nog geen woordjes zeggen

hallo,

mijn dochter   (ilse) is nu 14 maand en zegt alleen nog maar mama.
ze begrijpt wel veel dingen.

nu moest ilse een donderdag bij het cb komen en over het praten hebben we gehad. ze zie dat ik haar moest stimuleeren. ik doe niet anders.
voorlezen, plaatjesboek bekijken en benoemen, zingen, samen spelen en dan benoemen wat ze pakt, tegen haar praten wat ik aan het doen ben.

wie herkent dit?

ik lees dat ze bij 11/12 maanden al woordjes zegen, ik maak me toch wel een beetje zorgen hier over.

gr henny
 
 




Hallo Henny,
Meestal zegt je dochtertje wel meer dan je denkt; verschillende soorten klanken bij concrete voorwerpen? Meestal gaat het brabbelen over in klanken die naar concrete woorden verwijzen en op een gegeven moment komt het volledige woord.
Volgens de theorie van de taalontwikkeling (ik ben logopedist) ontstaan de eerste woordjes tussen 9 en 18 maanden. Dit is dus heel erg ruim. En misschien is je dochter nu op dit moment heel druk bezig met haar motorische ontwikkeling? Dan gaat de taalontwikkeling meestal even naar de achtergrond.
Reageert je dochter wel goed op geluiden? Bijvoorbeeld als je haar roept, de voordeur-bel, een dier bij de kinderboerderij etc.
Volgens mij hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Je geeft al aan dat je met haar boekjes aan het lezen bent, dingen en handelingen benoemen, zingen (?) enzovoorts. Dit doe je hardstikke  goed. Laat het rustig op zijn beloop.
Mijn zoontje was ook niet heel snel met zijn eerste woordjes. Nu (19mnd) heeft hij wel wat meer woorden tot zijn beschikking en is het erg leuk om met hem op stap te gaan. Vooral als we op de fiets zitten en hij ziet een hond lopen. Hij roept dan kei-hard: "waf". Het woord hond zegt hij nog niet, ookal geef ik hem het woord "hond" terug als hij "waf" zegt: "ja, dat is een hond".... Ik zit dan werkelijk in een deuk op de fiets en de hondeneigenaar kijkt om naar ons.
Schrijf maar eens op wat je dochter zegt aan klanken en wat ze er mee bedoelt. Meestal is dit meer dan je in eerste instantie zou denken. Het cb is er altijd erg goed in om moeders onzeker te maken...

Groetjes Marieke
 
bedankt voor je reacktie.

ilse is inderdaad veel bezig met het motoriche gedeelte en dat gaat ook harstike goed.
ze hoord wel alle geluidjes.
toen ik de tv aan zete voor de teletubies zei ze theetub. dat is al iets.
mijn man zei al nou lekker is dat ze gaat wel teletubie zegen maar niet eens papa.

gr henny
 
Hallo,

Mijn zoontje van 18 maanden praat ook nog niet en ik ben de hele tijd bezig met oefenen met boekjes en plaatjes en alles wat hij pakt.
Nu is hij afgelopen week ook bij het cb geweest en die zeiden er niet zo heel veel over.
proberen en niet dwingen.

Succes.
Groetjes mammajesse
 
Terug
Bovenaan