Nog een vraag aan verloskundige over mijn stuitje!!!

Ik had een vraagje over mijn stuitje. Ik ben 8 weken geleden bevallen van een prachtige zoon.
De bevalling ging heel voorspoedig zonder problemen. Tijdens mijn zwangerschap had ik bekkeninstabiliteit, niet heel erg, maar het beperkte mij wel.
Sinds ik bevallen ben, kan ik niet meer onderuit gezakt op een stoel/bank zitten. Het lijkt net of ik twee stuitjes heb waarvan er eentje op de verkeerde plek zit. Ik voel daar ook twee harde botjes uitsteken.
Mijn vraag is: kan je stuitje verschuiven of zoiets tijdens de bevalling?
Dit was de derde bevalling voor mij en bij de vorige keren had ik dit niet! Het is niet heel vreselijk, maar als ik op een houte bankje in de speeltuin zit, is het toch lastig!
Ivy

Het kan best dat er iets is verschoven. Bekkeninstabiliteit is immers datb de stukken bot van je bekken wat beweeglijk ten opzichte van elkaar zijn. Als je last blijft houden zou je misschien eens naar een podoloog kunnen. Die kunnen vaan ke je bekken weer recht zetten met behulp van zooltjes.

Hoi Ivy,

Had net een heel verhaal getypt maar dat was ineens weg.  Nu maar even kort

Ik heb tijdens mijn bevalling mijn stuitje gekneusd of gebroken. Dit werd pas 6 weken na mijn bevalling door de huisarts geconstateerd omdat ik nog steeds niet kon zitten. Mijn zoon is geboren met een vacuumpomp en dat ging niet echt soepel. In de eerste weken na de bevalling zei iedereen dat de pijn hoorde bij de hechtingen enzo. Ik moest maar veel op een harde stoel gaan zitten. Nu je begrijpt de pijn was vreselijk en ging niet over.
Helaas kan een stuitje niet behandeld worden en moet vanzelf genezen. Dit kan heel lang duren of heel kort dat kon de huisarts niet zeggen. Ik heb maanden op een kussen met een gat erin gezeten en rustig aan gedaan. Na een half jaar ben ik voorzichting gaan trainen om  mijn bekkeninstabiliteit te verminderen die ik tijdens mijn zwangerschap had gekregen.  Het trainen in de sportschool is onder begeleiding van een fysio. Je versterkt met oefeningen je spieren die er dan voor moeten zorgen dat je bekken in de juiste  positie blijft staan. Nu anderhalf jaar later is het stuitje nog steeds een gevoelige plek en de  bekkeninstabiliteit is helaas  nog niet helemaal over.  

Mijn advies: ga naar je huisarts! En naar een fysio voor  je bekken.

Veel succes en beterschap.  

Groet
Lies

hoi hoi
ook ik heb met de derde mijn stuitje gekneust,ik kon niks meer ,niet zitten,op staan was erg pijnlijk en de trap oplopen was helemaal een ramp.maar ik heb er toch een soort van therapie voor gekregen.die vrouw ging er met een soort apparaatje over heen en dan werkte na een paar maal wel.al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet te lang op een harde ondegrond kan zitten want dan heb ik er echt wel last van.
ben ondertussen alweer bevallen en nu 37,4wekenzwanger van de 5e maar heb gelukkig geen last gehad met de vorige bevalling.
er bestaat dus echt wel een therapie voor.
succes verder want ik weet hoe pijnlijk het is.
liefs sil

Terug
Bovenaan