nog niet zelf eten!

hallo ik heb een zoontje van 2 jaar en 1 maand ik hoor alleen maar dat kindjes van die leeftijd zelf al eten mijn zoontje moet ik zelf nog voeren vind ik niet erg maar zou het fijner vinden dat wij samen konden eten hij eet wel soms zelf zijn toetje maar naar een paar hapjes moet ik het weer doen ik heb ook ergens gelezen dat als je je kindje nog steeds voert dat hij daar misbruik van maakt makkelijk!!!!! hij heeft eindelijk ook alleen nog maar eten gehad dat geprakt is dus geen losse aardappelen of groente had ik dat al eerder moeten doen hij had veel moeite met grove stukken!! wij moeten ook altijd met hem spelen onder het eten fout maar ja zo eet hij echt harstikke goed bij mijn schoonmoeder eet hij wel zonder te spelen ja daar weet hij dat zijn oma niet met hem speelt onder het eten gek he?? wie heeft er nog tips om hem zelf te laten eten en zijn er nog meer kindjes van die leeftijd die ook nog gevoerd moeten worden dan weet ik dat ik niet de enige ben groetjes
 
als ik jou was zou ik gewoon eens proberen een bakje voor zijn neus te zetten (met iets erin wat ie heeeel lekker vindt) en dan gewoon zelf gaan eten.
Hij zal je misschien een beetje verbaasd aan kijken maar ik denk dat het wel werkt.
Ik denk inderdaad dat hij een beetje gemakkelijk is en het allemaal wel best vindt.
Maar je helpt hem er niet mee, op deze manier doet ie er erg lang over zelfstandig te worden, laat hem zelf dingen doen niet alleen het eten.
Een kind van 2 jaar kan al best heel veel dingen zelf.
Mijn zoontje wordt over 5 weken 2 jaar en is best zelfstandig, ik hoef het niet eens te proberen om hem te helpen met zijn eten.
Hij eet al  vanaf 10 maanden met de pot mee en dus eet ie ook vanaf 10 maanden zelf.
Een enkele keer stop ik weleens een hapje in zijn mond maar meestal vindt ie dat ie het "zelluf" kan.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen en alles prakken is ook echt niet nodig hoor, laat hem gewoon eens aardappel (of rijst)  eten en apart groente zo leert ie ook veel beter de smaken te herkennen en waarderen.
Het zal misschien eerst eeen beetje een rommeltje worden maar laat dat gewoon even gaan het komt echt goed.
Succes ermee, groetjes Martine
 
Hoi,

Bij het voorgaande advies kan ik me eigenlijk alleen maar aansluiten. Je moet je zoon wat zelfstandigheid gaan leren. Je kunt gewoon blijven doen alsof het een baby is en dan denken (of hopen) dat hij vanzelf  dat soort  dingen leert. Maar zo gaat het bij jongetjes veelal niet (meiden zijn vaak wat pittiger en tonen wat meer initiatief) en voordat je het weet loopt hij achter en krijgt daar last van als hij over een kleine 2 jaar op de kleuterschool zit en dan bijna letterlijk in het diepe wordt gegooid.

 
hallo. mijn zoon eet half zelfstandig soms doen wij een hapje in zijn mond en leggen een hapje klaar op zijn vorkje en eet dan zelf een hapje. Gewoon de tijd geven hij kan nog genoeg leren in zijn leven. of hij nou vroeg is of laat is.
En zet de tv uit speelgoed in de bak ja ook zijn knuffel even aan de kant niet leuk maar het werkt wel, alleen de aanhouder windt. Je kind is nog jong en leert snel. ook jongens hoor als je steeds het zelfde ritueel aanhoud geen tv & speelgoed bij het eten paar keer en hij weet het. net als oma het doet lukt ook bij jullie. en niet zoveel praten en spelen bij ons is de regel niet zoveel praten wel een beetje maar er wordt vooral gegeten, wij kennen het wel hoor. Je weet ook dat ritueel zelfde tijd eten ligt eraan hoe laat jullie eten. mijn zoon is tussen vijf en half zes aan het eten tussen die tijd komt mijn man thuis en schept ons eten op terwijl onze zoon al aan het eten is lekker ouderwets man snijd het vlees als hij thuiskomt.
succes met het eten .
 
Terug
Bovenaan