Nog steeds niet verteld..

Laatst had ik een voortgangsgesprek met mijn manager en hoewel ik nu de magische 12 weken voorbij ben, heb ik haar nog steeds niet verteld dat ik zwanger ben. Ik werk momenteel via een uitzendbureau en mijn manager wil proberen een 'echt' contract voor mij te regelen, mits ik dat ook zou willen natuurlijk. Ik heb gezegd dat ik er over na zal denken en dat we volgende week nog maar eens met elkaar moeten gaan kletsen...

Ik ben bang dat als ik vertel dat ik zwanger ben, ze me geen contract meer zal aanbieden. Sterker nog, ik ben bang dat ze naar iemand anders op zoek gaat zodat ik straks helemaal geen baan meer heb. Daarnaast vind ik het vervelend om te vertellen omdat 1 collega al jaren probeert zwanger te worden en een ander een paar weken geleden een miskraam heeft gehad...

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen; iemand ideeen?

Oei dat is een lastige situatie.

Aan de ene kant wil je het wel vertellen al is het maar omdat je eerlijk wilt zijn en een goede sfeer wilt houden als je een "echt"contract krijgt. aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je manager het kan afschuiven als ze het weet, van het hoger management gaat niet met een vast contract oid akkoord, en dan zit je daar zonder werk. Wettelijk gezien mag dat natuurlijk niet, maar ja dat zegt zeker in het geval dat je niet vast in dienst bent niet zoveel. Je hebt immers geen bewijs dat als je niet zwanger zou zijn je wel een vast contract krijgt. Je manager wilde het immers alleen maar proberen.

Wettelijk gezien ben je niet verplicht het te vertellen tot uiterlijk 3 weken voor de ingang van je verlof.
moeilijke sitautie, ik durf je niet te adviseren wat je zou moeten doen.

Wat betreft de collega's die ook zwanegr willen worden en waarbij het mis is gegaan zou ik het voorzichtig vertellen, en het liefst niet in een grote groep, dan kunnen ze het rustig verwerken en hun eigen verdriet een plekje geven.(dat heb ik gedaan met een vriendin die 2 dagen voordat ik zwanger was een miskraam kreeg na 2 jaar tevergeefs proberen, en dat vond ze erg fijn).

Wat een lastige situatie. Ik denk dat je goed moet kijken wat de voors en tegens zullen zijn van het wel/niet vertellen.
Als je het niet vertelt en ze regelt een contract dan zal zij zich misschien belazerd voelen dat je het niet openlijk verteld hebt. Het is immers niet zo dat je pas een weekje zwanger bent. Het kan de sfeer enorm beïnvloeden en het is maar de vraag of jouw contract nadien dan nog verlengd wordt.
Als je het wel vertelt loop je het risico dat ze jou niet meer wil aannemen. In tijden als deze is een baan toch wel heel fijn. Je hebt echter ook de kans dat als je het vertelt op de wijze zoals je hierboven hebt aangegeven dat ze begrip heeft voor de situatie en gewoon voor de 4 maanden verlof een vervanger zoekt. Dan heb je straks én een fijne baan en je bent open geweest voordat ze een contract aan jou hebben gegeven.

Het is echter koffie-dik kijken hoe er gereageerd wordt. Het is niet leuk, maar het belangrijkste is dat je van te voren goed alles afweegt wat de gevolgen zijn van het wel/niet vertellen. Eens komen ze er nl hoe dan ook achter en dan moet het ook nog leuk blijven.

Hoop dat je hier wat aan hebt.....

bij mijn eerste werk gever dat ik zwanger was wist ik wanneer ik het ook vertel het word een ramp er waren er al twee zwanger en ik had hegoord dat de bazin zelf ook graag een kindje wilde uit eindelijk waren we met zijn 4 zwanger de zweer was echt heel erg
bij mijn tweede wist ik dat zij eerlijkheid erg waardeerde zo was ze ook naar ons dus wou ik het haar zo snel mogelijk vertellen
bij deze weet ik dat ik even moet afwachten op het goede momend als zij veel aan haar hooft heb moet je haar echt niet storen het liefst onzichtbaar zijn hihihi

wat ik probeer te zeggen hoe schat je haar in als ze echt zo blij met je zijn kunnen ze nog een paar maanden van je genieten en dan even niet en daarna weer wel

kan je hier wat mee??

Tja ik zou gewoon eerlijk zijn. Het zal de sfeer niet ten goede komen als jij het stil houdt totdat je een vast contract houdt, want als je bazin daar achter komt (als ze je had willen ontslaan natuurlijk) dan zal ze niet echt meer gezellig tegen je zijn.
Als ze jou echt waardeert in je werk, zal ze je toch een baan aanbieden en komt ze die verlof weken ook wel door.
Open kaart dus, ook naar je collega bij wie het mis is gegaan. Maar ik zou haar eerst even onder 4 ogen het nieuws vertellen zodat ze al aan het idee gewend is als je het de grote groep verteld. Tip: vertel het haar aan het einde van een werkdag zodat ze gelijk naar huis kan als het haar pijn doet. En vertel het ook een geruime tijd aan haar voordat je het anderen verteld, dan geef je ruimte aan haar om het even te verwerken.

Succes!

Gewoon vertellen...... Tegen de collega die al jaren probeert idd eerste even onder vier ogen en dan een paar dagen later pas aan de rest. Ik heb dat destijds ook zo gedaan en merkte wel dat dit gewaardeerd werd.
Wat betreft je contract. Het zal dan waarschijnlijk toch eerst een tijdelijk contract worden en als je nu stiekem doet is er dikke kans dat er na de tijdelijke periode toch niet wordt verlengd...... Althans, zo zou ik erover denken als leidinggevende.....

Och wat een lastige situatie!!
Ik denk dat ik het zou vertellen maar dat weet ik ook niet zeker. Ik ben meestal wel voor eerlijkheid en als ze me dan niet willen hebben dat wil ik er ook niet werken zeg ik altijd. Maar ja, als het mijn situatie zou zijn......??

Terug
Bovenaan