Nog niet gedraaid, wat nu?

A

Anoniem

Guest
Ben inmiddels de 34 weken grens gepasseerd en ons kindje heeft nog altijd het hoofdje naar boven. Na wat gesnuffel op internet, las ik dat een 1e kindje na de 34e week de ruimte niet meer heeft om te draaien (moeder is nog te smal, bij een 2e zou er meer ruimte zijn).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet dat het theoretisch mogelijk is dat het kindje nog tot in de 38e week draait, maar geldt dat ook voor een 1e?
Ondanks dat ik me al heb aangemeld voor een bevalling in het ziekenhuis en dat dat me rust geeft, merk ik dat ik me toch zorgen maak over de manier van bevallen. De gyn. zei heel vriendelijk dat hij wel een poging wilde doen om het kindje te draaien, maar dat stuit me toch enigszins tegen de borst.
Ik hoor graag jullie ervaring hiermee en/of mening hierover.

Groetjes, Dee

Volgens mij kan je kleintje nu nog makkelijk zelf draaien hoor.
Ze gaan ook pas een draaipoging doen met 36-38 weken.
Tot die tijd is de kans nog groot dat de kleine zelf draait.

Ik zou me er nog niet teveel zorgen om maken, je hoort ook nog vaak genoeg dat ze de laatste week of zelfs dagen nog draaien!!!

Groetjes ingeborg

Hoi!

Mijn dochter lag ook in stuitligging. Al vanaf een week of 30 lag ze met haar koppie boven. Ze draaide wel om haar as, maar niet van boven naar onder. Iedereen riep steeds dat ze nog genoeg tijd en ruimte had om te draaien, maar mevrouw was erg eigenwijs. Toen ze met 36 wkn nog in stuit lag ben ik doorverwezen naar een gynaecoloog. Een week later hebben ze haar gedraaid. Meestal lukken deze draaipogingen niet, maar ik was een van de gelukkigen waarbij het wel is gelukt. Als het draaien niet was gelukt, was het een keizersnede geworden. Ik durfde een stuitbevalling (zeker bij de 1e bevalling) echt niet aan. Gelukkig is het draaien wel gelukt, want de keizersnede zou met 39 wkn zijn ingepland en ik ben uiteindelijk met 38 wkn en 5 dgn in 4 uur tijd bevallen. Als ze toen nog in stuit had gelegen, was het dus een spoedkeizersnede geworden.
Een vriendin van ons is een paar weken terug bevallen van haar eerste kind en dat was een stuitbevalling. Omdat bij haar de placenta vrij laat  aan de voorkant lag, konden ze het kindje niet draaien (ivm kans op loslaten placenta), maar er kon dus ook geen keizersnede gedaan worden. Uiteindelijk is alles goed gegaan, maar haar (stuit)bevalling was ontzettend zwaar en het kindje heeft het erg benauwd gehad (moest ook nog een week in het ziekenhuis blijven).

Als het mogelijk is zou ik dus wel voor een draaipoging gaan en anders voor een keizersnede. Maar hopelijk is jouw uk niet zo eigenwijs en draait ie nog lekker om.

Succes!!

Ikke mv 1 & ?

p.s. als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Terug
Bovenaan