Nog een keertje bijvoeding

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Even een nieuwsgierig vraagje voor de 'ervaren' bijvoeders hier: hoe moeilijk of makkelijk ging het in het begin en hoe snel hebben jullie het kunnen uitbreiden (qua hoeveelheid, soort enzo...)?

Ik ben nu 2 weken bezig en ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten. De groentehap gaat best goed, daar hapt hij 60-100 gram van weg, zowel potjes als eigengemaakt en tot nu toe alle soorten groente die ik gegeven heb (wortel, bloemkool, doperwten en courgette). Kan ik hem al grotere hoeveelheden aanbieden?
Maar fruit is een heel ander verhaal... Hij moet er niets van hebben. Hij blijft maar vieze gezichten trekken, wegdraaien en uitspugen (misschien, heel misschien dat hij een theelepeltje totaal toch inslikt...). Hij heeft tot nu toe appel, peer en banaan gehad, maar dat maakt geen verschil. Alles is vies. Ik weet dat je stug moet doorzetten, dus dat doe ik ook hoor, hij zal uiteindelijk de smaak wel gaan waarderen neem ik aan, maar hoe lang kan dat duren? Of moet ik misschien maar eens mengen met wat melk, zou dat beter gaan?

Ik vind het zo apart dat de groente wel goed gaat, ik had echt gedacht dat het andersom zou zijn! (nog meer fruit-werende baby's hier??)

Groetjes, Karin

Wij zijn hier met 5 1/5 maand begonnen met bijvoeden (met de repley methode, dus hapklare brokken.) In het begin kreeg hij maar weinig binnen, was meer sabbelen en spelen. Maar nu, na 2 weken krijgt hij steeds meer binnen!

Hoe oud is je kleine? Want met 6 maanden kan je dus ook gewoon een stuk in het handje geven. Misschien is het dan wel aantrekkelijk?! ( Lekker zelf doen!)

Succes ermee!

Lien.

Hoi Karin,

Het kan zomaar opeens veranderen hoor! Esther vond het eerst niks. Toen ging er opeens een half klein potje in (vers of olvarit, maakte niet uit). Toen kreeg ze een fles minder en ging er opeens een heel potje voor 6 maanden in! En nu, een maand later, eet ze daar weer minder van de helft van. Ze moeten nog leren wat ze lekker vinden... Fruitsoort maakt niet uit, het wisselt per dag.

Dus zolang Christian genoeg heeft aan wat hij krijgt is het prima. Gewoon volhouden, hij gaat vanzelf eten. Kan van de ene op de andere dag veranderen!

Groetjes,

Eveline

Wat houdt die repley methode precies in? Eten ze dan zelf van hele stukken? En gaat dat goed?

Hoi,

hier hadden wij precies hetzelfde "probleem". begonnen met fruit met 4 maanden maar dat wilde hij dus echt niet. alles kwam er even snel weer uit. groente wilde hij wel graag dus heb ik een tijdje het fruit laten staan en alleen groente gegeven tot hij dat echt goed at. op een gegeven moment, na een maandje ofzo, ben ik ook weer fruit gaan geven. op de creche zijn ze er al die tijd wel mee doorgegaan. had ook niets gezegd.
fruit is vanaf toen heel erg goed gegaan. nu bijna 7 maanden eet hij zo'n hele pot van 6 maanden leeg en nog maar een halve pot groente van 6 maanden. hij heeft het dus omgekeerd! hij eet ook alle soorten fruit, maakt geen verschil. soms laat hij nog een kwart staan en dat geef ik dan 's avonds na zijn groente als toetje.
dus misschien eerst op het ene concentreren en als dat goed gaat weer fruit introduceren.

succes!

groetjes Martinique

hoi

ik was met joshua al met fruit begonnen toen hij 2,5 maand was toen at hij een half potje 4 maanden (50 gram dus) met 3,5 maand groente erbij ook 50 gr...

Met 5 maanden  75 gram fruit en 75 gram groente (6 maanden potjes)

Nu 6,5 maand 100 gram fruit en 100 gram groente dus nog niet echt veel...... maar bepaalde groente eet hij 150-200 gram en somige fruit 150 gram.....

Hij reageert op bepaalde fruit soorten slecht dus een allegie zoals mango of rozenbortel dus die geef ik niet meer.... hij is dol op banaan/appel/peer maar die verstopt hem maar gelukkig vind hij pruim/druif ook erg lekker.

zelfgemaakte eten wil hij niks van hebben dus vandaar alleen potjes... soms geef ik wel fruit via Rapley methode... ipv een groente potje...

grt suuz mv joshua 8-2-07

oh ja hij moet alleen ff wennen aan  nieuwe groente, fruit is hij dol op en hapt zo weg.... hij heeft nog nooit gegriezeld behalve van kv hihihi..... nu heb ik friso allergy care (voor ernstige koemelkallergie) en die vind hij gelukkig wel lekker...

Bij de repley methode krijgen ze inderdaad hele stukken fruit en groente in hun handje. In het begin kunnen ze wat kokhalsen, maar dat is een reflex zodat het er weer uit komt zeg maar. Jarno heeft daar al bijna geen last meer van. En nu slikt hij al echt hapjes door!
Meer info kun je vinden op: borsvoeding.com

Lien

Terug
Bovenaan