nog geen vaste aanstelling... wat nu??!!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Eenpaar maanden geleden was ik met de pil gestopt en wilden mijn man en ik ervoor gaan... Na 1 maand bleek dat mijn jaarcontract niet omgezet ging worden in een vaste aanstelling, maar heb ik een verlenging van een half jaar gekregen. Dit gaat pas 1 oktober in. Ondertussen ben ik dus weer aan de pil omdat ik daarvan geschrokken ben en we mijn inkomen hard nodig hebben... Ik baal hier zo ontzettend van!! Ik heb nu het gevoel dat mijn baas mijn toekomst bepaalt...
Hoe zouden jullie met zo'n situatie omgaan? Gewoon zwanger worden en dan verder zien, of toch wachten op zekerheid? Ik ben bang dat ik dan misschien nog wel heel lang moet wachten. Mijn man wil nu niet meer, omdat hij bang is dat ik eruit gewerkt wordt als ik blijk zwanger te zijn. *zucht* LASTIG!!!

Groetjes,
Marientje

Hé hallo,

Dat is inderdaad een tegenvaller zeg!
Ik kan me voorstellen dat je  het liefst  graag wat financiële zekerheid wilt voordat er kinderen komen en dan is dit bericht zeker een teleurstelling voor je.
Aan de andere kant is het ook zo dat je van te voren niet weet hoe snel je zwanger zult raken en blijkt ook maar al te vaak dat zwanger worden niet altijd een vanzelfsprekendheid is.

Moeilijk, moeilijk dus.

Wanneer jullie financiële situatie het enigzins zou toelaten zou ik de pil snel weer in de prullenbak smijten en er voor gaan.
Als het echt niet kan, dan hoop ik voor je dat je snel wat meer vastigheid krijgt op je werk, zodat jullie snel aan gezinsuitbreiding kunnen gaan werken.

Ik wens je alle goeds en hoop voor je dat je EN snel een vaste aanstelling krijgt EN snel zwanger zult worden!

Liefs,

Twinkel3

Hee Marientje,

Ik sluit me bij Twinkel3 aan hoor! Wij zijn nu zelf al sinds vorig jaar aug bezig, dus het kan als het tegenzit zomaar een tijd duren voordat je gezond zwanger bent.

Je schrijft dat je geen vast contract gekregen hebt, maar een verlenging van een half jaar. Geeft toch al beetje aan dat je toekomst bij dat bedrijf onzeker is. En als je nu na je verlenging toch geen vast contract krijgt en je moet ergens anders gaan werken waar je weer een tijdelijk contract krijgt, blijf je het dan uitstellen?? Zo is er altijd wel een reden te vinden om te wachten.
Bovendien, een werkgever mag je geen contract weigeren vanwege een zwangerschap. Zodra hij weet dat je zwanger bent, wordt jij doorde wet beschermd. Echter, je kunt er geen contract mee afdwingen. Als er andere (legitieme) redenen zijn om jou geen vast contract te geven, dan mag je contract wel geweigerd worden, maar dat moet dan wel duidelijk aangetoond worden dat het niets met je zwangerschap te maken heeft.

Ik kan niet in jullie portemonnaie kijken, kan me voorstellen dat je een goede financiele basis wilt voor je kind, maar denk ook dat je met minder geld (als het dan echt een probleem vormt voor je baas en je geen contract krijgt) best  goed voor je kind kunt zorgen. Liefde is veel belangrijker.

Als jullie eraan toe zijn vader en moeder te worden, moet je er gewoon voor gaan. Je weet nooit hoe een werkgever erop reageert, totdat je het hem verteld (die van mij reageerde heel erg positief, ook al moest ik helaas daarna melden dat ik een miskraam gehad had).

Veel succes met het nemen van de beslissing wat jullie gaan doen. Hoop dat jullie er snel met zijn 2en uitkomen.

groetjes,
Dion

Hoi,   Als je in oktober een nieuw half jaar contract krijgt heb je in iedergeval tot maart 2008 werk en dus financiele zekerheid. Mocht je contract dan niet verlengt worden, heb je recht op een ww uitkering, met sollicitatieplicht. Rond je uitgerekende bevalling heb je dan ook recht op een uitkering maar dan geen ww maar een uitkering van het uwv. Dus helemaal zonder geld kom je niet te zitten, tenzij je man een dusdanig hoog salaris heeft dat je teveel gezinsinkomen hebt, maar dat denk ik niet naar aanleiding van je verhaal.

Wat ik ook nog wil schrijven/ vragen, waarom krijg je eerst een jaar contract en daarna een half jaar contract? dat is heel ongebruikelijk. meestal krijg je eerst een half jaar en dan een jaar contract. Je kan je afvragen of je werkgever dit doet omdat hij te erg aan je twijvelt of dat de zaken niet zo goed gaan in het bedrijf en of je een van die twee af wilt wachten...totdat je werkgever een beslissing voor je neemt. Ik zou eens rustig om me heen kijken wat er nog meer is, en anders direcht vragen waarom de keuze een half jaar contract is, en niet een jaar contract...

Succes...

Laika

ha

wat een nare situatie, zat ik ook in, maar ik heb er op gegokt.
en ik mocht blijven. helaas werd mijn zwangerschap een miskraam, maar ik mocht toch blijven, dus ze weten dat ik ermee bezig ben.
maar ja dat weet je vantevoren niet.
wat ik wel vreemd vind een half jaar contract na een vast contract
dat zou ik toch eens na gaan vragen hoe dat zit.
en heb je een beroep waarin je gemakkelijk minder kan gaan werken met een baby, want als dat zo is is het voor een werkgever ook minder bezwaarlijk om een vrouw te houden die zwanger is.
wat klinkt dat allemaal vervelend he al dat geplan rondom een zwangerschap.
dat geeft het gewoon een domper.
maar jah, je hebt tegenwoordig wel enige zekerheid nodig.
maar ik denk dat er altijd een mouw aan te passen is,   je zult alleen met minder tevreden moeten zijn qua materieel, maar je krijgt er ook heel veel voor terug.

suc6 met de beslissing

groetjes

Hey meiden!

Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er mensen zijn die me WEL begrijpen....
De reden waarom mijn contract verlengd is met een half jaar is omdat ik na 5 maanden van werksoort ben veranderd. En dus opnieuw ingewerkt moest worden binnen dezelfde instelling. Wat dat betreft is het ook gewoon niet zo slim om nu al kinderen te willen, maar ja wat doe je nou aan je gevoel??
Aan de andere kant, mijn man wil nu ff niet meer omdat hij zich zo verantwoordelijk voelt, en het nu niet aan durft. Hij begrijpt mijn drang naar het moederschap niet zo goed, en hij vind dat ik het 'gewoon' moet loslaten. Daarom probeer ik er zoveel mogelijk maar niet meer over te beginnen. Ik werk bij een instantie waar veel vrouwen werken, maar een minimum van 3 dagen moet ik wel blijven werken... (wil ik ook!)
Ik denk dat wanneer we een maand of 3 verder zijn, meneer er wel weer voor open staat, en ik dan gewoon schijt aan mn baas heb, haha!!

Heel erg bedankt voor jullie adviezen!!!

Groetjes,
Marientje  

Hee Marientje,

Als ik zo lees dat je minimaal  3 dagen moet werken en je dat ook wilt, denk ik dat je niet bang hoeft te zijn voor de reactie van je baas. Dat je mannetje er momenteel niet zo'n zin in heeft, is natuurlijk minder bevorderlijk voor een zwangerschap. Je moet het tenslotte beiden willen.
Veel succes   de komende 3 maanden en ik hoop dat je mannetje dan ook weer wil en je dan snel zwanger bent!

groetjes,
Dion

Hallo, ik ben Mariska en nieuw op het forum. Mijn vriend en ik willen graag een tweede kindje en ik heb momenteel een contract voor 1 jaar dat eind februari 2008 afloopt. Mocht ik snel zwanger worden is mijn baas niet blij, want er zijn de afgelopen tijd al 5 (!!!) dames zwanger in het bedrijf en van één van de dames is het contract hierdoor ook niet verlengd. Ik weet dat mijn contract ook niet verlengd zal worden tegen de tijd dat men weet dat ik rond het aflopen van mijn contract met verlof zou gaan, maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet druk om maken.

Ook ik heb het geld nodig, maar ik ben er van overtuigd dat ik na de bevalling met de huidige krapte op de arbeidsmarkt makkelijk weer een baan kan vinden. Daarbij... ik krijg een zwangerschaps- en aansluitend een WW-uitkering, dus ik hoef dat alleen aan te vullen tot 100% en daar kan ik de komende tijd voor sparen.

Dus, ik zou het gewoon doen als je een grote kinderwens hebt. Een baas moet niet je privéleven gaan bepalen.

Groetjes en veel succes !!!
Mariska

Terug
Bovenaan