nieuw

Hallo dames,
ben net nieuw hier en vind het een genot om jullie berichten te lezen, een en al erkenning.
Ik wil jullie natuurlijk allemaal suc6 wensen met jullie zwangerschap en jullie een fijne tijd wensen.
Mijn vriend en ik weten sinds 2 weken dat we zwanger zijn, morgen ga ik naar de verloskundige en dan horen we meer, spannend.
Maar mijn vraag is, weet iemand wat uiteindelijk juridisch beter is, trouwen of gewoon alleen samen wonen? Misschien heeft iemand dit al uitgezocht en zou dit met mij willen delen.
Alvast bedankt, groet femmel
 
hoi Femmel,

Allereerst welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je vroeg wat juridisch beter is: trouwen of samenwonen. Dat hangt er vanaf wat je met juridisch bedoelt. In principe is het zo dat het je eigen keus is of je wel of niet gaat trouwen... het hoeft namelijk niet. Als je blijft samenwonen dan moet je wel eraan denken dat het kindje in principe jouw achternaam krijgt. Wil je dat het kindje de naam van de vader krijgt, dan moet je dat aanvragen bij de erkenning. Je vriend kan het kindje nu al erkennen, dus voordat het geboren is.
Om nog iets juridischer door te gaan: denk er bij samenwonen ook aan dat je vriend het kindje niet alleen moet erkennen, maar ook het ouderlijk gezag moet aanvragen. Anders is het zo, dat je vriend wel als biologische ouder wordt aangemerkt, maar niet het ouderlijk gezag heeft. Alleen de moeder (jij dus) heeft dan het ouderlijk gezag.

en als laatste, maar dat geldt niet alleen voor samenwoners, maar ook voor getrouwde stellen: denk er alsjeblieft aan om in een testament (dus bij de notaris) iets voor je kindje te regelen voor het geval er iets met jou/jullie mocht gebeuren....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt???

groetjes, Jikje
 
Terug
Bovenaan