nog meer anderhalfjarigen die maar 2x p week warm eten???

Hallo moeders/vaders!

Inmiddels hebben we ons er maar wat bij neergelegd, maar leuk vinden we het niet!
Onze zoon eet sinds twee maanden bijna nooit meer zijn warm eten. Ja, wel het vlees en yoghurt.
Twee keer per week eet hij het wel, en als we geluk hebben 3 keer per week.
Hij zegt echt duidelijk nee, we proberen wel een paar hapjes, maar dat mondt uit in een drama als we blijven aandringen. Heeft dus ook geen zin.
We negeren het gewoon, hij speelt wat met het eten. Als hij z'n vlees eet dan prijzen we hem, evenals met zijn toetje.
Als hij z'n eten eet, dan doet hij dat met smaak. Hij was zo'n goede warmeter....
Brood, fruit en alle andere dingen: prima!
We geven hem niet veel tussendoor, hij drinkt niet te veel...
Volgens huisarts (ik moest voor verkoudheid daar zijn, dus kon ik meteen vragen over het eten) niet druk om maken, geen strijd van maken, lekker laten spelen met het eten (totdat het tegen de muren vliegt natuurlijk!!!). De smaakontwikkeling is op gang gekomen zei hij, en ook is hij z'n wil aan het testen (heel duidelijk ja, dit doet hij sinds hij 15 maanden is...)
Verder is het een schat van een jongen hoor!
Maar mijn vraag: zijn er meer ouders die dit herkennen???
 
Hallo,

Ik herken je ongerustheid, onze dochter is inmiddels 26 maanden en eet vanaf dat ze 1 is ook slecht. Dat wil dus zeggen dagen niet, brood lukt nog net (een kwart wil nog niet) en warm eten is dan drama. Dan hebben we soms een week dat ze wel mega-eet en we het niet kunnen aanslepen (figuurlijk dan). Drinken doet ze dan wel en de papfles van 's morgens gaat ook leeg. We letten wel goed op dat ze niet te veel dagen achtereen niet eet, want dan krijgt ze 's avonds ook gewoon een fles pap, want dat lukt altijd.
Ik snap je ongerustheid, maar als ze echt honger krijgen eten ze wel. En inderdaad wat je huisarts al zegt geen strijd van maken, maar het wel gezellig aan tafel houden. Eet hij niet dan nie, eet hij wel prima en prijs hem.

Groetjes van MIeke
 
hoi,
Heel erg herkenbaar, volgens mij voor bijna alle ouders wel. Mijn oudste (3 jr) eet ook bijna geen warm eten, wel brood, fruit etc. en is verder goed gezond. Haar lievelingseten is macaroni/spaghetti, dus eten we dat zeker 2 x per week in alle mogelijke variaties. Sinds kort eet ze ook graag aardappels met appelmoes. Ze moet gewoon met de pot mee eten en ik kijk dan gewoon wat ze wil eten.
Onze jongste (18 maanden) is een goede eter, die blijft volgens mij dooreten als we haar bord vol blijven scheppen.

groetjes
Melanie
 
Hoi,
Ik herken je ongerustheid ook. Quinten heeft bij tijd en wijle ook helemaal geen zin
in eten. Dan laten we hem maar gewoon gaan. Het langste was 3 maand.
Wel hebben we hem toen voor de zekerheid vitamine van davitamon gegeven.
Kreeg hij in elk geval binnen wat hij hebben moest. Het was winter. Vandaar.
Wij hebben hem nooit gepusht want dat werkt echt averechts bij hem.
En idd hij ging gewoon weer eten als hij honger had. Wij hebben in die tijd ook geen
andere dingen als vervanging aangeboden, anders went hij daar weer aan.
Ik hoop dat je zoontje snel weer lekker kan gaan smullen.
Groetjes Melanie mmv Quinten (31-08-04)
 
Je staat inderdaad niet alleen. ook wij hebben het. Tot ongeveer 1 1/2 jaar at mijn dochter alles met veel smaak op. Nu is het een ramp. Gelukkig is ze met ongeveer twee jaar oud beter boterhammen gaan eten, dat half jaar daarvoor ging er soms helemaal niks in. Nu dus wel boterhammen en soms avondeten, vaak dan maar een paar hapjes. Dwingen doen wij ook niet, alleen heel soms als ze weigert te proeven. Verder geven ook wij altijd wel het toetje, omdat ook dat gezond voor haar is. En natuurlijk een vitaminetabletje. En minimaal een keer in de week maak ik haar favoriete eten. Dat is niet patatjes, niet poffertjes, hamburgers, pasta. Maar brocolli met gekookte aardappeltjes en vegetarische schijf. Nou ja, dan eet ze volgens mij voor de hele week, want ze eet dan eerst een megabord leeg en dan begint ze aan ons eten. Gelukkig maar dat haar voorkeur uitgaat naar iets gezonds.
Blijkbaar is het allemaal niet erg, de kinderarts raadt wel aan om vitamientjes bij te geven, zeker in de winter.

Groetjes en maak je niet teveel zorgen.

Tineke
 
Dank jullie wel voor de reacties!
Ons zoontje krijgt ook vitaminepilletjes erbij.
Het gekke is dat hij dus in deze twee maanden wel bijna een kilo gegroeid is, na een lange tijd (is normaal) te hebben stilgestaan. Hij weegt nu 12,5 kilo. Prima dus! Hij ziet er ook lekker uit.
En we weten ook niet wat hij echt niet lust. Want als hij gisteren broccoli wel opat, dan hoeft hij het volgende week weer niet, en de week daarop weer wel!
Het heeft ook duidelijk met een eigen wil oefenen te maken. (is ook wel erg grappig om te zien en te horen).
Maar goed, ik vind het fijn om te lezen dat dit dus wel vaker voorkomt, en dat jullie kindjes allemaal verder gezond zijn!
 
Terug
Bovenaan