nog steeds groot risico?

Lieve Meiden,

Ik ben een beetje geschrokken en verward... daarom vraag ik jullie reacties.

Ik heb gisteren mijn eerste echo gehad en bleek precies 10 weken zwanger. Helemaal blij en opgelucht verliet ik, samen met mijn vriend, het ziekenhuis.

Nu konden we het (na een eerdere miskraam)eindelijk iedereen vertellen, dachten wij...

Nu had ik vanmiddag mijn beste vriendin aan de telefoon en ik vertelde haar het 'blije nieuws'.. Ook vertelde ik haar dat ik het vanavond aan mijn ouders wil vertellen.
Zij zei dat ik hiermee misschien beter nog even kan wachten omdat ik nog echt niet uit de gevarenzone ben!
Hier schrok ik een beetje van omdat ik dacht dat het risico op een miskraam nu wel veel kleiner zou zijn geworden. Maar zij zegt dat het nog evengoed mis kan gaan de komende weken..
Nu ben ik toch wel bang.
Weet iemand hoe groot de kans op een miskraam eigenlijk is na 10 weken?
Wanneer vertellen jullie het goede nieuws?

Een geschrokken Daantje
 
Lieve Daan,

Volgens mij is de 'gevarezone' 12 weken. Ik heb gisteren (ben nu 9 weken en 4 dagen) ook m'n eerste echo gehad. Ik dacht al verder te zijn en ik vertelde daar ook dat ik het moeilijk vond dat ik nu nog niet weet of het helemaal goed zit. We hebben het hartje mooi zien kloppen (hij zwaaide zelfs even). Die vrouw daar heeft me toen verteld dat ik niet meer onzeker hoef te zijn. Ze zei "het hartje doet het mooi en dat is al een heel goed teken". Ik ben met een opgelucht gevoel weg gegaan en kan er nu echt van genieten. Uit jouw verhaal maak ik op dat alles ook helemaal goed was??? nou dan zou ik me geen zorgen meer maken en er lekker van gaan genieten. Ga het lekker vertellen tegen de ouders, dat is echt leuk hoor.
Wij hebben het ook al in een vroeg stadium verteld omdat als het mis gegaan mocht zijn je dan ook wel steun kunt gebruiken.

Nou meid, ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen en mijn advies is dan ook : GENIET ERVAN!!!!!!

Liefs, Ank
 
Hoi Daantje,

Volgens mij is het zo dat je officieel een risico van ongeveer 10% hebt in de eerste 14 weken. Volgens mij is het wel zo dat als er rond 10 weken hartactie te zien is bij het vruchtje, dat dan de kans op een miskraam veel kleiner is. Ook is het zo dat het risico op een miskraam niet gedurende de hele eerste 14 weken even groot is. In het begin is die kans groter en de kans neemt af naarmate de zwangerschap vordert. Dit is ons verteld door een ivf-arts tijdens onze (gelukkig succesvolle) pogingen om zwanger te raken. Dat je je een beetje zorgen maakt is heel normaal, dat doen we allemaal in het begin, maar laat je niet gek maken hoor en probeer lekker te genieten van je zwangerschap!
Liefs, Joke
 
Hoi Daantje,

Je vriendin zal het wel niet zo bedoeld hebben, maar ik kan me soms wel eens een beetje ergeren aan wanneer "je het behoort te vertellen". Dat is toch heel persoonlijk! Wie anders dan je ouders wil je laten delen in jullie grote geluk! Ik heb twee keer een miskraam gehad, bij 7 en 13 weken. De tweede keer had ik het net verteld aan een aantal mensen omdat ik uit de gevarenzone zou zijn, maar toen ging het alsnog mis. Heel erg verdrietig, maar ik heb wel steun gehad aan iedereen die het wist. Op mijn werk wist niemand er iets van, ook niet van onze kinderwens. Dat was een hele rare en nare ervaring om dan te moeten vertellen dat je zwanger bent/was en te vertellen dat je een miskraam hebt gehad (wat bij 13 weken behoorlijk heftig is)
Mensen reageerden heel vreemd.

Meid, doe lekker wat je hart je ingeeft en schreeuw het van de daken als je die behoefte hebt! Weet dat niemand kan garanderen dat het allemaal goed zal gaan, ook niet na 10 of 12 of 14 weken. We kunnen er alleen maar het beste van hopen en proberen te genieten van iedere dag!

Sterkte, groet,
Debbs

13+1 (en nog steeds heel onzeker ;-)
 
hallo daantje,
ik heb het iedereen verteld na 9 weken toen ik bij de dokter was geweest en we het hartje hebben zien kloppen op de echo.
Hij zei dat er toen nog een kans bestond van 1 op 20 dat het mis kon gaan. En wij er van uit moesten gaan dat het niet mis ging.
Ik ben nu 24 week en 4 dagen.
groetjes annelies
 
Hoi,

Ik heb zelf ook een miskraam gehad met negen weken, afgelopen januari! Toen ik zwanger raakte konden we het niet voor ons houden dus hadden we het tegen iedereen gezegd en toen ging het mis! Maar ik denk maar zo, je hebt vrienden in voor en tegespoed toch! Toen ik voor de tweede keer zwanger raakte (ik ben nu 25 weken en 2 dagen) hebben we het niet meer tegen iedereen gezegd maar wel vooral tegen onze ouders en broer en zussen! Wij vonden het belangrijk dat juist zij het wisten, of het nu goed zou gaan of weer verkeerd zou aflopen! Wij vonden dat zij het moesten weten!
Ik denk dat je vriendin het niet helemaal goed heeft aangepakt, zeker niet wat een beste vriendin betreft, die zou je juist moeten steunen! En onzeker blijf je nog een hele tijd, zelfs ik heb het zo af en toe nog weleens!

Doe inderdaad wat je hart je ingeeft, het is niet niets om zwanger te zijn en als je dat wilt delen (gevarenzone of niet) moet je dat zeker doen!!!

Heel veel liefs van Karina (decemberforum)
 
Hoi daar,
Ik heb vandaag ook een echo gehad en blijk 9,5 week zwanger te zijn klopte bijna met mijn telling en het hartje klopte volop en de gyneacoloog feliciteerde ons dus daar maak ik zeker uit op dat het allemaal goed zit.
We vertellen het wel alleen nog aan beide ouders en de rest over 2 weken dan zien we alle vrienden op een feestje dus dat leek ons een leuk begin.
 
hoi hoi, ikzelf heb met 8 weken een miskraam gehad, en ben nu 35w4d zwanger. Probeer je er niet te druk over te maken maar hou het in je achterhoofd dat het nog kan. Je hebt het hartje zien kloppen en dat wil heel veel zeggen! helaas ken ik iemand die in verwachting was van een 2-ling, met 10 weken de hartjes zien kloppen en met 13 weken is 1 hartje gestopt met kloppen. De kans is klein dus vertel het lekker aan de ouders als jullie dat willen. Geniet er van meid!!
 
Terug
Bovenaan