noodkreed

Wie kan mij helpen!
Mijn zoontje van 3 weken wil geen fles aanpakken. Ik heb eerst borstvoeding gegeven maar door een flinke borstontsteking ben ik overgegaan naar de fles. Nu komt het probleem. Hij zet het op een brullen als hij honger heeft maar als ik dan de fles in zin mond stop pakt hij hem gewoon niet. Daardoor word hij nog veel bozer en lukt het me helemaal niet meer. Heel soms pakt hij hem nadat ik eerst de fopspeen erin heb gehad zodat hij begint te zuigen en als ik die dan snel verwissel door de fles gaat het lukken. Maar dat wil ook niet altijd. Na een half uur helemaal over zijn toeren te gaan word hij zo moe dt hij hem uiteindelijk pakt. Maar dan valt hij in slaap omdat hij zo moet is van het huilen. Ik kan erg veel hebben maar dit is zo frustrerend dat ik er echt moedeloos van word. Volgens het consultatieburo moet ik hem gewoon geen eten geven want volgens hun eet hij wel als hij echt honger heeft. Maar dit wil je gewoon niet meemaken, dit is gewoon echt zielig. Ik heb er nog 1 van 19 maanden dus ben geen groentje maar hier word ik gek van.
Ik ben toch niet de enige die dit gebeurd?
 
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, je kind moet toch eten!

Wat als eerste in me opkomt, is niet wachten tot je zoontje honger heeft (en overstuur is) maar bij de eerste hongersignalen zijn fles geven. Hij heeft dan nog wat meer geduld om de fles goed te pakken.

Wat ook kan, is dat hij gewoon niet snapt hoe hij uit de fles moet drinken. Het is nl. een heel andere techniek dan de borst. Ik weet niet hoelang geleden je met de borst bent gestopt, maar op dit moment kun je de borstvoeding prima weer op gang brengen door je zoontje gewoon weer aan te leggen. Ook kun je proberen hem aan de borst te leggen om hem te kalmeren.

Je kan ook andere manieren proberen om voeding bij hem naar binnen te krijgen, bijv. met een lepeltje of een spuitje (vingervoeden: te krijgen bij de apotheek). Het advies van het cb vind ik echt nergens op slaan, je gaat je kind toch niet uithongeren! Anders zou ik langs de huisarts gaan, misschien kan die je beter adviseren.

Sterkte!
Pauline
 
Bij mij heeft het volgende geholpen:
pa gaf de eerste dagen de fles (bij mij wilde hij aan de borst,Avent flessen zijn speciaal gemaakt voor de overgang borst-fles, eerst aantikken op de onderlip en als ie dan zijn mondje opent voor de fles voorzichtig tegen zijn tongetje dan zou ie vanzelf moeten happen/ En kalm zijn is idd het beste, een ontspannen sfeer.
 
Ik gebruik zelf ook Aventspenen en die werken inderdaad prima. Maar dat ze op de borst lijken is niet waar (dat zegt Avent wel, maar da's gewoon een mooi reclamepraatje :)).

Waar het nl. om gaat, is dat de techniek van aan de borst drinken totaal anders is dan uit de fles. Ze moeten hun tongetje bijv. heel anders houden en daar gaat het vaak fout bij het flesdrinken. Ze krijgen dan niets binnen en worden gefrustreerd.

Wat je ook zou kunnen proberen, is een borstvoedingshulpset. Zo'n ding kun je zelf in elkaar knutselen. Je baby drinkt dan flesvoeding aan de borst (kijk maar even op deze site, dan wordt het wel duidelijk: http://www.borstvoeding.com/newman/hulpset.html).

Misschien kan dat een tijdelijke oplossing zijn totdat hij de fles wel pakt.

Succes ermee!
Pauline
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb Avent flessen en moet zeggen dat het elke keer iets beter gaat. Geduld is een schone zaak, want om nu weer te gaan beginnen met borstvoeding zie ik heel eerlijk gezegd niet zitten. Ik heb zoveel voeding dat hij mij niet leegdrinkt en daar heb ik die borstontsteking van gekregen. En om nu hem te laten drinken en dan de rest af te kolfen......... Dan ben ik de hele dag alleen maar bezig met voeden en kolfen en daar heb ik geen tijd voor want mijn andere zoontje loopt ook nog in de rondte en die moet ook aandacht hebben. Dus ik ga zo nog ff door en als het zo doorgaat dan gaat het over een week vast perfect! Hij moet het ff snappen. Over een week zal ik even laten weten hoe het gaat.
 
Terug
Bovenaan