Nog steeds geen EEN goede nacht gehad / 13 maanden

Hi meiden,



Mijn zoontje is inmiddels 13 maanden en wat zijn we ongelofelijk gek op hem. We zijn echter op een punt gekomen dat we compleet radeloos zijn. Wellicht hebben jullie tips voor ons of zien we iets over het hoofd. Of iemand in dezelfde situatie. Door deze situatie hebben we nog nooit een oppas in kunnen schakelen in de avond en sowieso is een avond voor onszelf zeer zeldzaam, omdat een van de twee naast de ledikant zit. Het begint vooral mij op te breken.

Vanaf de eerste nacht is slapen een drama, al waren de eerste maanden de dagen ook vrij pittig. We hadden een huilbaby, met eczeem. Rond een half jaar ontdekten we via bloedonderzoek een allergie bij hem, dat heeft vooral de eczeem een stuk verminderd. Vanaf het moment van op bed leggen (19:00/20:00) tot dat ik naar bed ga (rond 23:00) wordt hij gemiddeld al 2-5 keer huilend wakker. Ik kalmeer hem weer en neem hem de eerstvolgende keer dat hij wakker wordt (meestal weer een uur later) bij me in bed, maar ook dan gaat het door. Een enkele keer slaapt hij 3 uur onafgebroken en hebben we een filmavondje. Een goede nacht is een nacht waarbij hij niet zó hard huilend wakker wordt dat troosten niet lukt. Even uithuilen is geen sprake van, hij raakt zo overstuur dat hij er zowat in blijft. Door samen te slapen, slaapt hij meestal wel één deel van de nacht een stuk of 4 uur achter elkaar.

Ik heb bijna 11 maanden borstvoeding gegeven en hoopte dat na het stoppen dit beter zou worden. Dat werd het niet. We hebben alles geprobeerd voor mijn gevoel:



  • Slaapcoach, het duurste traject met persoonlijke begeleiding
  • Pikzwarte kamer
  • White noise
  • We houden wakker tijden aan (2/3/4 ritme)
  • Hebben meerdere keren zijn oortjes laten checken
  • Zijn 5 keer bij een osteopaat geweest
  • Vast bedritueel
  • Hij valt zonder te wiegen in zijn ledikant in slaap (ik zit er dan naast met een handje)
  • We bieden water aan in de nacht i.p.v. melk
  • Meer en minder kleren aan
  • Meerdere keren langs de kinderarts
  • Ik heb uit pure wanhoop hem twee nachten laten huilen (in zijn ledikant, ik lag dan ernaast in bed), maar dat maakte dat hij een soort angst creëerde voor de ledikant waardoor we nog verder van huis waren


Het is een temperamentvol kindje dat héél duidelijk laat weten wat hij wel en niet wil. Driftig ook haha. Sinds hij kan kruipen en nu inmiddels ook lopen, is het overdag een stuk makkelijker geworden (hij kan nu zelf op avontuur!), maar helaas heeft het voor de nachten niets veranderd. De dutjes gaan inmiddels goed (2x een uur a 1,5 uur). Hij gaat een paar uur per dag naar een kleine opvang, maar ook hier hoor ik regelmatig dat hij veel heeft gehuild en vooral niet wil slapen. Hij lacht gelukkig veel meer dan voorheen, maar nog steeds krijg ik waar we ook zijn te horen *ach, hij is vast moe!* terwijl hij net uit een dut van 1,5 uur komt. Ik wil zó graag voor mijn kleintje dat het allemaal wat makkelijker wordt voor hem, het niet weten wat er aan de hand is of waarom hij huilt breekt me op.

Ik ben heel benieuwd of dit herkenbaar is voor iemand. De gedachte dat deze fase dat ze zo klein zijn zo snel voorbij is wat me gaande houdt en ik vind het fijn om samen te slapen, maar als je er middenin zit, kan het soms zo wanhopig voelen.




Liefs
 
Heel veel sterkte!
Die opmerking ach hij is moe, ook direct na een middag dit, en die nachten, wijzen denk ik op een stevig slaapgebrek.
In mijn ervaring helpt paracetamol ook tegen de verschijnselen van oververmoeidheid. Zoals slecht slapen. (Dit is geen doktersadvies.) Maar ik zou echt een keer paracetamol geven voor de nacht. (Zetpil voor baby.)
 
Heel veel sterkte!
Die opmerking ach hij is moe, ook direct na een middag dit, en die nachten, wijzen denk ik op een stevig slaapgebrek.
In mijn ervaring helpt paracetamol ook tegen de verschijnselen van oververmoeidheid. Zoals slecht slapen. (Dit is geen doktersadvies.) Maar ik zou echt een keer paracetamol geven voor de nacht. (Zetpil voor baby.)
Om de oververmoeidheid cirkel te doorbreken, niet voor de lange termijn.
 
Waarom biedt je water aan i.p.v. melk? Onze dochter kon tot rond haar derde verjaardag niet slapen zonder voldoende melk?
 
Waarom biedt je water aan i.p.v. melk? Onze dochter kon tot rond haar derde verjaardag niet slapen zonder voldoende melk?
Dank je wel! Ja, echt heel rot. Paracetamol hebben we wel eens gegeven om te kijken of het pijn was, maar het maakte niet veel verschil. Wellicht proberen we het morgen weer een keer. We kregen het advies dat melk een slaapassociatie kan zijn, dus dat ze daarom vaak wakker worden in de nacht: ze hebben een flesje nodig om weer in slaap te kunnen vallen. Bij ons werkte echter zelfs het flesje melk op een gegeven moment niet meer door de huilbuien, dus toen hebben we besloten het te schrappen. Hij krijgt wel nog een flinke fles voor het slapen gaan en in de ochtend.
 
Heb je weleens op night terrors gegoogled? Dat zijn een soort extreme nachtmerries waarbij het erop kan lijken dat je kind wakker is, maar het in feite niet wakker is. Waardoor je het niet kan troosten, daarvoor moet je je kind goed wakker maken.

Een ander iets, als onze dochter overstuur was, lukte het ook niet altijd haar te troosten. ( geen night terrors, maar vooral tussen 3 en 6 maanden). Op den duur merkten we dat het beter ging, om haar mee te nemen naar beneden. En de wakkertijd weer uit te zitten. Was voor iedereen aangenamer, en duurde vaak korter, dan het slapengaan proberen te forseren. Onze dochter was erg cyclus gevoelig, dus had ook bij wakker worden 's nachts minstens een cyclus (3 kwartier in het begin, latere leeftijd een uur) nodig om weer terug in slaap te komen. Gelukkig is dat inmiddels al enige tijd over. Maar met 13 maanden kwam dat nog wel voor.
 
Oh wat rot voor jullie allemaal en hoe begrijpelijk dat het opbreekt!
Ik heb nog twee suggesties die ik er niet tussen zie staan al zijn die misschien ook wel wat extremer…

Is het mogelijk dat je kindje een trauma of angst heeft opgelopen (ik zie al iets over angst voor ledikant staan)? Dit kan door allerlei redenen zijn, ook waar jullie zelf niets mee te maken hebben. Een vriendin van me is in opleiding tot psycholoog en die heeft het wel eens gehad over EMDR voor baby’s/dreumessen, dus als er iets zou kunnen zijn, kun je dat mogelijk proberen.

En dan heb ik ook nog een collega die had twee kinderen die ook niet sliepen, die is uiteindelijk op de slaappoli terecht gekomen. Omdat haar kindjes bij haarzelf niet sliepen maar wél bij opa en oma (dit heeft mijn nichtje met haar jongste ook hoorde ik onlangs) hebben zij uiteindelijk de kinderen op aanraden van de poli een week bij opa en oma laten slapen. Dit is natuurlijk niet zonder meer een optie maar het heeft daar toen wel geholpen met het doorbreken van de cyclus; de kindjes kwamen bij opa en oma echt even in het ritme van slaap.

Niet de meest leuke suggesties waarschijnlijk maar als het helpt…
 
Terug
Bovenaan