Nog geen ritme-zijn er tips?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Ik heb me zojuist aangemeld bij dit forum na met interesse een aantal berichtjes gelezen te hebben. Fijn om te lezen dat je echt niet de enige bent :) en dat er goede reacties/tips komen.
Ik ben nu 9 weken moeder van een mooi ventje en hoewel hij 's nachts al fijn doorslaapt heeft hij overdag nog totaal geen ritme qua slapen/wakker zijn en hoeveelheid voeding.
Nu vraag ik me af of ik hem maar op gezette tijden wakker moet gaan maken in de hoop er zo een duidelijk ritme in te krijgen, of het gewoon zo te laten en wachten tot het vanzelf komt. Ik ga wel weer over 2 weken aan het werk.
Heeft iemand tips?
Bedankt!
Groetjes, Els
(PS: Hij krijgt flesvoeding)

Hoi Els,
Tips heb ik helaas niet voor je.. die kan ik namelijk zelf ook wel gebruiken.
Mijn zoontje is bijna 7 weken en heeft een vast ritme... om de 4 uur meldt hij zich voor de fles.Hij krijgt dan 180 water met 6 schepjes...
Helaas zit dat ritme er wel goed in.....want ook snachts komt ie om de 4 uur.
Hij krijgt savonds om 24 uur de laatste fles en meldt zich dus om 4 uur weer. Soms ook wel eerder en om half 6 ongeveer is ie er weer. Niet voor de fles maar hij is dan gewoon wakker.
De speen geven helpt maar een minuut of 10. Ik heb het vermoeden dat ie gewoon niet lekker ligt. Meneer ligt namelijk het liefst op zijn buikje maar ja dat wordt afgeraden. Als ie overdag in de box slaapt, ligt ie lekker op zijn buik en slaapt dan ook wel zijn uren aan 1 stuk. Snachts lukt dat dus niet. Ik leg hem nu sinds enkele dagen in bed op zijn zij.... ik weet t... ook dat wordt afgeraden. Maar als het kereltje zo toch kan slapen.
Wat voeden betreft... hij heeft dus echt wel een ritme; maar als het een keer echt niet anders kan maak ik hem wakker voor zijn fles.
Doe wat je zelf denkt dat goed is; en anders gewoon uitproberen... merk je het vanzelf.

Hoi Els,

Voor wie wil je ritme hebben? Voor jezelf of voor je kind?

Mijn zoon is 13 wk en hebben ook niet veel ritme. Het enige wat bij ons
vast staat is dat hij voor het slapen gaan, ongeveer rond 19.30 uur en
om 24.00 uur (maken we hem wakker) de fles krijgt. En dan is het
afwachten wanneer hij wakker wordt. Het kan 06.00 uur zijn of 08.00
uur. Hij krijgt de fles wanneer hij honger heeft want ik heb geen zin
om te gaan rekken met een hongerig kind op de arm. Hij krijgt op een
dag 6x 150 cc met 5 schepjes. Hij is erg tevreden hiermee en ik ook
want ik werd in het begin helemaal kriegel van het rekken "omdat er 3,5
uur er tussen moet zitten".

Groetjes van Ietje.

Hoi,

Ik geef zelf borstvoeding, maar houd wel een ritme aan. Eerst kon mijn mannetje de hele dag door wel drinken (en omdat ik op verzoek voedde ging dat ook zo). Soms wel 10 keer op een dag. Ik ben op een gegeven moment heel strikt gaan plannen. Zo van, hij drinkt nu, dus dan mag hij pas weer over ruim 3 uur. En dat werkte eigenlijk heel goed. Zo goed zelfs dat hij het ritme nu zelf aangeeft. Er zit bij hem nu steeds 4 tot 5 uur tussen elke voeding.

Hij heeft ook een tijdje gehad dat hij 's nachts steeds wakker werd en dan 2 voedingen wilde. Ik heb dit een hele tijd gedaan, maar vond het eigenlijk helemaal niets. Vooral omdat hij daarvoor gewoon maar een keer 's nachts hoefde. Ik ben dus laatst een nacht heel streng geweest. Ik had tegen mezelf gezegd dat hij tussen 3 en 4 voeding mocht hebben. Om half een werd hij wakker, en ik heb hem zonder iets te zeggen zijn speen gegeven, hij heeft toen een minuut of vijf gehuild en ging weer slapen, om half 3 precies hetzelfde. Ik heb hem om half vier gevoed en toen was hij om half zes weer wakker. Nee, dus geen voeding, hij heeft wel een half uur gehuild. Steeds ben ik na 5 minuten heen gegaan en heb hem zijn speen gegeven. Het koste wel wat moeite maar om half acht werd hij pas weer wakker.

De nacht daarna werd hij nog 2 keer wakker (om 1.00 en om 2.30) voordat ik hem voedde en vannacht alleen om 2.00 nog een keertje, en sliep daarna braaf weer tot half vier. Ook 's ochtends slaapt hij nu door tot half acht.

Oke het was wel een heel vermoeiende nacht, maar het is wel de moeite waard. Ik hoop dus maar dat het zo blijft. En overdag, eigenlijk precies hetzelfde. Ik spreek met mezelf af wanneer hij de volgende voeding op zijn vroegst mag en als hij eerder wil dan leid ik hem af door te zingen of met hem te spelen.

Succes ermee!

Marieke

Hoi,
mijn zoontje is nu 4,5maand, maarik weet nog wel da tik toen ook zo graag een ritme wilde. Eenmaal dacht ik een ritme te hebben, na 4 dagen gooide hij het weer helemaal om. Dat had toen voornamelijk te maken met hoelaat hij 's ochtends wakker werd, dat bepaalde de rest van de dag.

Hij zit nu al lang in een vast ritme. Eerst maakten we hem nog wakker voor de 1e fles om 06:30 zodat de laatste fles niet zo laat op de avond zou zijn, maar dat doen we nu niet meer. Hij komt nu pas rond 08:00 uur voor een fles, hoewel hij wel al vaak eerder wakker is. Hij ligt dan lekker in zijn bedje te kletsen. Dat kletsen doet hij soms ook om 04:30 uur s'nachts...duurt 15min en dan slaapt hij weer.
Soms wordt hij ook huilend wakker (ook soms op de dag) maar ik laat hem dan gewoon liggen. Ga even om het hoekje kijken. Ondertussen weet ik dat hij vanzelf weer in slaap valt, dat duurt soms 15 min of langer, en in de nacht is dat lang. Maar ja. Een fles geven vind ik geen oplossing .

Je leert je kindje vanzelf telkens beter kennen. Een ritme mag je deels verwachten. Ik denk dat een kindje van die leeftijd wel flessen mag elke 3,5 a 4 uur. Als hij de ene keer meer drinkt dan de andere keer en daardoor soms weer snel komt voor een fles, moet je een keer doorzetten. Als hij weet dat hij niet eerder dan 3,5 uur verder weer krijgt, drinkt hij de fles echt wel op! Misschien moet je ook wat meer in de fles doen, hem meer aanbieden. Het kan ook zijn dat hij te weinig krijgt en daarom weer eerder komt. Probeer wel elke keer dezelfde hoeveelheid te geven, anders krijg je nooit een ritme, dat mag logisch zijn.

En wat slapen betreft, op die leeftijd slapen ze nog best veel. Ze zijn ong. 1,5 uur wakker per keer (incl.fles). Als ze daarna beginnen te jengelen,gapen,  aan oortje zitten,  is het gewoon weer bedtijd. Je creert hierin regelmaat als je  hem op tijd op bed legt zodat hij MAG slapen.  
Mijn zoontje slaapt ook nog tussen de voedingen ong.2 uur (1,5 uur tot 3 uur).

Succes. En echt, hoe ouder ze worden, hoe meer je een ritme gaat herkennen.

Terug
Bovenaan