Nog steeds geen echo... Waarom zo laat?


Hoi meiden,

ik ben nu 11 weken zwanger en krijg volgende week donderdag, mijn 12e week, pas mijn eerste echo!
Nu hoor ik zoveel dat de meesten dat al met 8 weken krijgen. Ik had aan mijn verloskundige gevraagd of ik dat ook al eerder mocht, NEGATIEF.
Dat vind ik best moeilijk, daar ik graag wil weten of alles okay is met mijn baby.
Zijn er mensen die ook zo laat pas een echo mogen hebben???

Liefs Cody
 

Hoi,
Het is normaal dat je pas rond je 12e week een echo krijgt. Sommige pratijken doen het zelfs nog later of helemaal niet als alles goed gaat. De reden waarom vrouwen eerder een echo krijgen is omdat er vaak wat is geweest. Bloedverlies, niet weten wanneer ze uitgerekend zijn (kan door onregelmatige cyclus), of bv dat er sprake is geweest van eerdere miskramen. In dat geval wil men nog weleens een vroege echo doen om je iets gerust te stellen voor dat moment.
Ik zou zeggen: als er geen reden is voor ongerustheid geniet er dan van.
Het is veel leuker om met 12 weken een echo te krijgen dan met 8 weken. Je ziet veeeeeel meer en de kans dat het daarna alsnog misgaat is vele malen kleiner geworden. Met 8 weken een levend kindje zien is geen garantie.
In mijn geval heb ik elke keer een vroege echo gehad ivm meerdere miskramen en steeds weer bloedverlies. Maar zoals deze zwangerschap kreeg ik dan met 8 weken een echo en daarna niets meer. Dat is ook niet leuk, want je blijft toch onzeker. Ik kreeg nu met 17 weken alsnog een spoedecho omdat het hartje niet te horen was met de doptone, alles was goed.
Dus wees blij dat je nog een echo tegoed hebt! Dat weekje gaat snel genoeg voorbij.
 
Hai Cody,
Ik kan me goed voorstellen dat je graag eerder wilt voor een echo,het gaat ook raar hoor vindt ik.
Maar ja ze zeggen dat de meeste mensen dan eerder een echo krijgen door hun mediche achtergrond of eventueel miskramen.
Maar ja daar wil ik ook even wat van zeggen,want ik heb hiervoor ook 2 miskramen gehad en ik heb ook gevraagd of ik eerder een echo mocht omdat ik het toch graag wat eerder wil weten en zien of mijn kindje wel leeft,want je leeft toch die 1e maanden nog meer in spanning,maar mijn huisarts die zei dat ik wel eerder mocht,maar ik moest dan met 10 weken terug komen weer bij hem,want ja als je 10 weken zwanger dan zie je pas het hartje kloppen,nou dat is natuurlijk niet waar,want dat gebeurt zowat al met 6 weken en bij de meeste met 7 weken en ja dan kan je het met een vaginale echo zien kloppen,maar ja dat maakt me niet uit,als ik het maar heb zien klppen dan ben je toch weer wat geruster.Maar ja ik ga morgen gewoon de verloskundige bellen en kijken of ik het dan wel voor elkaar kan krijgen,want ik wil eigenlijk met 8 a 9 weken een echo hebben,ik ben nu 7 wkn en 2 dgn.
Maar ja even afwachten dan he.
Maar jij krijgt dus nu binnenkort je 1e echo he,begreep ik goed toch?wel spannend hoor,lijkt me ook zo leuk om het mee te maken,daarom wil ik nu ook wat eerder.En nog last van de kwaaltjes of wordt het al minder bij je?
Nou meis rustig aan en veel plezier met je echo en geniet verder van je zwangerschap
Liefs jen
 
Het is idd zo dat ze je geen eerdere echo geven ivm een eventuele miskraam.
Ik heb met 10 weken een miskraam gehad. Als ik een echo had gehad dan was ik er  misschien van uit gegaan dat alles goed ging terwijl dat niet zo is. Of had ik een dood vruchtje op de echo gezien en moeten afwachten totdat mijn lichaam het verstootte.
Mijn vk zei toen ik dat ik bij een volgende zwangerschap eerder een echo kon laten maken. Dat hebben we toen niet gedaan om bovenstaande reden. Ik wilde niet weken met een dood vruchtje in mijn buik zitten, wetende dat het mis zou gaan. We hebben bewust die 12 weken afgewacht.

Ik begrijp je bezorgdheid maar een kloppend hartje bij  6 weken zegt niet veel. Bij ons is er ook een kloppend hartje geweest gezien de grootte van het vruchtje toen. Ik weet dat het lang wachten is maar als je met 12 weken gaat weet je dat de kans dat het alsnog misgaat veel kleiner is. Succes met wachten!
 
Hoi Cody,

Ik heb inderdaad bij de 8 ½ week een echo gekregen. Dit komt alleen doordat ik al een ½ jaar onder behandeling was bij de gyn. In totaal zijn wij bijna een jaar bezig geweest om zwanger te worden. Toen ik er net achterkwam dat ik zwanger was heb ik bij de 5 weken een 1e echo gehad. Hierop was echter niet veel te zien, een klein zwart stipje. En dan wordt er dus gezegd dat dat je kindje gaat worden, erg ongeloofwaardig.
Omdat ik nog steeds onder behandeling was bij de gyn moest ik na 3/4 weken terugkomen voor controle. Zodoende dat ik bij de 8 ½ week weer een echo heb gekregen. Hierop zag ik een kleine tuinboon en een kloppend hartje. Maar zoals anderen al zeiden hoeft dit geen echte bevestiging te zijn. De gyn vertelde mij dat alles goed was en verder onder behandeling van de VK kwam te staan. Morgen heb ik mijn eerste echo bij de VK. Dan ben ik 12 weken en 5 dagen zwanger. Het is inderdaad normaal om pas bij de 11/13 weken je eerste echo te krijgen bij de VK. Ik ben ook van mening dat ze het eerder mogen doen, want dat kan bij een hoop vrouwen veel onzekerheid wegnemen, het heeft alleen geen 100% garantie.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.
Succes met je zwangerschap!!

Monique2
 

Hartstikke bedankt meiden!

Voel me nu een stuk opgeluchter!!! Was al bang dat ´t alleen bij mij zo zou zijn...Maar nog 3 nachtjes en dan mag ook ik ´t mooie wondertje bekijken!!!
JIPPIE!




 
Terug
Bovenaan