Noodgedwongen stoppen met borstvoeding

<p>Hallo allemaal,</p><p>afgelopen vrijdag ben ik met spoed geopereerd aan een abces in mijn borst. Een borstontsteking met vage symptomen En een dokter die me niet serieus nam is de oorzaak geweest. Nu zit ik na een ziekenhuisopname thuis met een drain in mijn linker borst, 2 keer per dag spoelen door een verpleegkundige en kan ik nauwelijks voor mijn eigen dochtertje van bijna 20 weken zorgen. Gelukkig heb ik een hele lieve vriend, ouders en schoonouders die me overal bij helpen. Maar ik voel me ontzettend nutteloos en ben vaak verdrietig om het hele gebeuren.</p><p>Nu ben ik dus noodgedwongen moeten stoppen met borstvoeding geven. Mijn productie is na de operatie al drastisch verlaagd en mn linker borst is er gelukkig al helemaal mee gestopt (Daar wil ik echt niet met een kolf aankomen). Ik heb mijn rechter borst tot nu toe iedere keer gekolfd als deze ‘vol’ aanvoelde. Vandaag dus maar een keer. Mijn productie wordt iedere dag minder, maar nu ben ik benieuwd hoelang het duurt voordat het helemaal stopt en kolven dus niet meer nodig is. </p>
 
Wat een naar verhaal, beterschap! Ik hoop dat je snel opknapt.
Door te blijven kolven blijf je ook melk aanmaken. Je kunt beginnen door iedere keer korter te kolven maar er komt een moment dat je het gewoon niet meer moet doen. Toen ik stopte met borstvoeding heb ik het kolven eerst steeds verkort, daarna in één keer gestopt. Ging hier prima. Ik had alleen drie-vier dagen later dat er voor mijn gevoel nog 'iets' zat. Dit heb ik toen handmatig eruit gehaald, waren echt een paar druppels. Dit kun je ook doen onder de douche, dan gaat het wat makkelijker omdat het warm is. Wees alleen alert dat het niet moet zorgen voor een nieuwe borstontsteking aan de andere kant dus blijf het wel masseren.
 
Oops foutje.
Toen ik een soort van cold turkey stopte met borstvoeding heb in salie-thee gedronken. Het is als thee te koop, maar je kan ook verse of gedroogde salie in heet water laten trekken. Het is niet te pruimen, met een schep suiker/citroen/honing nog wel binnen te krijgen, maar het zorgt ervoor dat je productie lamgelegd wordt. Ik was er na een paar kopjes zo goed als vanaf. Ik kolfde alleen nog met de hand onder de douche, eigenlijk was het meer masseren... 
Zoek ook even op welke voedingsmiddelen je beter kan mijden, sommige stoffen zorgen juist voor productie. 
 
Succes en hopelijk kan je snel weer zelf voor je meisje zorgen! 
 
Allereerst beterschap!
Je kunt beter helemaal niet kolven. Dan denkt je lichaam namelijk dat er om melk wordt gevraagd en blijf je productie houden. Harde plekken en de ergste druk kun je er met de hand uit masseren. Lekker onder de warme douche bijvoorbeeld.
Ik ben na 3 maanden bv gestopt, omdat mijn productie terug begon te lopen. Binnen 2 weken zaten we op volledige flesvoeding. Nu, een maand later, komt er nog een enkel druppeltje uit mijn borst.  
 
Wat ontzettend vervelend en ik snap dat je verdrietig wordt van het feit dat je gedwongen wordt om te stoppen. Als je de keuze wordt ontnomen, is dat niet fijn.
Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik zou wel kolven om eerlijk te zijn. Volle borsten en melkkanalen kunnen zover ik weet juist een borstontsteking veroorzaken. 

Ik heb zelf mijn borstvoeding afgebouwd door steeds vaker een voeding over te slaan. Ik kolfde alleen nog als er druk op stond en er kwam steeds meer tijd tussen de kolfbeurten. Uiteindelijk was ik denk ik binnen een á twee weken van de borstvoeding af. Toen ik geen schijven meer voelde in m'n borsten ben ik gestopt. Dit was ongeveer toen ik nog een keer per dag een keertje kolfde.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Anders kun je altijd contact opnemen met een lactatiekundige. Ik hoop dat je snel hersteld bent!
 
Hoi, wat een vervelende situatie. Wellicht overbodig en heb je dit allang gedaan, maar heb je al contact met een lactatiekundige? Bel anders met de kraamzorg, bij ons hebben ze ook een dienst waarbij ze allerlei vragen over bv beantwoorden! 
Ik heb nog geen ervaring met een borstontsteking, maar het stoppen ging bij mij vaak met een paar dagen, ik stopte met kolven en live voeden. Ik kreeg 's avonds volle borsten en kolfde alleen de spanning eraf; de volgende dag deed ik dit ook en stopte daarmee tot ik 's avonds geen volle borsten meer had. Dat ging best snel. Maar gezien je ervaring met een borstontsteking zou ik dit wel in overleg met een lactatiekundige doen. 
Succes!!
 
Bedankt voor alle tips. 
Ik heb gisteren een keer gekolfd en haalde er toch nog 60ml uit. Mn borst voelt heel soepel en kan gelukkig geen harde plekjes of knobbeletjes ontdekken. Door de ooen wond aan mijn linker borst kan ik helaas biet onder de douche om te massseren, maar tot nu toe gaat het prima zo. Ik heb ook nog maar een keer een toeschietreflex gehad. Vandaag ook begonnen met de saliethee. Erg saaie thee maar heb er inderdaad goede dingen over gehoord. Hopelijk mag morgen de drain eruit en kan de wond gaan genezen. Daar zal ik nog wel even zoet mee zijn.
 
Terug
Bovenaan