<p>Hi,</p><p>Mijn dochter is bijna 4 en moet sinds de geboorte van haar broertje (bijna 1) niks van hem hebben. We hadden verwacht dat dit na een paar maanden wel bij zou trekken, maar we zijn inmiddels bijna een jaar verder en het is nog steeds hetzelfde. Ik hoor dit eigenlijk nooit, vind het uiteraard erg jammer, maar begin me er ook een beetje zorgen over te maken. Wie herkent dit? Wat heb je er mee gedaan?</p><p>Ons zoontje had een roerige start met heel veel huilen en daardoor veel spanning in huis. Dat was ook voor onze dochter uiteraard niet prettig. Inmiddels huilt hij wel minder. Er zit ook wel een flink (en luid) temperament in, maar het is toch ook wel vaak een vrolijk jochie. Toch zou mijn dochter nog steeds het liefst hebben dat hij er niet was. Ze negeert hem vooral, heeft hem nog nooit een knuffel of aai gegeven en moet dus eigenlijk helemaal niks van hem hebben. We proberen daar zo min mogelijk aandacht aan te besteden en laten beiden hun gang gaan. Soms proberen we wel wat verbinding te zoeken in spel waarmee ze samen mee kunnen doen, maar dat heeft weinig effect. Ik vind het rot dat ze zo weinig aan elkaar hebben en ook moeilijk dat mijn dochter het hebben van een broertje enkel als last ziet… </p>