Nog wat vragen...

Uit nieuwsgierigheid:

- Zijn  medezwangeren al met de cursussen begonnen? En hoe bevalt (beetje rare woordkeuze in dit verband) dat?
Ik heb de vorige keer wel een cursus gedaan, maar hoorde daar niets nieuws. Ik was natuurlijk al een keer bevallen. Tijdens de partneravond hebben mijn man en ik zo'n beetje de cursus gegeven. Op verzoek van de leidster fijn uitgewijd over ontlasting tijdens de persweeen etc. De overige cursisten waren voor het eerst zwanger en die zaten te klapperen met hun oren volgens mij. Ik heb er wel een aantal leuke contacten aan overgehouden. O ja een nuttige tip voor tijdens de bevalling: wiebelen als je weeen hebt. En dan het liefst op het ritme van een belachelijk liedje. Bij mij werd het het refrein van 'Het zandkasteel'. Dat kan ik nog steeds niet horen zonder te grinniken.

- Heb je daar handige tips/info gekregen? (Ik las bijv. ergens op het forum  dat de po gebruikt kan  worden voor badjes als 'de boel van beneden' gaat etteren. Jasses, weer wat geleerd).    

- Krijgen jullie ook commentaar op jullie buikgrootte? Zó groot of zó klein  (ik krijg regelmatig te horen dat ik al errug dik ben)?

- Krijgen jullie ook ongevraagd dramatische verhalen over zwangerschappen/bevallingen te horen?
Struisvogelpolitiek! Bij de deze zwangerschap weet ik veel meer dan bij de eerste twee, dus dat valt niet mee. Je hoort zoveel dat mis kan gaan.

- Wie is al op vakantie geweest? Hoe was dat?
Ik ga volgende week en wij kijken er erg naar uit. Voor het laatst met z'n vieren. Een heel onwerkelijk dat het straks zal voelen alsof we altijd met z'n vijven zijn geweest.

- Hebben jullie een bevalplan o.i.d. opgesteld? (wat je wil)
Ik niet. Ik wil wel informeren naar een baarkruk en de oxytocineprik die ik de vorige keer onaangekondigd in mijn been geprikt kreeg.

- Tot slot: lezen jullie over bevallen/de zwangerschap? Hebben jullie nog aanraders?
Ik vond de boeken van Beatrijs Smulders heel prettig. Duik in je weeen staat nog ongebruikt in de kast. De plaatjes werkten indertijd erg op mijn lachspieren, hihi.

Groetjes Sacha

Zijn  medezwangeren al met de cursussen begonnen? En hoe bevalt (beetje rare woordkeuze in dit verband) dat?
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een cursus yoga gedaan, dit is PERFECT gegaan. Dus doe ik er nu weer aan. vorige keer 7u weeen, 52min uitdrijving = baby.

- Heb je daar handige tips/info gekregen?

ik vond de verschillende ademhalingsoefeningen erg handig (buik, flank, longtop). Ook de verschillende manieren van puffen, ik heb uiteindelijk maar 2 puff-methodes gebruikt. Verder veel info over hoe een bevalling kan beginnen (slijmprop, breken vliezen, eerst ontsluiting). Info over stortbevallingen of wat te doen als je kind in stuit ligt of nog niet ingedaald is en je vliezen breken. pfff....ga zo door. Wat ik super handig vond waren de ademhalingsoefeningen/ligging die je moeten helpen als je wel persweeen hebt, maar nog niet genoeg ontsluiting...dus dan moet je de kleine nog even inhouden!

- Krijgen jullie ook commentaar op jullie buikgrootte? Zó groot of zó klein ja hoor, regelmatig. ik word "uitgelachen" over hoe klein mijn buik is. De meeste schatten zo rond de 15wk terwijl ik vandaag 29wkn zwanger ben. (fotos bij topic 'buikbanden')   Er zit overigens wel al 11kg aan!

- Krijgen jullie ook ongevraagd dramatische verhalen over zwangerschappen/bevallingen te horen?
Ja en ik ben mondig genoeg om te zeggen dat ik het niet wil horen! ik heb een periode bereikt waarbij ik nachtmerries krijg van, inderdaad, alles wat er mis kan gaan. Ik hoef ook geen drama verhalen van anderen te horen, heb het zelf al een keer meegemaakt, hoop dat het net zo voorspoedig gaat.

nee, manlief gaat met wat vrienden van 30-5 tm 6-6. ik had geen zin in zon,zee,strand met mn "dikke" lijf. Ik kan er heel slecht tegen ineens...krijg gelijk migraineaanvallen e.d. Dus mijn muisje (= oudste dochtertje) en ik gaan lekker bij mijn moeder logeren voor een week. Lekker verwend worden!

Ik ook niet, ik wilde graag op een baarkruk maar omdat ze verwachten dat deze bevalling 2x zo snel gaat, is het niet "handig" wordt mij verteld. Verder is de bedoeling gewoon thuis te bevallen. Mijn kraampakket is vorige week binnen gekomen, alles zat erin. Dus hopen dat de kleine geen gekke fratsen gaat uithalen de komende 10 weekies.

- Tot slot: lezen jullie over bevallen/de zwangerschap? Hebben jullie nog aanraders?Nee ik lees hier geen boeken over. SOms kijk ik op verschillende forums voor wat info.

groet Hilal
29wk

Zijn  medezwangeren al met de cursussen begonnen? En hoe bevalt (beetje rare woordkeuze in dit verband) dat?
Heb geen cursussen gedaan en deze keer ook weer niet.
voel daar niets voor.

- Heb je daar handige tips/info gekregen?
Is dus niet van toepassing

- Krijgen jullie ook commentaar op jullie buikgrootte? Zó groot of zó klein
Ze vinden mijn buik erg groot maar dat komt ook wel omdat dit mijn 4e is.

Ja maar heb daar geen moeite mee om het te horen.
ik merk dat ik het zelf ook wel is deed bij andere, onbewust.

Ik ben nog steeds op vakantie en ga geregeld langs het strand, maar keer begin juni terug.
heb er geen last van heerlijk zelfs.
alleen begint de warmte me nu wel tegen te vallen.
maar ja als ik straks in nl ben word het ook weer warmer slechte timing hahaha

Ik wil graag thuis bevallen als het weer kan heerlijk me eigen ruimte en is me vorige keer goed bevallen nog geen eens  2 en half uur.

- Tot slot: lezen jullie over bevallen/de zwangerschap? Hebben jullie nog aanraders?Nee lees wel actief mee op dit forum en andere.

Vorige keer heb ik Yogha gedaan, maar in tegenstelling tot hierboven (weet niet meer van wie) Heb ik er niets aangehad. Nu doe ik gym. Vooral om even bewust met de baby bezig te zijn.  
Heb je daar handige tips/info gekregen?
Ik heb nu al een paar oefeningen gebruikt aangezien ik last van mijn bekken en banden heb als ik veel gelopen heb.
Nee niet op de gym, wel in mijn omgeving

Nou ja ik heb genoeg dramatische verhalen in mijn omgeving, dus ik ken de meesten wel.

Ja een weekje naar noordduitsland.    Sunparks Nordseekuste (voorheen centre parks butjadinge kuste) het was erg gezellig, wel vermoeiend. Maar zeker even lekker.

Nee wil nog wel even vastleggen dat ik pas wil liggen (en liggen blijven) als ik volledige ontsluiting heb.   Voor mijn gevoel hebben ze mij bij Vera te snel laten liggen. Mijn opntsluiting ging supersnel tot ik in het ziekenhuis moest blijven liggen, toen bleef de laatste cm steken. Dus nu net zolang zitten/staan of lopen tot ik de 10cm heb bereikt.

- Tot slot: lezen jullie over bevallen/de zwangerschap? Hebben jullie nog aanraders?
Nee ik lees dit keer eigenlijk niets. Heb de vorige keer het boek van moeders voor moeders gelezen.

groetjes Daniela

quote: wonder3 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-05-2009 22:58:02'));

Uit nieuwsgierigheid:

- Zijn  medezwangeren al met de cursussen begonnen? En hoe bevalt dat?
Ik doe de cursus; fit rondom de bevalling voor een 2e keer. De 1e keer vond ik niet zo heel geweldig, maar we hebben nu wel een leuke therapeute die erg goede info geeft over bekkenbodemspieren enzo. Bovendien vind ik het fijn om een uur per week alleen aan dit kindje te besteden. De partner avond houden we voor gezien, want dan begint de verhuizing. Het is voor mij ook een klein beetje integreren dus op deze manier in de nieuwe wijk.
- Heb je daar handige tips/info gekregen?  Een po gebruiken? Van mijn leven niet haha. Dan moet daar eerst een medice noodzaak voor zijn! Handige tips? Ja maar helaas niet naar geluisterd de 1e keer. Namelijk dat je voldoende rust moet  nemen na de bevalling en tijdens de kraamweek. Zoals bijna alle vrouwen dacht ook ik dat ik alles wel aankon en stond direct na de bevalling weer naast het bed. Rusten en slapen? Was dat, dacht ik. Nu ga ik me  écht een week laten vertroetelen en veel rust nemen/  slaap inhalen. Als ik de  foto's van toen terug zie, kan ik er gewoon niet naar kijken. Allemachtig wat een zwarte kringen onder die ogen!  
- Krijgen jullie ook commentaar op jullie buikgrootte? Zó groot of zó klein..
Ik word knetter gek van die ongevraagde opmerkingen. Het is zeker een tweeling? Of; jij hoeft niet zo lang meer zeker? Het wordt van een 10 ponder??? Pfff, ik ging bijna aan mijzelf twijfelen. Tot dat ik op de pufclub kwam en daar al mijn stede lotgenoten zag :)
Als andere met ramp verhalen komen, denk ik alleen maar; nou als het zo vaak verkeerd gaat, moet het bij mij wel goed gaan! Ik ben daar enorm nuchter in. Wat gebeurd dat gebeurd, dat zie ik dan wel weer.
Ja, wij hadden een vakantie geboekt voor afgelopen week (dacht ik) maar ik ben vergeten de reis te bevestigen  (hormonen) dus we  gingen nergens  heen. Maar omdat we  gaan verhuizen vonden we het niet zo heel erg. We hebben nu lekker nieuwe meubeltjes gekocht enz.  
Dit keer ga ik juist niets plannen en laat ik alles over me heen komen. Bij de 1e keer was ik te veel met mijn hoofd bezig waar door ik het verloop alleen maar tegen hield. 't Giet zoals 't giet zeg ik maar. Die baarkruk wil ik van mijn leven niet meer zien en na de bevalling kreeg ik idd ongevraagd een prik in mijn dijbeen en ik weet niet meer waar dat voor was. De vk heeft het destijds wel gezegd, maar ik was pissig dat ze dat zomaar deed zonder aan te kondigen of uitleg. Ik ben het dus vergeten...
Beatrijs heeft mij ook goed geholpen, vooral ter voorbereiding op de bevalling. Omdat je niet weet wat je kan verwachten, kon ik mijzelf helemaal gek gaan zitten maken. Veilig bevallen gaf mij houvast. Máár tegelijkertijd heb ik mij te veel vastgeklamt aan alle info dat ik las. Waar door ik tijdens de bevalling te veel nadacht en mij niet goed kon overgeven aan de situatie.
Ik ben nu wel naar een voorlichtingsavond geweest van het zh, dat vond ik erg leuk. Konden we gelijk zien waar we terecht zouden komen. En dat had ik wel even nodig. Verder laat ik het nu echt allemaal gebeuren. Ik lees alleen ouders van nu en wij en dat is puur voor de fun, niet zo zeer voor de info.

En een tip voor de dames die voor het 1st zwanger zijn; ga geen rampverhalen zitten lezen of verdenkingen op kwaaltjes of andere pijntjes lopen googelen, want gegarandeerd dat je alleen de meest veschrikkelijke verhalen tegen komt!

Groetjes

Ik ga geen cursus ofzo doen heb ik bij de andere 2 ook niet gedaan, heb dit keer wel getwijfeld maar heb maar besloten om het weer niet te doen.
Heb je daar handige tips/info gekregen?

NVT
de meeste mensen zien niet dat ik zwanger ben, heb opzicht ook niet zo'n grote buik, en ben wel wat flink al van mezelf,de messte moeders zullen straks wel weer raar opkijken op school als ik weer achter de kinderwagen loop hahaha

nee gelukkiog niet, heb zelf ook een dramatische 2e bevalling gehad dus weet hoe het kan lopen, maar probeer me bij andere ook altijd wel in te houden, want ben wel gauw geneigd om mn verhaal te doen, maar dat is zonder er bij na te denken, wil er niemand angst mee aan jagen ofzo, ik weet ook dat het anders kan lopen, mijn 1e bevalling was wat dat betreft een "droombevallinmg"
Nee we gaan dit jaar niet op vakantie, volgend jaar weer!

Nee, wil ook nog wel even overleggen dat ik ook graag rond wil blijven lopen tot het persen, moet wel kunnen tuurlijk, maar mijn ervaring is ook dat als je "verplicht"moet blijven liggen het niet echt opschiet, maar goed dat is afhankelijk van hoe de bevalling verloopt

ik lees nu een stuk minder, ik heb nog wel wat boeken van de andere zwangerschappen, maar heb nu een stuk minder tijd om rustig te lezen.

groetjes susanne

quote: Gabrielle26 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-05-2009 22:47:37'));

quote: wonder3 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-05-2009 22:58:02'));

Uit nieuwsgierigheid:

- Zijn  medezwangeren al met de cursussen begonnen? En hoe bevalt dat?
Ik doe de cursus; fit rondom de bevalling voor een 2e keer. De 1e keer vond ik niet zo heel geweldig, maar we hebben nu wel een leuke therapeute die erg goede info geeft over bekkenbodemspieren enzo. Bovendien vind ik het fijn om een uur per week alleen aan dit kindje te besteden. De partner avond houden we voor gezien, want dan begint de verhuizing. Het is voor mij ook een klein beetje integreren dus op deze manier in de nieuwe wijk.
- Heb je daar handige tips/info gekregen?  Een po gebruiken? Van mijn leven niet haha. Dan moet daar eerst een medice noodzaak voor zijn! Handige tips? Ja maar helaas niet naar geluisterd de 1e keer. Namelijk dat je voldoende rust moet  nemen na de bevalling en tijdens de kraamweek. Zoals bijna alle vrouwen dacht ook ik dat ik alles wel aankon en stond direct na de bevalling weer naast het bed. Rusten en slapen? Was dat, dacht ik. Nu ga ik me  écht een week laten vertroetelen en veel rust nemen/  slaap inhalen. Als ik de  foto's van toen terug zie, kan ik er gewoon niet naar kijken. Allemachtig wat een zwarte kringen onder die ogen!  
- Krijgen jullie ook commentaar op jullie buikgrootte? Zó groot of zó klein..
Ik word knetter gek van die ongevraagde opmerkingen. Het is zeker een tweeling? Of; jij hoeft niet zo lang meer zeker? Het wordt van een 10 ponder??? Pfff, ik ging bijna aan mijzelf twijfelen. Tot dat ik op de pufclub kwam en daar al mijn stede lotgenoten zag :)
Als andere met ramp verhalen komen, denk ik alleen maar; nou als het zo vaak verkeerd gaat, moet het bij mij wel goed gaan! Ik ben daar enorm nuchter in. Wat gebeurd dat gebeurd, dat zie ik dan wel weer.
Ja, wij hadden een vakantie geboekt voor afgelopen week (dacht ik) maar ik ben vergeten de reis te bevestigen  (hormonen) dus we  gingen nergens  heen. Maar omdat we  gaan verhuizen vonden we het niet zo heel erg. We hebben nu lekker nieuwe meubeltjes gekocht enz.  
Dit keer ga ik juist niets plannen en laat ik alles over me heen komen. Bij de 1e keer was ik te veel met mijn hoofd bezig waar door ik het verloop alleen maar tegen hield. 't Giet zoals 't giet zeg ik maar. Die baarkruk wil ik van mijn leven niet meer zien en na de bevalling kreeg ik idd ongevraagd een prik in mijn dijbeen en ik weet niet meer waar dat voor was. De vk heeft het destijds wel gezegd, maar ik was pissig dat ze dat zomaar deed zonder aan te kondigen of uitleg. Ik ben het dus vergeten...
Beatrijs heeft mij ook goed geholpen, vooral ter voorbereiding op de bevalling. Omdat je niet weet wat je kan verwachten, kon ik mijzelf helemaal gek gaan zitten maken. Veilig bevallen gaf mij houvast. Máár tegelijkertijd heb ik mij te veel vastgeklamt aan alle info dat ik las. Waar door ik tijdens de bevalling te veel nadacht en mij niet goed kon overgeven aan de situatie.
Ik ben nu wel naar een voorlichtingsavond geweest van het zh, dat vond ik erg leuk. Konden we gelijk zien waar we terecht zouden komen. En dat had ik wel even nodig. Verder laat ik het nu echt allemaal gebeuren. Ik lees alleen ouders van nu en wij en dat is puur voor de fun, niet zo zeer voor de info.

En een tip voor de dames die voor het 1st zwanger zijn; ga geen rampverhalen zitten lezen of verdenkingen op kwaaltjes of andere pijntjes lopen googelen, want gegarandeerd dat je alleen de meest veschrikkelijke verhalen tegen komt!

Groetjes

Haha ik moest een paar keer lachen om jouw antwoorden, omdat het zo herkenbaar is.  Bijv. de opmerkingen over de tweeling/zeker bijna moeten bevallen en het pissig worden op de vk, door het onaangekondigd zetten van een prik. Ik wilde het mens wel hoeken.  Ik heb naderhand aan een andere vk gevraagd waar de injectie voor was en toen hoorde ik dat het een oxytocineprik was, die bevordert dat de placenta loslaat. Dat ging de eerste keer zonder problemen, dus ik wil nu aangeven dat ik er terughoudend tegenover sta. Je krijgt er nl. meer naweeen van. Sowieso vind ik het wel prettig als ik te horen krijg wat een arts/vk gaat doen. Ik zal je de details besparen over het onaangekondigd checken van de ernstigheid van de ruptuur.
Wat ik vooral heb onthouden van Beatrijs is dat je moet durven toegeven aan de pijn. Je hebt bij pijn toch snel een reactie dat je op de rem gaat. Bijv. bij het branden van je hand aan een warme pan: snel wegtrekken. Klinkt wat vaag zo, maar zij beschreef het heel logisch. Te veel in je hoofd zitten werkt echter ook niet bevorderlijk. De info van de cursus die ik de eerste keer ontbeerde heb ik toen niet gemist. De ademhalingstechnieken kan ik niet goed onthouden, waardoor ik moet uitkijken dat ik niet ga hyperventileren hihi. Het boek van Beatrijs Smulders over de  kraamtijd  is trouwens ook leuk om dan te lezen.  Lekker herkenbaar. Maar lekker veel slapen is dan ook een aanrader. Dat heb ik de vorige keer ook te weinig gedaan.    
Goede tip idd van het niet googelen van symptomen en het uitbannen van rampverhalen!
Tijd om de baby wat ruimte te geven; lekker liggen dus.
Groetjes

Hey Wonder,

ja herkenbaar allemaal he?
Maar dat met die prik daar was ik idd verontwaardigd over.
Vooral omdat de vk ook nog eens geïriteerd reageerde toen ik enigszins paniekerig vroeg waar dat voor was en wat ze er mee ging doen.
De placenta rolde er zonder problemen uit, ik blies keihard op mijn hand en daar was de placenta.
Maar van die na weeën heb ik idd behoorlijke last gehad.
Bijna 24 uur bezig geweest met bevallen, de weeën ebte al weg en  mijn dochter  heb ik zonder persweeën op de wereld gezet en toen had ik ineens naweeën? Nu weet ik dus hoe dat komt! Voor mij geen (onaangekondige) prik meer!
Ik dacht dat het puur door de bv kwam namelijk die naweeën....

En wat betreft de pijn tijdens het bevallen  waar Beatrijs  in haar  over schrijft; bij elke wee die ik had dacht ik: laat maar komen die pijn want ik heb hem nodig om mijn dochter te kunnen verwelkomen. Dus ik pufte de weeën zo goed weg, dat ze daar door weer wegbleven na een tijd.. Totdat de vliezen gebroken werden. Toen kon ik ze nog maar net aan en dat heeft ook voor de ontsluiting gezorgd. En toen heeft mijn man me af en toe tot bedaren geroepen zodat ik niet te vroeg naar nieuwe lucht hapte endus niet zou gaan hyperventileren. Want die 'golven' waar Beatrijs het over heeft, herkende ik wel. Ze komen en ze gaan weer (in de meeste gevallen).

Groetjes!!!!!!

Terug
Bovenaan