Nipt bij tweelingen

Heeft iemand ervaringen met de NIPT test bij een tweeling?
Ik ben inmiddels 9 weken in verwachting van een tweeling (waarschijnlijk eeneiig) en zoek informatie over de NIPT test bij een tweeling, want op internet is daar weinig over te vinden.

Bedankt alvast.

Ik heb er wel iets over gelezen in de informatiefolder die ik van de verloskundige heb gekregen. Misschien kun je het daar even navragen. 

Ha Liz,
Ik ben inmiddels bijna 26 weken zwanger van een eeneiige tweeling en wij hebben ook een NIPT test laten doen. Ons is door het ziekenhuis verteld dat een NIPT test alleen kan bij eeneiige tweelingen en niet bij twee eiige tweelingen. Dit komt doordat ze aan de hand van een bloedtest het DNA bekijken. Bij een twee eiige tweeling is het bij een eventuele afwijking niet te zien welk kindje de afwijking heeft, doordat hun DNA verschilt. Bij eeneiig heb je dit probleem niet omdat het DNA van beide kindjes gelijk is. Een combinatietest kan overigens wel bij alle typen tweelingen volgens mij.
Veel succes bij het maken van jullie keuze en een fijne zwangerschap gewenst!

Hallo Meike,
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen.
Over 2 weken hebben wij een afspraak voor de NIPT.
Misschien een hele domme vraag, maar aangezien ze hetzelfde DNA hebben en ze een afwijking zien, betekend dat dan dat beide baby’s een afwijking hebben?
Was bij jou alles goed?
Groetjes Melissa

Hoi Melissa,
Wat leuk! Ik ben nu 14 weken zwanger van een 2 eiige tweeling. Wij konden alleen een combinatietest laten doen omdat ze verschillend DNA hebben de kindjes. Gisteren overigens de uitslag gekregen en alles is goed ?
In jouw geval, als ze een afwijking vinden zullen beide kindjes die afwijking hebben omdat ze hetzelfde DNA hebben. Net als het geslacht, dat is altijd hetzelfde bij een 1 eiige tweeling.
Groetjes Mirjam 

Hallo dames,
Ik ben ook zwanger van een tweeling (waarschijnlijk twee eiige). Dit is mijn eerste zwangerschap en mijn eerste trimester was een hel. Ik heb een combinatie gehad van alle kwaaltjes en gelukkig voel ik me nu (tweede trimester) stukkennn beter. 15 december heb ik mij 20-wekenecho en ik vind het allemaal zo spannend. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat?

Gr, Merv

Terug
Bovenaan