Nog geen ritme vanzelf, zal ik zelf beginnen?

Hallo,

Suleyman is inmiddels 15 weken (ik ben zo trots op hem, hij groeit goed).
Maar er is nog geen ritme, ik wacht er op dat hij vanzef een ritme  zou nemen maar nog niet.
Ik geef volledig bv.
Wat vinden jullie, zal ik wachten of zelf een ritme vaststellen?
En hoe doen jullie dat, degene die volledig bv geven.
Mag ik jullie tijden voor eten slapen enz weten, en hoelang slapen ze overdag ongeveer?

Ik hoor ook wel dat als ik niet vroeg genoeg begin met een ritme,
dat het moeilijker zal worden des te ouder ze worden.

Groetjes!

Hoi,
qua borstvoeding kan ik je niet helpen. Maar qua ritme zou ik idd gewoon een beetje vaste dingen proberen aan te houden. Hier krijgt Quinn wel rond dezelfde tijden eten (met een half uur uitloop naar voren of naar achteren). Het slapen verschilt nogal wat, dus daar zit geen echt ritme in.
Groetjes Veerle

Hoi hoi,

Ik geef ook volledig BV en wij hebben ook GEEN ritme. In zoverre, geen vaste tijden waarop dingen gebeuren, maar elke 'sessie' ziet er wel ongeveer hetzelfde uit. Yanick (4,5 maand, ik ben even het aantal weken kwijt)  wordt tussen  5:00 en 7:00 wakker. Dan drinkt hij en gaat hij (meestal) weer verder slapen tot 9:00 - 10:00. Dan is het ritme ongeveer zo:

drinken,
spelen/knuffelem (ca 1 uur, alleen of met ons),
slapen (30  min a 1,5 uur)  ,
wakker/spelen/knuffelen (30 minuten a 1 uur) en
op verzoek weer drinken.  

Hij drinkt nu 5 of 6 keer op een dag en we stoppen hem  in bed zodra we zien dat hij moe wordt (zowel overdag als s avonds). Meestal begint hij tussen 20:30 en 21:20 aan zijn nacht.

Meeestal zit er zo'n 3 uur tussen de voedingen, soms 4. Daardoor wordt het dus allemaal toch  redelijk voorspelbaar.en kunnen we  makkelijk uitjes e/d/ plannen.  En als ik mee ga op stap, dan is de voeding toch heel snel bij de hand, haha.

Of je je kindje een ritme wil aanleren moet je helemaal zelf weten. Ik zou het afraden, met bv  weet je nooit precies hoeveel je kindje binnenkrijgt en  je hebt nog steeds regeldagen tussendoor. Als je kindje dus honger heeft en je  laat hem wachten omdat het 'zijn tijd nog niet is' kan je de hele bv in de war gooien.    Bovendien kan hij nu zelf regelen wanneer hij naar minder voedingen op een dag gaat. Bij ons ging   de overgang  van 8 voedingen naar 5 heel snel, binnen 2 weken was hij omgeschakeld.

Ik heb eens een poosje alles bijgehouden, zijn drinktijden, slaaptijden, speeltijden enzo,. Toen kwam ik er dus achter dat er wel degelijk structuur zit in zijn dag en daar kon ik toen heel goed op inspelen.  Misschien een ideetje?

Sorry, het is een heel verhaal geworden    maar ik vind het leuk om over Yanick zijn dagritme te praten. Collega's en vriendinnen zijn daar nml niet zo heel geinteresseerd in, haha.      

groetjes, pauwtje

Ik geef ook volledig bv en heb zelf een ritme bepaald.
Ik maak Floor wakker om 8.00 uur (echt heel luxe hoor!) dan voed ik.
Om 11.30 voeding,
15.00 uur bv
18.00 uur bv
22.00 uur bv.
Dus 5 voedingen op een dag. Ze slaapt vrij veel en ik maak haar meestal wakker als ze moet drinken. Voordat ik dit ritme bepaalde was het heel rommelig hier, Floor vind dit ook fijner, ze is in ieder geval veel tevredener (en ik ook, haha).
succes ermee,
groetjes,
Ruth

Hoi!
Hier ook volledige BV en een vast ritme vanaf het begin. (Heb ook wel geluk met zo'n slaapkoppie!)
Maak Jennifer 's morgens om 8.00 uur wakker.
Vervolgens rond 9.00 uur weer naar bed.
Volgende voeding om +/- 11.30, uurtje daarna weer naar bed.
15.00 uur voeden (16.00 uur bed)
+/- 18.30 badje omdat ze 's avonds haar jengeluurtje heeft, maar het badje vindt ze super, dus dan verminderd dat het jengelen.....
19.00 uur voeden, dan wanneer ze komt.. tussen 21.00 - 22.00 uur
Werkt bij ons perfect. Geen gebroken nachten, eigenlijk ook geen gehad!
Succes met het vinden van jullie ritme!

waarom wil je een vast ritme?ik voed al een half jaar op verzoek.honger is eten.gemiddeld elke 4 uur,soms wat eerder,soms wat later.de laatste fles is wel standaard om 19:15,omdat boas om half 8 omvalt van de slaap.hij slaapt de klok rond dus smorgens beginnen we weer rond 8 uur.alleen deze week gaat het net even anders omdat boas in een moeilijk momentje zit.maar nog altijd op verzoek.
ik vind voeden op tijdstippen zo frustrerend.wil je dat  ze om 11 uur  drinken en dan drinken ze niet veel omdat ze nog geen honger hebben,of ze zijn een uur ongezellig omdat ze eerder trek hebben.
heel in het begin hebben we wel strak om de 3 uur gevoed omdat boas overdag uuuren sliep en snachts elke 2 uur kwam.door hem overdag elke 3 uur te voeden ging hij snachts langer slapen.in dat geval is het wel een goed idee om vast om de 3 of 4 uur te voeden.
ritme is trouwens geen kwestie van vaste tijdstippen.elke 4 uur voeden is ook ritme.2 uur wakker en dan weer een uur slapen is ook ritme.
groetjes kari

Mijn tip: ga eens een weekje precies bijhouden wanneer je kindje eet, slaapt etc. Dan zie je vaak dat het niet eens zo chaotisch is als je denkt. Zo kwam ik er achter dat mijn kleintje eigenlijk wel een ritme heeft, al is elke dag toch een beetje anders. Hij krijgt FV op verzoek en ik zag dat hij bijvoorbeeld: 1e fles altijd tussen 6:00-8:00 uur, 2e fles tussen 10:30-11:30, 3e fles tussen 13:30-15:00, 4e fles tussen 17:30-19:00 uur en laatste fles (die bepalen wij) tussen 20:30-22:00 uur.
Je ziet dat er bij ieder fles een spreiding van 1,5 uur is... Als je pessimistisch bent zou je misschien zeggen: geen ritme! Persoonlijk vind ik van wel...
Ik weet niet hoe je dagen er uit ziet en wat precies onder een ritme verstaat. Maar ik zou er voor zorgen dat je kindje regelmaat heeft in de zin van vast volgorde (slapen, spelen, eten etc), vast bedritueel, vast badritueel en ongeveer hetzelfde aantal voedingen per dag. Maar een strak tijdschema lijkt mij erg moeilijk! Je kindje kan namelijk geen klokkijken en honger is honger....

Groetjes Karin
Mama van Christian (22 weken)

goewan heeft ook nog geen ritme geen eet en geen slaap, hij is ook 15 weken.

wel leer ik hem een beetje kennen,ik weet dat als hij na 9 uur wakker word hij tussen 9 en 5 maar 1 keer wil slapen. en als hij voor 9 uur wakker word wil hij twee keer slapen, maar wanneer???? en de rest van de dag is altijd weer een raatsel.

heel erg moeilijk met dingen plannen. ik spreek hierdoor ook nog maar wweining met andere af, omdat het altijd anders loopt

Terug
Bovenaan