Nog meer over inbakeren (sorry, maar de twijfels maken me verdrietig..)

Hallo,

Ik las net de laatste discussie van Woedel en wil hier nog eens inhaken op haar verhaal met mijn eigen vragen:

Senne is ook al snel weer moe na de voeding, maar blijft dan wel nog een hele tijd vrolijk. Net als Woedel kies ik ervoor om een paar gaapjes te wachten, omdat ze nog zo lekker ligt te spelen. Als ze wakker is voor de voedingstijd huilt ze en is dan ook niet meer te troosten. Omdat ik dus zo geniet van haar spelen na de voeding, vind ik het zonde om haar gelijk weer in bed te leggen. Het probleem is alleen dat Senne nu in bed nog huilt. Ze is nog rustig tijdens het inbakeren, maar daarna huilt ze zich in slaap. Moet ik haar toch gelijk in bedje leggen bij de eerste tekenen van moe zijn?

Als ik dit doe is Senne inclusief voeding soms maar een half uurtje wakker en dus niet ingebakerd. Ik ben bang dat ze hierdoor haar motoriek niet goed ontwikkelt. Wanneer heeft ze dan tijd om haar handjes te ontdekken?

Ik ben gestart met inbakeren omdat Senne veel huilt en dit misschien komt door het weinig slapen overdag. Maar doe ik goed aan het inbakeren of kan ik misschien beter RRR toepassen zonder inbakeren?

Ik wordt heel erg verdrietig van mijn twijfels, wat moet ik doen?

Groetjes,
Dionne

Hoi Dionne,

Moeilijk hoor. Als ik jou zo hoor, dan is Senne niet erg onrustig in haar slaap? Schrikt ze wakker van haar eigen bewegingen? Als dat niet zo is, dan zou ik haar denk ik niet inbakeren. Ik leg Marieke ook vrij snel in bed, maar niet direct bij het eerste gaapje. Ik merk dat ze nu (ze is bijna 11 weken) toch ineens langer wakker is, soms al bijna 2 uur! Al doet ze dan wel tijdens de fles even een soort van hazeslaapje waarbij ze wel gewoon door blijft drinken. Schattig is dat. Maar tot vorige week was het idd vaak wakker-fles-slapen. En haar handjes heeft ze al wel ontdekt hoor.
Maar het blijft een feit dat jij jouw dochter het beste kent!
Succes,
Sabine

Hai Dionne

Rot he, al die twijfels...
Ik herken ze heel goed! Wij zijn Loek de hele dag om ons heen gewend. Hij huilde weinig, maar vroeg wel veel aandacht. Ik schreef steeds dat dat zwaar was en dat ik het graag anders wilde, maar nu het anders is, mis ik het zo! Het is zo gezellig als hij er bij is, hij hoort er al helemaal bij en steeds boven op bed vind ik zo sneu voor ons allemaal. Maar hij heeft het wel nodig. Elke keer als ik hem weer op bed leg, denk ik: ik moet eerst eens zien of hij gaat slapen... Hij heeft al zoveel geslapen, (vandaag al meer dan 4 uur, heeft hij nog nooit gedaan). Maar elke keer valt hij in slaap. En ik merk dat wanneer we langer wachten en hij onrustig wordt, hij ook meer lijkt te huilen. Maar dat weet ik niet zeker.
Vanavond hebben we hem na een uur met buien erg huilen maar weer uit bed gehaald. Een uur proberen zonder resultaat vind ik echt lang genoeg! We hebben het ritme opgepakt alsof hij wakker was geworden. Na twee gaapjes hebben we hem weer naar bed gebracht en toen was hij al best een tijd op zonder tekenen. Nou, toen we hem op bed legde, draaide zijn ogen meteen weg van vermoeidheid. Hij moest zich nog even verzetten, maar het was binnen 3 minuten gedaan! Weg was hij.
Ik hoop dat we gisteren de dag van het heftige protest hebben gehad en dat het nu alleen maar beter gaat. Vandaag leek het wel zo. Hij huilde steeds minder lang en heftig, behalve die ene keer van dat uur. Hij heeft zelfs een lange slaap gemaakt van 2,5 uur en een keer weer opnieuw zelf in slaap gevallen voor een hazeslaap en ik put daar best vertrouwen uit. (als het morgen weer pet is, dat weet ik het niet, hoor)

Als jouw lieffie niet onrustig slaapt, zou je het zonder bakeren kunnen proberen. Maar ik vraag me af of dat de duidelijkheid en structuur in de begindagen niet in de war gaat gooien. Zouden ze niet langer wakker gaan worden als de oververmoeidheid minder wordt door meer slapen? Loek haalt nu vaak ook de 3 kwartier niet, maar op zijn leeftijd zouden ze gemiddeld 60-75 min moeten kunnnen halen.

Laten we hier gewoon steeds onze twijfels spuien en zo veel mogelijk steun putten uit elkaars ervaringen (van mij en die andere ervaren lieverds die ons helpen met raad)

Succes!

Rosanne

Hoi hoi,

Bedankt alvast voor jullie snelle en lieve reacties!

Senne slaapt zonder inbakeren 's avonds en 's nachts goed, maar overdag heeft ze moeite met inslapen en wordt snel weer wakker. Als ze ingebakerd is, huilt ze zichzelf evengoed in slaap, maar slaapt wel (bijna) tot aan de volgende voeding. Dat is de enige verbetering die ik nu merk. Mijn hoop is eigenlijk dat ze door meer te slapen minder vermoeid raakt en minder gaat huilen.

Wat ik ook typsch vind is dat Senne altijd huilend wakker wordt, ook als ze niet ingebakerd is en ook als het nog geen voedingstijd is, en vervolgens vaak blijft huilen tot aan de voeding. Ik kan haar dan alleen troosten door met haar rond te lopen. Heeft ze de voeding gehad, dan kan ze rustig een uurtje in de box tevreden naar de mobiel kijken en geluidjes maken. Dit deed ze trouwens tot vorige week niet, toen huilde ze nog veel meer, maar dit is al beter gegaan zonder het inbakeren. Ik dacht  zelf dat ze misschien meer of sneller  honger heeft, maar mag van het cb absoluut niet meer geven dan ze krijgt (6x165 cc=990 cc). Water of een kleine voeding helpt niet, wordt ze boos en wil meer.

Senne is trouwens heel snel aan't ontwikkelen nu en ze is echt het liefste schatje van de wereld hoor! (maar mama wil zo graag het beste voor haar meisje!)

Groetjes,
Dionne

Hallo Dionne,

Inbakeren heeft alleen meerwaarde als ze zichzelf wakker maaien met hun armpjes. Bij de huilpoli in Arnhem laten ze ouders voornamelijk de RRR methode toepassen en wordt inbakeren slechts sporadisch geadviseerd. Ik heb ook wel eens gehoord dat inbakeren zonder RRR nauwelijks effect heeft.
In sommige landen (Rusland Oekraïne) was het gebruikelijk kinderen tot 1 jaar strak in te bakeren (24u p/d). Het schijnt dat de motoriek desondanks niet achterblijft. Deze ontwikkeling staat los van het inbakeren. Kijk goed naar je kindje en wat die nodig heeft. Maar belangrijkst is, kies een methode die jou aanspreekt en pas die dan (no matter what) een poos toe. Pas dan kom je erachter of het werkt. Doe niets waar je niet achter staat. Je baby zal duidelijk die stress voelen en onrustig worden! Succes met wat je ook doet!

Mirjam

Hoi,

Ook ik heb geprobeerd Ryes in te bakeren, maar dat vond hij helemaal niets en daarbij als hij slaapt, dan slaapt hij ook echt een paar uur achter elkaar!  Ik doe het nu  conform de 3 r's en ik merk dat het steeds beter gaat met hem!  En als hij dan onrustig is na een voeding, dat merk ik meteen, want hij gaat zich dan overstrekken, dan leg ik hem in zijn hangmatje ipv de box of het speelkleed en dan gaat hij heel rustig zonder te huilen slapen! Dit gaat nu al 5 dagen goed, dus ik hoop dat het zo blijft.

Groetjes,

Jessica

Terug
Bovenaan