en toe maar heb gelukkig wel een vriendje die solidair is en ik denk ook wel dat jij dat mag verwachten want samen sta je sterk. Een miskraam kan vel oorzaken hebben maar probeer niet de schuld bij jezelf te zoeken maar ga wel proberen om samen er over te praten en het niet meer te doen. Als het voor jouw vriend moeilijk is vraag hem dan in ieder geval of hij het niet in jouw buurt wil doen dan heb je de beste kans dat jij er in ieder geval af kan komen.

Succes met alles

Corina

Hoi Anoniem,

Probeer jezelf niet te veroordelen. Sowieso schijnt het roken de eerste 2 weken van je zwangerschap geen schade toe te kunnen dienen aan je kind omdat je kindje dan nog niets van de moeder "binnen krijgt". Het leeft dan zeg maar in een luchtbel. Tuurlijk is roken daarna slecht voor het kindje maar je bent toch meteen gestopt toen je het wist? Het is misschien wel verstandig de volgende keer aan je vriend/man te vragen of hij ook wil stoppen of tenminste niet meer thuis rookt, zodat jij niet meer in de rook zit!

Probeer jezelf geen verwijten te maken want je bent toch gestopt zodra je het wist?! Een miskraam overkomt nou eenmaal heel veel vrouwen en we vragen ons allemaal af of dat door iets komt wat wij zelf hebben gedaan maar het is bijna altijd zo dat er iets mis is met het kindje zelf.

X F

Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap het best wel als jullie zoiets hebben van: het is niet echt verantwoordelijk en hoe moet dat nou als er eenmaal een kindje is. Als ik eenmaal zwanger ben en er een kindje is raak ik die troep ook nooit meer aan. Het is me eerder ook gelukt en ik vind dat je inderdaad goed voor je kind moet kunnen zorgen. Als er iets is moet je wel gewoon naar een dokter/ziekenhuis etc. kunnen. Ik heb met mijn man afgesproken dat hij alleen nog in het weekend gaat blowen en dan niet zoveel en in zijn hobbykamer. Dan hoef ik (en een eventuele toekomstige baby) er geen last van te hebben. Ik denk toch dat als hij steeds naar zijn hobbykamer moet om te blowen, dat de lol er dan snel af is. En voor mij is dat dan ook makkelijker. De wil is er in ieder geval (van beide kanten) en we willen heel graag een kindje dus we gaan ons nu vooral daarop richten. Ik hou jullie op de hoogte.

Hoi Anoniem,

Heel goed dat je in ieder geval afspraken erover hebt gemaakt met je vriend! Het is ook echt beter er nu al mee te stoppen en ik kan me heel erg goed voorstellen dat het moeilijk is maar als je straks een gezond kindje in je armen hebt, dan weet je dat dit echt het beste is geweest! (ook voor je eigen gezondheid natuurlijk...)

Groetjes F

Hoi,

Ik denk maar een ding en dat is STOPPEN. Hoe moeilijk het ook is maar even doorzetten. Stop alsjeblieft met het gebruik van drugs en niet alleen jij maar ook je partner. Want anders rook je nog mee en dit kan ook schade brengen aan het (ongeboren) kind. Ik weet dat een verslaving moeilijk is om te stoppen (ik spreek uit ervaring, 10jaar zwaar gerookt). Maar stop ermee als je de keus maakt om zwanger te worden en een kind wilt. Je hebt gekozen voor een nieuwe periode in je leven dus sluit het oude dan hierbij af. Een periode met drugs waarvan je hebt genoten. Jullie willen samen een kind dat betekend ook samen bepaalde offers brengen. Dus motiveer jezelf en je partner om eerst samen te stoppen. Dan hoef je je ook naderhand niet schuldig te voelen zoals je nu gedaan hebt. Al is het misschien niet de reden dat het mis is gegaan.
Stop samen en wanneer dit lukt vind ik dan kun je pas aan een nieuw kostbaar leven gaan denken. Een nieuw leven die zo bijzonder is, samen wat jullie gemaakt hebben een copie van jullie samen. Het is niet goed om dit kleine wondertje al met drugs te laten opgroeien. Tenminste dit is mijn mening en je moet weten wat je hiermee gaat doen.
Ik hoop dat je een goede keus maakt en dat jullie wens binnenkort uit mag komen. Doe je best en vertrouw erop dat je het kunt. Succes Groetjes Ris.

Hoi,

Ik voel me toch ook echt geroepen om hier nog wat onder te zetten.
Ik hoop voor je dat je kan stoppen met blowen voordat je zwanger bent. Het is waar dat je kindje de eerste 2 weken niet van jouw leeft maar daarna wel, en het spul blijft een stukje langer in je bloed zitten dan nicotine bv. Niet dat je daar nu gelijk die miskraam door hebt gekregen, maar voor je toekomstige babytje kan het nooit goed zijn.

lang voordat ik ook maar aan kinderen dacht blowde ik ook. Totdat ik mijn man tegen kwam. Door hem ben ik ermee gestopt, maar het was wel heel moeilijk. Ik vraag me dan ook af of jij en je man er wel zo 1,2,3, mee kunnen stoppen. het is gewoon een verslaving. En geen manier om je kind in op te voeden.
het is misschien wel goed om er afspraken over te maken, maar wil je echt zulke ouders zijn.... papa zit nu even te blowen in zijn hobbiekamertje. Kom op zeg. Jullie moeten proriteiten stellen en allebei stoppen!!!!

Sorry dat ik zo grof uit de hoek kom, ,maar ik hoop dat je er wel goed over nadenkt. je (toekomstige)baby is het aller belangrijkste, ik hoop dat je man dat ook zo voelt.

Succes verder,

Groetjes Anne-Marie

Terug
Bovenaan