Nog steeds niet zelf eten!


Mijn zoontje is ruim 2 jaar oud. En wil nog steeds niet zelf eten! Hij eet hartstikke goed, eet de maaltijd goed, en het brood gaat ook goed. Maar elke keer is het:mama(of papa) helpen?!! Ik heb al van alles geprobeerd: geen aandacht aan schenken, maar dan neemt meneertje dus echt geen hap. Zeggen dat ie al zo'n grote jongen is, maar nee, hoor, niks helpt.
Hij zou uiteindelijk heus wel een keer zelf gaan eten, maar misschien heeft iemand een tip.

Groetjes Mar
 
Hoi Marmar,

Mijn dochter is 3 en "eet zelf" , dat is al wel een tijdje zo. Alleen dat zelf eten is ook nu niet alles, een boel gesmeer en ze eet bijna niets. Tja en af en toe als ze moe is dan stop ik ook snel een paar happen in haar mond.

En ze eet nog voornamelijk met haar handen, dat bestek gebruikt ze wel, maar ja daar moet je ook mee oppassen. Blue Band stuurde afgelopen week een geweldig mesje op, daar kunnen ze dan zelf een boterham mee smeren. Nu dat wilde ze dan ook uitproberen, is dat mes hastikke scherp en snijdt ze haar vinger...

Wat misschien wel helpt is een vrolijk bestekje of zo... je hebt ook speciale vorken em lepels met een kromming erin, dat ziet er interessant uit en dan gaat het eten ook makkelijk. Daar wilde mijn dochter ook al snel mee eten.

succes.

groetjes Anna
 
De tip met brood eten: een dubbele boterham! Dus vouw de boterham dubbel in plaats van deze in stukjes te snijden. Ons zoontje wil de laatste tijd tussen de middag de "boterham met de handjes": dat is voor hem een dubbele boterham. Die mag hij lekker met de handjes op eten.
Veel succes en plezier!
 

Hoihoi,

Tsja, dat heb ik allemaal al geprobeerd! Hij is gewoon heel erg eigenwijs!! Ik heb zo'n besteksetje met een kromming, ik heb nog allerlei andere besteksetjes, maar nee hoor, meneer vertikt het.
Met brood eten moet mama ook helpen, hij wil het niet dubbelgeklapt, niet in stukjes. Mama moet helpen!   Het gekke is:als we in de supermarkt zijn, dan krijgt ie vaak een sneetje brood, en dat eet ie zo op(uitgezonderd de korsten). Nou ja, het zal vanzelf wel een keer komen. Ik wacht het maar af.
Maar bedankt voor de tips.

Groetjes!!
 
Hoi,

En als je gewoon helemaal niet meer helpt? Je gaat het gesprek aan en zegt dat ie nu toch echt te groot is hiervoor. Hij weet het dan in elk geval en dan consequent zijn. Hij zal toch vanzelf wel honger krijgen. Ik moet je zeggen dat mijn oudste dochter van 3,5 zelf eet. Weliswaar langzaam en niet veel maar wel zelf. En natuurlijk help ik haar wel eens een handje als ze moe is hoor... Mijn jongste van 1 jaar eet alles zelf! die mag ik niet eens voeren. Raar he? Alles doen wat zus doet!

Nou ben benieuwd...

Succes,

Groetjes,
Wendy
 
Ik heb eens ergens gelezen dat sommige pedagogen denken dat als je kinderen lang zelf blijft voeren, dat ze het als een blijk van liefde gaan ziet dat je hun te eten geeft. Als je ze dan daarna zelf wilt laten eten leggen ze dat helemaal verkeerd uit.  
Maar ja, jullie kindje is toch nog niet zo oud?
 
Als ik jou was zou ik blij zijn dat hij zo goed eet, hij is nog maar twee en een kind wat beslist zelf wil en vervolgens niks binnenkrijgt is ook niet echt leuk voor de kok.
Mijn oudste zoon heb ik 31/2 jaar gevoerd/geholpen en nu is hij 6 en wordt hij nog wel eens geholpen als hij moe is. Hij eet wel altijd goed z'n bord leeg en zegt altijd heel dankbaar lekker mama. De jongste is 2 1/2 en wil beslist zelf eten, wat hij niet hoeft gooit hij op de tafel of grond hij eet weinig tot soms niks en zegt met een stalen gezicht dat vind ik niet lekker.

Het zelf eten komt denkt ik vanzelf succes
 
Hoi,
Onze dochter is nu 2,6 en die eet ook niet zelf.  Wel als er pannenkoeken of patat op tafel staan! Ik heb me er eigenlijk nog niet druk over gemaakt. Als ze er aan toe is dan gaat ze vanzelf wel zelf eten.
Gr. Debra
 
Terug
Bovenaan