NIPT normaal - andere afwijkingen pas later gemeld?

<p>Dag lieve mensen,</p><p>Ik ben helemaal nieuw hier, maar heb toch al veel informatie gevonden op dit forum over van alles en nog wat! Ondertussen zit ik aan mijn 14de week en voor zover ik weet: so far so good.</p><p>Vorige week hadden we de resultaten binnen van de NIPT en alles bleek normaal, we kennen ook het geslacht: een jongen!</p><p>We zaten dus even op wolkjes. Tot vandaag - en dit mag misschien kleinzerig lijken - toen ik zag dat er plots deze avond onverwacht een telefonisch onderhoud met de gynaecoloog staat ingepland. Ik heb gebeld naar het secretariaat en daar stelden ze eenvoudigweg en rustig dat ik blijkbaar een bloedonderzoek had gehad en de gynaecoloog 'gewoon' de resultaten zou bespreken.</p><p>Nu vroeg ik me af of eventuele 'nevenbevindingen' later nog kunnen vastgesteld worden en dit los van de drie hoofdsyndromen en dus de 'positieve' officiële brief kan meegedeeld worden? Dat zou ik niet zo fijn vinden, nl. je krijgt een 'normale' test terug en dan een week later plots 'ander nieuws'. Ofwel betreft het een standaard telefoontje... Alle testen zijn tot nu toe goed, ook de hepatitis-test. Nog mensen die na een normale test alsnog de gynaecoloog aan de lijn hadden om dit mee te delen?</p><p>Wat een (toekomstige) moeder niet lijden kan ;)</p><p>Nu goed, ik ben blij dat ik het even kan neerschrijven en misschien heb ik nog het snelst nieuws van de gynaecoloog.</p><p>Ik laat zeker nog iets weten.</p><p>Groetjes!</p>
 
Ik kreeg de uitslag van de nipt en de neven gewoon samen, als er iets niet goed was zouden ze dat gelijk zeggen. Kan het niet zijn dat er niks aan de hand is maar dat ze dit gewoon altijd doen?
 
Ik kreeg beide uitslagen samen te horen van mijn verloskundige. Had je misschien nog meer bloedtesten laten doen waar je de uitslag nog niet van hebt?
 
En wat grappig dat jij het geslacht al weet! Bij ons werd nadrukkelijk bij de echo gezegd dat je dat pas vanaf 15 weken mocht weten met omdat je dan geen abortus meer kon doen. Wij hebben ben dus uiteindelijk nog een prettige echo erbij gedaan omdat we niet konden wachten tot 20 weken haha. Maar ook met de NIPT werd bij ons het geslacht neit verteld
 
Dat is een verschil tussen Nederland en Belgie, in Nederland vertellen ze het geslacht niet bij de NIPT omdat de NIPT in studieverband wordt afgenomen en geslacht niet 1 van de dingen is die ze volgens studieprotocol terugkoppelen. In Nederland krijg je de uitslag inclusief nevenbevindingen in 1 keer. Misschien hebben ze iets in het standaard bloed gevonden zoals een wat hoog suiker of bloedarmoede?
 
Hello!
Inderdaad ik was vergeten zeggen dat het om een 'Belgische' NIPT gaat. We krijgen (online) een bericht met de resultaten voor de drie syndromen en een bericht met het geslacht. Per post worden enkel de resultaten met betrekking tot de chromosomen toegezonden en dus niet het geslacht. Daardoor kan je zelf de keuze maken.
Uit wat ik begrepen had, was het wel een 'volledige' test, waarmee ze aangaf dat ze ook de andere chromosomen zou bekijken...
Voorlopig gaat het mij inziens om een 'beleefheidstelefoontje' om nog eens te bevestigen dat alles dus ok is.
Ik begon alleen te twijfelen dat er mogelijks nog iets anders was vastgesteld, maar dan vind ik het nogal kras dat je eerst 'normaal' hoort (voor de trisomieën) om dat voor andere vaststellingen een week later een 'niet normaal' te krijgen... 
Er volgde ook nog een bloedtest ivm pre-eclampsie (studie in Leuven) en hepatitis, maar die laatste was dus ook alvast ok.
Ik post nog wel wat ik hoor deze avond en ik vraag meteen eens na of een normale NIPT(est) wil zeggen dat alles getest is geweest en ALLES ook normaal is (dus geen verrassingen nadien).
Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden!
 
... voorlopig niets meer gehoord. Van 19u30 tot 22u gewacht op een belletje, maar niets meer gehoord. Nochtans wel ingeplande afspraak.
Geen nieuws, goed nieuws? ??
 
Terug
Bovenaan