Nog niet rollen bij 7 mnd

<p>Hallo allemaal,</p><p>Mijn zoon is net 7 maanden en rolt nog niet. Ook doet hij weinig met zijn voetjes. 2 weken geleden waren die interessant en pakte hij ze constant. Nu eigenlijk helemaal niet meer.  Ik hoor en lees om me heen dat bijna alle kinderen op deze leeftijd al rollen, maar mn zoon doet ook nog geen poging...moet ik me hier zorgen om maken of zijn er meer kinderen die dit zo laat doen of deden?</p>
 
Hé! 


Ik heb gelezen (en het lijkt me aannemelijk) dat elk kindje op z'n eigen tempo ontwikkelt. Dus de een kan dit en de ander dat. Fysiek en emotioneel kan bijv niet tegelijk. Dus wellicht heb je een late roller, maar is er meer energie gegaan naar de spraak of iets anders. En soms slaat een kindje t rollen over en gaat meteen kruipen / tijgeren / optrekken. Als je je echt zorgen maakt zij je een kinderfysio kunnen vragen mee te kijken (wij hebben fysio nu via de telefoon op video, werkt voor ons prima)! 


Succes! 
 
Ons mannetje van 4,5 maand krijgt fysio voor overstekken. Zij geeft dan oefeningen voor de voeten. Boterhamzakjes er omheen zodat t knispert, de speelboog bij z'n voetjes om uit te dagen en soort dubbelvouw beweging om te oefenen. Hierdoor zijn de voetjes meer geactiveerd. Ook geeft ze tips om rollen te oefenen. Hij kan t nu sinds 1 week zelfstandig van buik naar rug. Beetje lastig uitleggen op papier. Overstekken doet hij nauwelijks meer. Fysio lijkt dus wel te helpen. 
 
Maak je geen zorgen met wat ze allemaal "moeten kunnen" in welke maand precies. Elk kind is anders! 
Cb kan je helemaal knettergek maken, misschien rolt ie later pas en misschien wel helemaal niet??‍♀️
Je kan hem helpen oefenen om te rollen door hem op zijn buik te leggen en de beweging langzaam samen te doen, of andersom van rug nar buik. Gewoon af en toe omdat het anders en leuk is, niet omdat dat moet?
 
Mijn zoontje was motorisch ook altijd wat later dan de kinderen om me heen, daar maakte ik me best wel zorgen over. Nu is hij 2 jaar en doet het heel goed! Kruipen, lopen etc was hij ook twee maanden later dan gemiddeld maar ik zou me er echt geen zorgen om maken! Komt allemaal vanzelf goed.
 
Om je gerust te stellen: mijn dochter heeft nooit gerold, ze wilde vanuit ligstand overeind komen door dr buikspieren aan te spannen. 
Verder is dr grove motoriek prima, ze liep met 13,5 maand los. Ik zou je dus geen zorgen maken, ieder kindje heeft zn eigen tempo en eigen volgorde. 
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik oefen inderdaad regelmatig met hem  maar momenteel houdt hij zich helemaal strak, alsof hij er geen zin in heeft. Ook overstrekt hij zich vaak. Met optillen enz houden we hier al rekening mee maar met spelen ligt hij vaak als een wokkel/gestrekt naar achteren te kijken...
 
Terug
Bovenaan