nieuwe baan en zwanger

Wie heeft er advies voor mij. Momteel ben ik zwanger van mij 2e kindje (9 weken).
Maar ik ben net begonnen met een “tijdelijke nieuwe”baan. Nu weet ik dus sinds 3 weken dat ik zwanger ben (ik werk hier nu 4 weken). Mijn buikje is al behoorlijk te zien, en iemand heeft ook gevraagd of ik zwanger ben. Ik heb toen eerst gezegd van niet, en daarna gezegd dat ze wel goed had gezien maar dat ik het nog niet wil vertellen, te vroeg nog. Nu weet ik niet of ik het al tegen mijn leidinggevende moet vertellen en me naaste collega. Ik ben bang dat ze dan misschien zeggen (ik heb eerst contract voor 3 maanden) dat ze zeggen dan liever iemand anders te zoeken, en me contract niet verlengen tot einde van het jaar. Wie oh wie kan me helpen?


Gr. Melanie
 
hoi,



je bent tot 16 weken niet verplicht het te zeggen dat je zwanger bent.
Je baas moet met 16 weken op de hoogte zijn omdat je anders problemen
krijgt met je ziekengeld. Aangezien je een contract hebt voor 3 maanden
moet je een maand voor de laatste werkdag op de hoogte gebracht worden
als je ontslagen wordt. Dus zou je binnen 4 weken (?) moeten weten of
je verlenging krijgt of ontslagen wordt. Ik zou verder nog niets zeggen
en dus even afwachten en hopen dat je collega het niet verder verteld.
Ik weet wel dat ze zonder problemen je contract stopzetten/niet
verlengen omdat deze maar voor bepaalde tijd is. En aangezien je toch
nog in de kritieke periode zit zou ik het nog even geheim houden. Je
ben tnamelijk nog niets verplicht te vertellen.



Succes met je zwangerschap   en je contract



groetjes carreen

(20 wkn 1 dg)

 
Hoi Melanie,

Je bent niet verplicht te vertellen aan je werkgever dat je zwanger bent.

Wat ik zou doen is tijdens het evaluatie gesprek (bij je eventuele contractverlenging) toch vertellen dat je zwanger bent. Je loopt hiermee een enorm risico dat je contract niet verlengd gaat worden. Maar aan de andere kant,  je gaf zelf al aan dat je een buikje begint te krijgen, de kans is dus groter dat je werkgever of andere collega's toch gaan zien dat je zwanger bent. En eerlijkheid duurt altijd het langst. Misschien dat ze je eerlijk meer waarderen en  toch je contract verlengen.

Als je het niet verteld en ze komen er zelf achter na je contract verlenging kun je meer problemen krijgen. Dit hoeft natuurlijk niet. Maar ze kunnen zich "bedrogen" gaan voelen.

Dit is een heel ingewikkeld geval. Je bent niet verplicht om het te zeggen, maar ik denk dat als je het niet doet, je misschien meer problemen op je nek haalt en misschien toch je ontslag kan krijgen.

Succes, Monique2 (21 weken/4 dagen)
 
Hoi bedankt voor de reacties. Maar als ze me contract niet verlengen tot november, dus ik mag tot einde proeftijd blijven. Dan ben ik toch niet verwijtbaar werkeloos. Want aangezienj je het al duidelijk ziet (buikje) Zou het voor mij dan wel weer moeijlijker zijn om een baan te vinden.  

 Ik zit echt te twijfelen om het toch te verdelen, ondanks dat het nog kritiek is....
Groetjes
 
Een zwangerschap is geen geldige reden om ontslag te krijgen. Aangezien
je een tijdelijk contract hebt van 3 maanden is de kans dat het
contract verlengd word erg klein als je het vertelt aangezien ze je dan
zonder reden geen nieuw contract hoeven tte geven omdat je zelf met hun
bent overeengekomen tot een werkperiode van 3 maanden.

Of je na een 3 maanden contract verwijtbaar werkloos bent weet ik niet dat zou je na moeten vragen bij het CWI.

Maar als jij nog geen 16 weken zwanger bent voor een eventuele
verlening van het contract zou ik het pas vertellen met een week of
15/16 (hopend dat je wel een contract verlening hebt gehad) want ze
mogen je niet ontslaan als ze te horen krijgen dat jij zwanger bent
tenminste niet om die reden.

Heel veel succes ermee en anders ff navraag doen bij het CWI of postbus 51.



Groetjes Anja

 
Ik zou het nog niet vertellen, want de kans is zeer groot dat je contract dan niet verlengd wordt (dan verzinnen ze wel een smoes, want ontslag wegens zwangerschap mag niet). Een vriendin van mij heeft dit ook meegemaakt. Zij vertelde het toen ze 4,5 maand zwanger was en ze had een jaarcontract. Dat liep  2 maanden later af en is niet verlengd.  
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, mag je werkgever op de laatste dag van je contract nog zeggen dat het niet verlengd wordt,  tenzij er in je contract  staat dat  je er een opzegtermijn geldt.

Verder bij jij bent verplicht je werkgever van je zwangerschap op de hoogte te stellen minimaal 3 maanden voor je uitgerekende datum, dus je hebt nog alle tijd! Eerder hoef je het wettelijk gezien niet te vertellen.

Maar je moet wel bij jezelf afvragen wat jij prettig vindt. Wil je het toch vertellen, dan houdt dat een risico in dat ze je contract niet verlengen, maar dan ben je wel eerlijk. Aan de andere kant, nu je zwanger bent wil je juist de zekerheid van een baan, dus is er ook veel voor te zeggen om het nog even te verzwijgen.

Succes!
 
mocht je ontslagen worden kun je een uitkering krijgen bij je gemeente dit moet je aanvragen.
ik zou gewoon even informeren en advies vragen bij jou gemeente.
een werknemer ontvangt meestal ook geld van jou als jij met zwangersschap verlof gaat meestal hebben ze wel een verzekering.
je bent niet verplicht om te melden dat je zwanger bent maar je moet wel 4/5mnd voor je zwangersschapverlof aan geven dat je zwanger bent ivm met je verlof.
 groetjes moni

 
Terug
Bovenaan