nog een tweeling?

<p>Hi dames, </p><p>Heeft iemand wel is meegemaakt dat je na een zwangerschap van een twee-eiige tweeling, daarna nog is een zwangerschap hebt gehad van een tweeling? Het komt niet in de familie voor. Nu ben ik weer zwanger en ik moet nog een echo, maar ik ben best wel een beetje nerveus dat het weer een tweeling is. Ik wil uiteraard niet ondankbaar overkomen. Ik ben heel dankbaar dat ik zo gauw zwanger ben steeds. De eerste keer waren wij blij verrast. Toch best bijzonder als je daar in de stoel ligt en er wordt gezegd dat er twee hartjes kloppen.. </p><p>Ik hoor graag naar jullie ervaringen..</p>
 
1 op de 90 zwangerschappen is een tweeling. Kans dat je 2 tweelingen achter elkaar krijgt is dus 1 op de 8100! Dus het kan (net zoals er natuurlijke drielingen geboren worden ) maar statistisch gezien is het zeer onwaarschijnlijk.
Mijn overgrootmoeder heeft 2 twee-eiige tweelingen gehad. Maar ja, dat was wel in de tijd dat iedereen zo'n 8-10 kinderen kreeg en er zaten 2 eenlingen tussen.
Eerst maar even die echo afwachten en jezelf niet al te gek maken ;) . Laat je weten wat je krijgt?
 
Daar waren wij ook bang voor. Met 8 weken zag de verloskundige één kindje terwijl ik 2 jaar terug zwanger was van een tweeling. Helaas maar eentje overleeft maar toch. Verloskunde zei dat je net zoveel kans maakt op een tweeling als de eerste keer. Niet perse meer kans omdat je er al een hebt.
 
[quote quote=10473194]Daar waren wij ook bang voor. Met 8 weken zag de verloskundige één kindje terwijl ik 2 jaar terug zwanger was van een tweeling. Helaas maar eentje overleeft maar toch. Verloskunde zei dat je net zoveel kans maakt op een tweeling als de eerste keer. Niet perse meer kans omdat je er al een hebt.[/quote]

Haar kans op nog een tweeling is nagenoeg (uitgaande van geen groot leeftijdsverschil) even groot als de eerste keer. Maar het kan wel zijn dat haar kans op een tweeling veel groter is dan die bij iemand anders.

De kans op een tweeling hangt af van 3 factoren: 2 genen die erfelijk zijn, leeftijd van de vrouw en lengte en bouw (hoe ouder hoe meer kans op vrijkomen meerdere eicellen), wijze van bevruchting (kunstmatig verhoogde kans tov natuurlijk).

Al met al zou ik er gewoon vanuit gaan dat het er eentje is :)
 
Terug
Bovenaan