Nog steeds angstig na zien kloppend hartje

Hi!

Meer dan een week geleden heb ik de eerste echo gehad waaruit bleek dat ik ongeveer 6,6 week zwanger was en was er ook een mooi kloppend hartje te zien. Toch ben ik nog erg angstig dat het alsnog misgaat en dat er bij de volgende echo te zien is dat het hartje niet meer klopt..

Ik weet dat ik van de zwangerschap moet gaan genieten maar dat vind ik door alle onzekerheid erg lastig.

Gaat het nog vaak fout na het zien van een kloppend hartje? En is de kans op een miskraam na een kloppend hartje kleiner?

Ik snap je angst . En genieten kun je denk ik pas als je de risico weken voorbij bent.  En zelfs daarna kan het fout gaan  alleen dan zou ik het wel een beetje los laten. 
Bij mij ging het 2 keer goed na her zien van een kloppend hartje.  2 mooie kindjes geboren.
Nu zijn we bezig voor een 3e en heb ik 1 miskraam gehad. Wij hadden ook een mooi hartje gezien met 6 weken en met 8 weken helaas niet meer  recent gestopt met kloppen toen.
Het gaat wel vaker goed dan fout moet je maar denken ?
Dus het kan altijd 2 kanten op.  Probeer wat afleiding te zoeken zodat je er niet teveel aan denkt . Stress is ook niet goed voor de zwangerschap 

Begrijpelijk, het blijft toch spannend, zeker als je al eens hebt meegemaakt dat het mis is gegaan. Na het zien van een kloppend hartje is de kans op een miskraam wel echt flink afgenomen (een deel van de miskramen vanaf die termijn zou namelijk op het moment dat jij een echo met hartslag had ook al geen kloppend hartje hebben), maar helaas niet verdwenen.
Ik heb 2x meegemaakt dat het goed ging na het zien van een kloppend hartje, maar ook een keer dat het daarna alsnog mis ging. Moet wel zeggen, die keer dat het alsnog mis ging had ik ook het gevoel dat ik eigenlijk ongeveer een week verder had moeten zijn, dus ondanks dat kloppende hartje had ik bij die echo wel het gevoel van 'hier klopt iets niet' - en dat werd dus een paar weken later met de volgende echo helaas ook bevestigd (zelfs dan is er overigens nog altijd een kans dat het wel goed zit). De zwangerschap erna klopte het gewoon op de dag nauwkeurig met wat ik zelf dacht qua termijn, dus voelde meteen veel beter, ook al was daarvoor dus maar 1 van mijn 5 zwangerschappen goed gegaan. 

Je kunt er alleen zo weinig invloed op uitoefenen of het goed blijft gaan of niet, dus probeer je er toch aan vast te houden dat de echo voor nu goed was. Ook als je uit zelfbescherming nog niet blij durft te zijn is het verdriet er niet minder om mocht het toch misgaan (weet ik helaas uit ervaring), je hebt alleen dan ook nu al wat meer een rottijd. Dus probeer je gedachten af te leiden als je weer merkt dat je angstig bent. Mocht je merken dat je er echt heel erg mee zit, kan je dat altijd bespreken met je verloskundige, wie weet kom je in aanmerking voor extra controles (als je dat überhaupt zou willen), of kunnen ze je verwijzen naar iemand voor een stukje mentale begeleiding bij de zwangerschap. Heel veel succes met het doorkomen van de komende spannende periode!

Ik had dit ook heel erg. Vraag om extra controles dar je bijv elke week mag komen voor hartje luisteren. Bij mij werd het pas minder dat ik haar ging voelen. Het is heel lastig maar probeer te vertrouwen op je lichaam en laat je niet teveel beïnvloeden van buiten af . Ik vond de extra controles heel fijn. Ga niet zelf een doppler aanschaffen want je weet niet hoe je het hartje moet zoeken en dat maakt je alleen nog maar meer onzeker. Ik heb nu een prachtig meisje in me armen van 5 dagen oud

Terug
Bovenaan