Nieuwe arts, nieuw beleid

Zucht, mijn lieve, vertrouwde gynecoloog is voor 4 weken op vakantie en vandaag ben ik dus op controle geweest bij de vervanger. Aardige man hoor,  gaat bijna met pensioen. Mijn "eigen"gynecoloog is een jonge, frisse vrouwelijke arts,die zelf al een kleine heeft. Maar goed, 8 maanden lang bij haar op controles geweest en het klikte super. Overigens loop ik in het ZH vanwege mijn hoge bloeddruk. Affijn, mijn eigen arts wilde me met 38 weken (volgende week dus) in gaan leiden omdat mijn bloeddruk aardig de pan uit rijst. De vervanger is niet helemaal van hetzelfde beleid en vandaag zei hij onder andere dat hij het niet nodig achtte om me 2x per week te zien (zoals ik de afgelopen 2 weken al wel deed bij mijn eigen arts en ze dit ook aan hem had overgedragen) en "dat we het nog wel zouden zien" of ik de 40 weken niet ging halen. Wat moet ik daar nou weer mee! Thuis gekomen heb ik wel voor mezelf op een rijtje gezet dat hij volgende week, als hij inderdaad moeilijk gaat doen, de wind van voren krijgt, ik vind dat hij de afspraken die ik met mijn eigen gynecoloog heb gemaakt gewoon dient voor te zetten, dit geeft zoveel meer onrust zoals hij reageert. Mijn kleine meid is volgens de echoberekeningen al een 3400 a 3500 gram, dus niet bepaald een kleintje. Ze doet het hartstikke goed, kijk als zij nog veel te klein zou zijn kan ik het me nog voorstelen dat hij niet happig zou zijn om het in week 38 te gaan inleiden, maar kan hij zomaar van de afspraken en uitgezette lijn afstappen, hij ziet me voor het eerst! Wat zouden jullie doen?

Groetjes Monique

Je zit in een lastig parket, mar dat zit die dokter ook. Hij heeft z'n eigen medische verantwoordelijkheid en hij denkt waarschijnlijk over bepaalde dingen anders dan je eigen arts. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, het is maar waar je de accenten legt. Ik neem aan dat in de maatschap van gynaecologen er een soort eenduidig beleid is. Waarom heeft je eigen dr anders je aan hem overgedragen?
Je zei al dat je het op een rijtje hebt gezet. Ik zou de vlgende controle als ik jou was beginnen met: dr, u hebt me vorige keer erg overdonderd door zo plotseling een nieuw beleid af te spreken. Ik heb erg veel vertrouwen in dr X, maar zij is met vakantie. Misschien kunt u even rustig uitleggen waarom u denkt dat het beter is om anders e handelen.
Dan val je hem niet meteen keihard aan, mss komt hij wel met een goed verhaal. Kijk anders eens hoeveel gyn er zijn in dat ziekenhuis en vraag of je bij en ander terecht kunt die meer op 1 lijn zit met je iegen dokter.  
Sterkte

Beste Monique,

Ik ben vandaag uitgerekend en ook ik zit met een te hoge bloeddruk. Toen ik vroeg hoe lang ze me hiermee laten lopen, werd aangegeven dat ze in het ziekenhuis waar ik onder controle ben alleen inleiden indien strikt noodzakelijk. Daarbij werd mij uitgelegd dat er een redelijk risico was dat het inleiden niet zou lukken en dat je dan alsnog een keizersnee zou krijgen. Na deze uitleg blijf ik liever wachten tot het kind zich vanzelf aandient. Ik sta onder erg strenge controle (2 x in de week controle, incl bloedprikken en urinecheck). Zodra ik me ook maar een beetje niet lekker voel kan ik meteen komen. Helaas moet ik me verder heel erg rustig houden en zit dus aan huis gekluisterd te wachten tot die kleine zich aandient. niet leuk, maar wel beter voor het kind en voor mij zelf. (een puzzel met 1000 stukjes dood mijn tijd)

Ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt. Ik zou zeker het advies van de verloskundige hierboven opvolgen en deze gynaecoloog vragen wat zijn standpunt is.

Sterkte!

groetjes Pauline
40 weken

Hallo Monique,

Ik ben ook niet tevreden over mijn verloskundige. Het zijn 4 vrouwen, waarvan eentje wel een glimlach op haar gezicht kan krijgen.
Ik ben nu 38,5 weken, van de 1e.
Elke keer als ik kom is het; Hoe voel je je? Meten en wegen. Nog vragen? En wegwezen. De uileg over wanneer te bellen was in 1 zin gezegd. En ik heb elke keer het idee dat het wordt afgeschoven. De rest moest ik maar in hun boekje lezen. Mijn moeder zei in het begin dat het zo leuk is de VK, dat je een band krijgt. Nou ik krijg er meer rillingen van dan een band.
Nu ga ik in het ziekenhuis bevallen, keuze uit 3. Maar 2 van de ziekenhuizen wil ik absoluut niet bevallen. De ene omdat daar 2 famillieleden zijn overleden en de andere is 30 km verderop. En als het ene ZK toevallig vol is mag ik niet naar een ander, moet ik maar thuis bevallen. En dat werd niet vriendelijk gezegd.
Bij het intake gesprek met de kraamzorg (duurde 1 1/2 uur) heb ik meer info gehoord dan 9 maanden bij de VK.
En die was erg duidelijk;
Het is JOUW bevalling, JOUW lichaam en JOUW kind! Hun werken voor JOUW!
Dus voel je niet goed of heb je het gevoel dat het niet goed gaat, rij naar het ziekenhuis. Je wordt toch wel geholpen. En laat je vooral NIET overdonderen, dat kan negatief voor je uitpakken. Tijdens als na de bevalling.

Wat je evt kan doen is een andere VK/dokter bellen en als de volgende afspraak niet goed verloopt heb je het recht om je dossier mee te nemen en naar een andere arts te gaan.

Laat je dus niet dwingen en overdonderen!

Suc6 Monique

Disneymania, wat vervelend dat je zo slecht contact hebt met al je vk's. Is er geen andere praktijk in de buurt?
Je hoeft je echt gen thuisbevalling op te laten dringen die je niet ziet zitten. Bel gewoon dat ziekenhuis op en vraag hoe je je   kunt inschrijven. Misschien kun je overstappen naar de ziekenhuis vk. Sinds 1-1-2006 mogen ziekenhuizen ook 1e lijns zorg geven, als ze het maar doen zoals en vk of huisarts dit doet. En een heleboel ziekenhuizen geven deze service al.
En verder kun je voor l;achten terecht bij de klachtencommssie van de knov, op www.knov.nl vind je alle info die je daarvoor nodig hebt.

Hoi Monique,

Het is voor mij heel herkenbaar wat je schrijft, dat elke arts zijn 'eigen' beleid volgt. Mocht je naar een andere arts gaan dan heb je ook nog kans dat je weer wat anders voorgeschoteld krijgt... Naar maar waar.
Ik kan je wel een tipje geven: laat je niet inleiden tenzij het echt echt echt moet. Het is geen lolletje naar mijn ervaring. Misschien kun je deze 'nieuwe' arts vragen of je voor jouw gemoedsrust toch weer 2x op controle kunt komen? Of misschien vind hij het wel zo goed gaan dat je niet vaker hoeft te komen (het kan dus ook positief zijn)?

Veel sterkte toegewenst,
Jo

Terug
Bovenaan