NIPT/combinatietest bij tweeling

<p>Hoihoi,</p><p>Ik ben 30 jaar en inmiddels 10 weken zwanger van een tweeling. Vanochtend weer een echo gehad en alles is helemaal prima (toch weer een opluchting!). Ze bewegen goed en de armpjes en beentjes zitten er allemaal mooi aan, haha. Ze kunnen nog niet aangeven of het een 1-eiige/2-eiige tweeling is. Ze hebben wel allebei een eigen vruchtzak. Nu heb ik over twee weken weer een afspraak, en mijn arts heeft aangegeven dat ik nu kan nadenken wat ik wil doen qua prenatale screening; combinatietest, NIPT, ...</p><p>Ik ben benieuwd of er andere meerlingenouders/zwangeren zijn die hier meer over weten. Ik heb geleerd dat de betrouwbaarheid van de NIPT afneemt bij een tweeling, als deze 2-eiig is. Wat hebben jullie laten doen? Hoe hebben jullie dit ervaren? Toen we nog niet wisten dat het een tweeling was, hebben mijn man en ik het er al over gehad, en wel besloten dat we hier serieus naar gaan kijken en waarschijnlijk ook wel willen testen. Maar als de betrouwbaarheid niet goed is nu, tsja, dan heeft het ook niet zo veel zin denk ik dan. 90% van de info die ik online vind gaat over eenlingen. Graag jullie advies! :) </p>

Onze tweeling was twee-eiig, waardoor de NIPT sowieso niet gedaan kon worden. We wilden ook geen NIPT of combinatietest doen, omdat we toch niets zouden ondernemen als er een afwijking gevonden zou worden. We hebben het ook niet gemist, omdat we heel veel echo's kregen (standaard bij een tweeling). Succes met het maken van een keuze! 

Toen het er bij mij twee bleken te zijn, ook eigen vruchtzakjes en dik tussenschot, zie de gyn dat een nipt niet mogelijk was omdat je het DNA van beide kindjes bij je draagt. Bij twee vruchtzakjes is de kans groter dat het 2eiig is. Combinatie test kon volgens mij wel. Wij hebben van beide afgezien. 

Hay Kim ,
Wij hebben gekozen om een combinatie test te laten doen. Een nipt test was bij ons ook geen optie omdat het om een twee eiige tweeling gaat.
Ze kunnen je dan niet vertellen als er een afwijking is om welke van de kindjes het gaat.
Voordat we te horen kregen dat het om een tweeling gaat hadden wij samen al besloten wel graag te willen testen. Dit om zo vroeg mogelijk in de zwangerschap meer te weten te komen over afwijkingen die kwaliteit van leven onmogelijk maken. Ook hebben we het erover gehad dat als de uitslag wel negatief of verhoogd risico is we er op dat moment mee gaan dealen of we wel of geen vervolgonderzoeken doen. 
Er kan natuurlijk van alles gebeuren maar vooral partau en Edwards zouden wij zo vroeg mogelijk willen weten.
Donderdag hebben wij de echo voor de combinatie test en krijgen dan ook de uitslag. Ik zal in het ' uitgerekend augustus' forum laten weten wat de uitslag is. 

Terug
Bovenaan