Nog maar eens: drinken uit tuitbeker!

Hallo moeders,

Onze zoon van 10 maanden weigert uit een tuitbeker te drinken. Tuitbeker met antilek, zonder antilek, verschillende soorten tuiten... het maakt allemaal niet uit. Hij pakt de beker gretig aan, ziet dat er geen speen op zit en gooit hem vervolgens meteen weer weg. Drinken uit mama's glas gaat wel redelijk goed, maar dat gaat erg langzaam en met veel geklieder. Dus ik blijf het drinken uit een gewone beker/glas wel op een speelse manier oefenen, maar voor de grotere hoeveelheden krijgt Sven nu nog een fles.
Ik wil dat hij toch gaat wennen aan een beker zonder speen, maar met een tuit. Dan kan hij zelf drinken (dat heeft ook z'n waarde, vind ik) en ondertussen blijf ik dan af en toe slokjes uit mijn glas/beker geven.
Heeft iemand tips voor mij hoe ik het drinken uit een tuitbeker kan stimuleren? Als Sven de tuitbeker aan ziet komen, is het tegenwoordig al foute boel. Is het misschien beter om nu eerst een paar weken de tuitbeker op te bergen, en het dan later pas weer te proberen? Of zijn er trucjes?
En wat ik ook interessant vind om te weten: hoe oud waren jullie kindjes toen ze niet meer hun  Roosvicee/Dixap uit een fles dronken? Is 10 maanden erg oud?

Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, mama van sven.
 
Hoi Mama van Sven,

Heel herkenbaar hoor, dat niet willen drinken uit een tuitbeker. Gijs is inmiddels bijna 18 maanden en drinkt sinds een maand of twee goed uit een tuitbeker. Daarvoor gooide hij 'm ook weg zodra hij door had dat er geen speen opzat. Overigens dronk hij op het kdv al eerder uit een tuit dan thuis..... Thuis  geef ik 'm ook drinken uit een gewone beker, daar moet het uiteindelijk toch naar toe, maar voor onderweg is een tuit wel handig.

Opeens ging het vanzelf, met dezelfde beker als op het kdv. Overigens zou ik een antilek niet doen hoor, daar moeten ze zo hard aan zuigen dat je uiteindelijk dezelfde 'problemen' kunt krijgen als met een speen (zuigflescaries etc). Dus als je het hem niet aanleert, hoef je het ook niet af te leren denk ik dan maar.  Gijs was trouwens wel wat ouder dan jou kindje namelijk ruim 1, toen ik begon met een gewone beker. En nu krijgt hij zijn pap 's ochtends trouwens nog steeds in een fles.

Geen zorgen maken, komt vanzelf goed. Niet pushen, wel aan blijven bieden. Hij is nog 'maar' 10 maanden en dat is écht niet laat hoor!

Groetjes
Susan
 
hoi

mijn dochter deed hetzelfde wilde pertinent niet drinken uit een tuitbeker waardoor ze slecht dronk ze speelde er alleen maar mee, totdat ik de drinkbeker van nuby heb gekocht met een rietje is antilek echt helemaal de uitvinding bij ons.
vanaf die tijd drinkt ze twee bekers drinken op een dag leg nu is ze anderhalf.
Je hebt van dat merk ook nog andere soorten bekers soort tuitbeker ook antilek maar met niet zo'n platte tuit zou zeggen zeker proberen waard
 
hoi ik heb zn beker cq fles het is een groote fles die ze zelf vast kunne houden met oortjes maar wel met een speen hij lekt wel maar niet veel   hij is van nuby
s6
 
Hallo mama van Sven,

Je hebt voor zowel de smalle als de brede flessen zachte en harde tuiten, misschien wil je zoontje het dan wel als het uit z'n vertrouwde fles komt. En niet zo hard is. De smalle heb je van difrax en de brede van avent.

succes Ineke
 
De tip die Dione gaf is echt een goede oplossing... de Nuby drinkbeker met rietje!
Hij is anti-lek en de meeste kinderen vinden het ook echt leuk om uit een rietje te drinken.
Mijn zoontje had het zelfde probleem: hij kreeg niet genoeg binnen uit een anti-lek tuitbeker en ging er alleen maar mee spelen. De drinkbeker met het rietje ging eigenlijk gelijk goed, ze kunnen zich alleen soms wel verslikken omdat ze gemakkelijker een slok kunnen nemen. Ze zijn in ieder geval bij het Kruidvat te koop.

Succes!
 
hoi

Ja, de beker van Nuby met het rietje, die is het helemaal voor mijn zoontje!
Een tuitbeker vindt ie niks, hij drinkt wel een paar slokjes maar gaat dan kauwen.
En de Nubybeker vindt ie geweldig en dan drinkt hij flink veel achter elkaar! Is ook nog eens beter voor spraakontwikkeling zeggen ze op het CB. Ze raden een tuitbeker af (heb ik gelezen in de folder, ook vanwege carries (?))
Maar waarom krijgen ze dat dan, ook met de fles, ik snap het niet. Lijkt me flauwekul.
Een kind lurkt toch niet de hele dag aan zo'n fles of antilek beker. Dan kan ik het me voorstellen namelijk.  Het zijn toch ' vaste ' momenten op een dag dat je kind drinken krijgt en waar hij/zij bij zit in de stoel.
Ik kan me zo voorstellen dat er kinderen zijn die de hele dag met het flesje of bekertje slepen en dat ding continue aan de mond zetten. Heb ik een hekel aan, dat leer je je kind toch niet? In de stoel op een beetje vaste tijden, als het uitkomt, en dan heeft je kind ook weer een rustmoment.
Maar goed ik dwaal af.

Titiana
 
Terug
Bovenaan