Nieuwe uitslag

Vandaag hebben we een gesprek gehad met de ergotherapeut die Rebecca geobserveerd heeft.
Daaruit kwam naar voren dat Rebecca heel sterk (en regelmatig op een verkeerde manier) reageert op prikkels. Dit door middel van haar zintuigen.

Tasten: Rebecca kan slecht tegen aanraken (dus knuffels, kusjes, stoten enz) vooral van anderen en onverwachts. Dit komt harder bij haar binnen. Een stootje voelt ze als een harde duw. En i.p.v. op een gewone manier te voelen, gaat ze alles beredeneren en teveel nadenken (i.v.m. hoogbegaafdheid). Dan voelt ze haar lichaam niet meer. Ze wordt boos/driftig (kan deze prikkel niet verstandelijk oplossen en reageert dan boos). Aanraken kan zelf als pijnlijk ervaren worden door haar (dit zegt ze ook weleens).

Voelen van bewegen en evenwicht/ spier en gewrichtsgevoel:
Ze heeft moeite met activiteiten die een beroep doen op haar evenwicht. Ze wil dit meteen onder controlen hebben. Ze is daardoor perfectionistisch en wil niet leren met vallen en opstaan. Ze wil het meteen kunnen. Als ze valt (letterlijk en figuurlijk) dan voelt ze dat als falen. Door haar intellegentie weet ze hoe iets moet, maar als dat dan niet lukt dan voelt ze dit als falen. Bij voor haar onveilige situaties doet ze niets. Op een schoolplein rennende kinderen, blijft ze stil staan. Stel je voor dat ze valt of botst, dan heeft ze geen controle over haar lichaam. Veel prikkels wil ze niet ervaren en ze gaat dan te weinig op onderzoek uit wat betreft haar eigen lichaam.

Visueel: deze prikkels worden te sterk door haar waargenomen. Ze ziet veel te veel en is daar in haar hoofd teveel mee bezig en raakt overprikkelt. Omdat ze zich keurig gedraagt ergens anders, komt thuis er alles uit (veilig) en wordt ze boos/driftig/dwars en niet voor reden vatbaar.

Gehoor: op harde onverwachtse geluiden reageert Rebecca heel sterk, ze kan ervan in paniek raken. Door zelf veel te praten heeft ze minder last van geluiden om haar heen, op deze manier kan ze geluiden zelf in de hand houden.

Wij herkennen dit helemaal in haar en het is ons zeker niet aangepraat.
We hebben tips gekregen om thuis te gebruiken om ervaring op te doen.
Verder kunnen we ook ergotherapie krijgen voor haar waar we zelf bij mogen zijn om zo ook tips op te doen en te zien wat het met haar doet.

Het was behoorlijk wat info om te verwerken en het hoofd van mij en mijn man zat behoorlijk vol na het gesprek. Ook denk ik steeds: "Wat gaat er toch allemaal om in het hoofdje van Rebecca!!"

Er komt volgende week nog een observatie naar aanleiding van autistische kenmerken en dan ook nog een gesprek.
En een eindgesprek van de hele observatieperiode.

Het is heel wat.....maar we zijn blij dat we het gedaan hebben. De twijfel die ik steeds had is weg en onze vermoedens zijn bevestigd. Ik vraag me nu niet steeds meer af: Wat heeft Rebecca toch? Waarom doet ze zo? Maar nu ik weet wat er met haar is, weet ik waarom ze bepaalde dingen doet zoals ze het doet. Ik zie haar meer en meer als Rebecca en vraag me niet elke dag af wat ze heeft.
Het geeft rust in mijn hoofd.
Mijn man kan zich nu ook beter aanpassen. En het gaat daardoor stukken beter in huis samen.
We hebben veel plezier samen en genieten van elkaar. En we merken dat Rebecca zich echt veilig voelt bij ons: bij ons uit ze frustraties/opgehoopte prikkels, ze knuffelt ons nu uitzichzelf en geen kusjes. En dat is zo'n mooie ontwikkeling.

Een heel verhaal, maar heerlijk om van me af te schrijven!!! Wordt mijn hoofd ook weer leger!

Groetjes, Marianne

Pfieuw, wat een verhaal joh! Is geen toeval dat ik net vandaag weer eens hier naar toe surf. Lastig he, als er zoveel in je meisje omgaat wat je niet goed kunt begrijpen. Maar wel fijn dat er actief met jullie meegedacht wordt!
Morgenochtend komen jullie ook naar het Hummelhoes he? Ben benieuwd hoe ze het daar vindt, Lydia is helemaal wildenthousiast over het lokaal en de juffen. En er zijn meer lekkere pittige meiden, ook leuk! Hoop wel dat Lydia morgen weer wat opgeknapt is, ze heeft een oogontsteking en ziet er nu uit als een junk met de rode plekken onder haar ogen...
Groetjes, Rianne en Lydia

Ik ben blij voor je dat je nu eindelijk duidelijkheid hebt in dat wat je lieve meisje heeft. Een bevestiging van wat je al aanvoelde en dacht.. even heavy om te horen, maar gelijk stroomt er een golf van rust over je heen,.. Eindelijk kunnen jullie nu aan de slag om haar beter te doen begrijpen en te begleiden in haar nu wat complexe leventje dat over een tijdje voor haar en jullie een stuk overzichtelijker en handelbaarder zal worden.

Ik wens jullie heel veel succes met alles en hou ons op de hoogte!

Lfs,
Esmé mv Kay en Gwen

Wat fijn dat jullie hier iets aan hebben.
Het is goed om handvatten te krijgen en zo thuis verder te kunnen. Dat kan zeker rust geven voor alle gezinsleden.

Maar daarnaast lijkt het mij ook heel heftig om dit traject te doorlopen en heel confronterend. Je wilt het beste voor je kinderen maar als je zo bloot moet stellen aan dingen die ze niet prettig vinden... niks aan.

Ik vind jullie wel dappere ouders, dat je durft te onderkennen dat je kind een heel duidelijk en eigen manier heeft. Dat het anders is dan de norm geeft niet maar de begeleiders (verzorgers, leerkrachten enz) moeten weten hoe ze op de allerbeste manier met haar om kunnen gaan. Alleen het allerbeste is goed genoeg voor jullie schat!!!

Sterkte en liefs,
Renske

Hoi Marianne

Pittige diagnose, maar wat fijn dat jullie er samen wel iets mee lijken te kunnen. Ook ik wens jou en je gezinnetje heel veel sterkte en wijsheid toe, het is hoe dan ook niet niks om te merken dat je kindje 'anders' is dan andere kinderen, zeker als je merkt dat ze daardoor zo met zichzelf in de knoop kunnen zitten.

Ik weet dat 1 mama op dit forum ook een zoontje heeft waarbij heel vroeg al hoogbegaafdheid is geconstateerd, maar misschien heb je daar al contact mee? Los van alle andere zaken die nu bij je meisje zijn vastgesteld, kan zijn je wellicht ook nog wat tips uit eigen hand geven over hoogbegaafdheid .

Heel veel sterkte en wat is het fijn voor Rebecca dat ze jullie heeft om haar te begeleiden in deze wereld die voor haar zo onbegrijpelijk kan zijn!

Groetjes
Susan

Hoi Marianne,

heftig voor jullie en Rebecca, maar wat een positief einde gaf je aan je bericht! Het is fijn om te weten wat er aan de hand is, want nu heb je handgrepen om haar zo goed mogelijk te begeleiden hierin.

Veel succes met deze situatie, en ook fijn om te weten dat, als je je verhaal kwijt bent op dit forum, je hoofd weer even leeg is en ruimte hebt voor andere dingen!

Liefs Jenneke

Terug
Bovenaan