Nieuwe baan en wens 3e kindje

<p>Al eerder plaatste ik mijn gedachten over mijn wens voor een derde kindje. Nu ben ik toch nog benieuwd wat hierover gedacht wordt:</p><p>Ik heb een nieuwe baan en heb in eerste instantie een jaarcontract gekregen. Naar mijn idee is het niet heel handig / netjes om na 2 maanden te melden dat ik zwanger ben. Maar eigenlijk voelt het of dat het hele eerste jaar niet ideaal is. Alleen.. moet je je kinderwens dan uitstellen?</p><p>Wat denken jullie hierover? </p><p>(En ik ben me er van bewust dat het niet gezegd is dat ik meteen zwanger ben natuurlijk! Maar goed, als we er voor gaan, bestaat in theorie wel de kans dat het meteen raak is)</p>
 
Ik heb natuurlijk geen idee wat je functie is en wat de impact voor de organisatie is waar je werkt maar wanneer je het als niet ideaal ziet ivm je zwangerschapsverlof dan zou ik er altijd aan blijven denken dat het als alles goed gaat maar voor 4 maanden verlof is. Uiteraard begrijp ik je denkwijze hoor. Maar uiteindelijk is dit een persoonlijke beslissing en doet dit niet af aan je prestaties als het goed is :) hopelijk vind je uiteindelijk een manier waar je je comfortabel bij voelt, dat is uiteindelijk het belangrijkste. 
 
Ik ben enkele jaren terug 4 maanden na aanvang van mijn nieuwe baan zwanger geraakt. De wens was er al voordat ik überhaupt was aangenomen. Had wel meteen een contract voor onbepaalde tijd. Heb er nooit echt over na gedacht en werkgever was alleen maar enthousiast!
 
Ik zou je kinderwens er niet voor aan de kant zetten. Ik snap je gevoel, maar wat je zegt: wat als het nog een half jaar duurt voordat je zwanger bent? En wanneer ga je er dan wel voor? Krijg je na dit jaar weer een jaarcontract en dus dezelfde situatie? Maar ja, ik heb wel makkelijk praten: voor mij zijn werk en carrière minder belangrijk dan gezin en ik heb nog nooit hoeven solliciteren omdat het werk altijd naar mij toe kwam ?‍♀️
Wel weet ik dat werkgevers er 'vanuit' gaan, dat als ze jonge vrouwen aannemen, dat ze zwanger gaan worden. Dus voor je baas zal het vast geen verrassing worden hoor! Dit klinkt misschien wat gek, maar ik hoorde eens van een baas die zei: 'ik ben altijd blij als ik iemand aan kan nemen die al minimaal 1 kind heeft. Dan hoef ik dat verlof niet meer te betalen en tegenwoordig krijgen mensen vaak geen 6 kinderen meer. Dus misschien wordt ze nog 1 of 2 keer zwanger en dat is het. Prima! Iemand aannemen met al 2 of 3 kinderen is helemaal top, want dat geeft nog minder kans op nog 3 of 4 zwangerschappen....'
Wie weet helpt het je.... Succes met je keuze! 
 
Ik heb altijd gedacht: er is altijd wel een reden om een zwangerschap uit te stellen. Dus ga er gewoon voor, dan zie je wel wanneer het gebeurt. Zoals je zegt, het is niet gezegd dat het meteen raak is. En in elk geval ben je acht maanden verder voordat je verlof begint. 
En bovendien hoort dit er voor je werkgever gewoon bij. Werknemers worden wel eens zwanger en dan moet je dat regelen. Het is ook niet zo dat het je werkgever geld kost. Het zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt betaald door het UWV. Dus als het echt nodig is, kan je werkgever gewoon tijdelijk vervanging inhuren, zonder daar zelf financieel voor te moeten zorgen. 
 
Ik ben 19 weken zwanger nu van een 3e kindje en ben in augustus begonnen aan m'n nieuwe baan. In september raakte ik zwanger. Dus in december verteld dat ik zwanger was, ik werkte er toen 3.5 maand. Mijn baas pakte het prima op en zei: oooo sommigen vertellen in een sollicitatiegesprek dat ze zwanger zijn of ik hun 1e werkweek en ze werken er allemaal nog :)

Ik maak me er niet druk om. Ik heb ook een jaarcontract maar 99% zeker dat dit gewoon een vast contract wordt per augustus.
En ach, of je nu na 2 of 6 maanden zwanger bent, maakt het wat uit? Uiteindelijk ga je toch een paar maanden met verlof, of dat nu is nadat je er 1 of 1.5 jaar werkt maakt toch niet uit?
 
Gewoon er voor gaan. Wat maakt het uit wat anderen er van vinden. Je bent vaak veel te bang daarvoor maar het is jouw leven en waarschijnlijk vinden ze het alleen maar leuk!
 
Terug
Bovenaan