nog bekkenpijn en nieuwe zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Hoi Meiden,

Op 2 mei 2007 ben ik bevallen van een prachtige dochter. Ik had tijdens mijn zwangerschap enorm last van bekkenpijn / bekkeninstabiliteit. Ik geef nog steeds bv en de bekkenpijn is dan ook nog niet helemaal weg.

Er werd mij gezegd dat dit pas na 3x ongesteld geweest te zijn weg zou trekken. Door de bv ben ik nog steeds niet ongesteld geweest en ben sinds twee weken begonnen met Cerazette (minipil). Voor mijn gevoel is de bekkenpijn hierdoor iets toegenomen (kan wel kloppen, aangezien het progesteron is).

Nu willen we deze zomer voor een tweede kindje gaan, maar zijn er vrouwen die kunnen vertellen hoe het gaat als je dus al in eerste instantie wat bekkenpijn hebt van de vorige zwangerschap? Meer pijn dan bij de eerste omdat je al wat pijn hebt, of niet?

Graag ervaringsdeskundigen en sorry voor het lange verhaal!

Groetjes, Marisa

Ik heb bij mijn eerste ook flinke bekkenklachten gehad en mijn fysiotherapeut adviseerde me te wachten met opnieuw zwanger worden totdat deze klachten weg zouden zijn getrokken. Gelukkig was het bij mij na de bevalling al over. Niet lang daarna werd ik zwanger en heb eigenlijk deze keer amper klachten gehad. Ik herkende het in een vroeg stadium en ben gelijk oefeningen gaan doen. Met een paar weken was het eigenlijk weg.

Succes ermee!

Hoi, ik zou je ook aanraden eerst te zorgen dat je spieren dusdanig aangesterkt zijn dat je vrijwel zonder pijn bent. De hormonen die in je lichaam blijven als je borstvoeding geeft zorgen er ook voor dat je spieren niet echt aansterken na de bevalling. Daardoor heb je nu ook nog extra pijn. Als je ervoor zorgt dat alle spieren rond je bekken, buik en rug weer sterk zijn dan gaat het (bij mij in ieder geval) vanzelf weer beter.
Ik heb na de vorige bevalling echt vreselijk veel last gehad, ik kon helemaal niets meer. Toen ik klachtenvrij was zijn we pas weer voor een derde kindje gegaan. Niemand kon mij vertellen of ik dan bij een volgende zwangerschap of bevalling weer zoveel last zou gaan krijgen. Ik doe iedere dag oefeningen, ben nu 3 maanden zwanger en het gaat nog steeds goed... verder zien we wel!!
Ik snap wel dat je het fijn vindt om zo lang borstvoeding te geven, maar je zou in ieder geval alvast oefeningen moeten doen voor al je spieren. Heb je een fysio-, Mensendieck- of Cesartherapeut die je kan begeleiden?

Succes met je bekken!

Hoi,

Ik heb nu ruim 2 jaar bekkeninstabiliteit. Fysio heeft mij niet echt geholpen. Na mijn bevalling in oktober 2006 is het dan ook niet meer over gegaan, wel minder geworden. Omdat ik nooit helemaal pijnvrij meer zal zijn hebben wij de stap gewaagd om voor een 2e kindje te gaan. Ik ben inmiddels 13 weken zwanger en heb erg veel last. Met behulp van krukken beweeg ik me voort. Er zijn dagen waarop het best goed gaat, maar er zijn ook dagen  bij dat ik helemaal niets kan.

Denk er goed over na. Je weet vooraf nooit of je er meer last van zult krijgen of misschien zelf helemaal niet.

Groetjes,
Nelly.

Terug
Bovenaan