nieuwe inzichten na huilperiode

Beste ouders,

Ik wil jullie het boek: Regelmaat en inbakeren (van Ria Blom) aanbevelen. Onze baby is nu 1 maand oud en sinds een week voeren we een nieuw beleid (n.a.v. de adviezen die in dat boek staan) en onze kleine is totaal veranderd in een rustige en blijde baby ;) dus moeder is ook blij.

Onze kleine baby huilde in het begin veel en je word daar echt radeloos van....herkenbaar? Ik wilde er alles aan doen om haar te helpen. Dit boek heeft mij gesterkt in mijn eigen opvattingen over rust en regelmaat. S'avonds bakeren wij haar in en ze slaapt gemiddeld al 7 uur achter elkaar!!! Overdag zorg ik voor rust en regelmaat en ik laat haar vooral huilen, als ze naar bed moet gaan. Het kost wat zelfdiscipline om haar niet op te pakken, maar het loont! Doordat ze nu goed slaapt is onze wakkere tijd samen heel plezierig....ik wens alle moeders heel veel wijsheid toe in deze bijzondere fase van ons leven.

Groeten
 
inbakeren is mij afgeraden in het begin door de kinderarts dit ivm de ontwikkeling van de heupjes!!
Ik zou niet zomaar iets klakkeloos uit een boek overnemen! Heb je er wel een speciale inbakerdoek voor? Heb je het overlegd met het cb? je huisarts? of behandelde kinderarts?
 
Wat fijn dat je blij bent met de tips uit het boek. Ik heb zelf het boek "lekker slapen zonder huilen" van E. Pentley. Daar ben ik erg blij mee. Ben niet zo van het laten huilen namelijk. Fijn he, dat er boeken zijn om je door een lastige periode heen te helpen. Oja, het "Oei, ik groei" boek vind ik ook een aanrader! Succes en geniet nog heel lang van je kindje!!
 
Sabrina, bij ons deed de kraamvrouw de baby direct inbakeren met een hydrofiele luier. Dat is heel eenvoudig, puntje naar binnenvouwen en armen langs lijfje leggen...daar kan niets mis mee zijn. Voor de nacht gebruiken we een pacco. Dat is een speciale inbakerdoek, die je kan kopen bij een thuiszorgwinkel.

Mmmh, Bedankt voor je boekentips!
 
Hi Rozemarijn,

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling: "daar kan niets mis mee zijn" Alleen die hydrofiele luier zal idd niet zo gauw problemen geven maar zeker de Pacco (die heb ik ook gebruikt hoor daar niet van) kan wel voor problemen zorgen met de heupjes.
Echter dat is bij een kindje met 'gezonde' heupjes niet van toepassing. Op het CB kunnen ze heel snel checken of de heupjes geen problemen gaan ondervinden van het inbakeren. Ik zou dat voor de zekerheid wel even doen.
Als ik het goed onthouden heb, had het vooral te maken met de 'kikkerhouding' die baby's van nature hebben in de beentjes. Die leg je dan behoorlijk recht en als je kindje een goede heupkom heeft is dat geen probleem maar als dat al niet helemaal goed zit kan je dat met inbakeren verslechteren, volgens mij zat het zo in elkaar..
Hier heeft het inbakeren ook voor veel rust gezorgd, heb het maar 2.5 week gedaan ofzo maar het hielp wel. Persoonlijk had ik meer aan het boek 'Wat je baby je vertelt' van Tracy Hogg dat was net iets menselijker vond ik, ik kreeg bij Ria Blom een beetje klinisch gevoel, weet niet waarom.
Maargoed zo heeft ieder zijn favoriet!

groetjes Saskia
 
Hoi Saskia,

Ik begrijp je reactie. Ook wat betreft het klinisch gevoel bij Ria Blom. Mijn reactie is natuurlijk een deel van het verhaal. Ik ben mijn weg ook aan het vinden. Ik haal eruit wat ik denk wat goed is. Met name het strakke schema van regelmaat is voor mij TE strak. Ik probeer steeds meer naar mijn eigen gevoel te luisteren. Ik heb t boek gekocht uit pure onzekerheid, omdat ik dol werd van het huilen....nu het stuk beter gaat, leer ik weer meer te vertrouwen op mijn eigen intuitie.
Bedankt voor je boekentip. Ik zal ook bij het CB navraag doen over de heupjes en het gebruik van de pacco.

groetjes,
Rozemarijn
 
Hallo,

onze zoon heeft in het begin heel veel last van darmkrampen gehad en sliep daarbij heel onrustig. Hij sloeg zichzelf steeds wakker. Wat wij in plaats van inbakeren hebben gedaan is een puckababy aanschaffen, de vroegere bakerzak. Grote verschil met inbakeren is dat inderdaad de beentjes vrij zijn in het slaapzakje en dat ze dus in de kikkerhouding kunnen liggen. Het helpt bij ons echt heel erg goed! misschien is het iets voor straks.. onze zoon is inmiddels 4,5 maand maar slaapt er nog heerlijk in.

groetjes, Marieke.
 
Terug
Bovenaan